کدخبر :308741 پرینت
17 مهر 1403 - 22:42

تاکید وزیر ارتباطات بر ضرورت رقابتی سازی صنعت پست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: صنعت پست باید از انحصار خارج و وارد فضای رقابتی شود، همچنین باید شرایط را به‌ گونه‌ای فراهم کنیم که تمام بازیگران این حوزه بتوانند به خوبی نقش‌آفرینی کنند.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، سیدستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسمی به مناسبت روز جهانی پست گفت: اگر تکنولوژی را بشناسیم و از ظرفیت فناوری به خوبی بهره ببریم می‌توانیم صنعت پست را به خوبی ارتقا دهیم، البته در این مسیر دو نگاه وجود دارد، نگاه اول اینکه فناوری را نفی کنیم که تجربه نشان داده به نتیجه خوبی نخواهیم رسید یا در نگاه دوم اینکه با استفاده از فناوری نقاط ضعف خود را تقویت کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: وقتی صنعتی بزرگ می‌شود بازیگران آن نیز بیشتر می‌شوند، در نتیجه باید شرایط را به‌ گونه‌ای فراهم کنیم که تمام بازیگران این حوزه بتوانند به خوبی نقش‌آفرینی کنند.

وی افزود: گاهی در حوزه‌ای قانون نداریم و گاهی در بعضی موارد تورم قانون داریم که باید از هر دوی این اتفاق‌ها پرهیز شود در نتیجه از مدیرعامل جدید پست می‌خواهم در حوزه تقنین و تنظیم‌گری حضور فعال داشته باشند و همه بخش‌ها نیز به ایشان در این مورد کمک کنند.
هاشمی تاکید کرد: در هر فضایی به‌ویژه در فضای حاکم بر پست باید وارد فضای رقابتی شویم و از انحصار خارج شویم در نتیجه اگر قرار شد پروانه بدهیم باید الزامات را بپذیریم تا خدمات پایه بی‌مهری نشود. 

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در سرمایه‌گذاری محدودیت‌هایی داریم و باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم، تصریح کرد: در گذشته برای هوشمندسازی فرایندهای پستی اقداماتی انجام شده اما لازم است این فرایندها را با ظرفیت فناوری بازشناسی و بازمهندسی کرده و آن‌ها را ارتقا دهیم. 

هاشمی با اشاره به این که برخی درباره تعرفه صحبت می‌کنند، اظهار‌ کرد: درست است که متناسب‌سازی تعرفه باعث جذب سرمایه‌گذارها می‌شود اما باید در کنار آن بهره‌وری به شکل ویژه مورد توجه قرار بگیرد.

وی همچنین به مسئله نیروی انسانی در مجموعه پست اشاره و تاکید کرد: کاری که در حوزه پستی انجام می‌شود بسیار سنگین است و پستچی‌ها در تمام سال و در هر شرایطی، سختی کار را به جان خریده و به مشتریان خدمت ارائه می‌کنند و بر ما واجب است که مشکلات معیشتی آنها را حل کنیم. 

هاشمی با تاکید بر رونق بخشیدن به کسب‌وکارهای محلی با کمک پست، گفت: حمایت از کسب و کارهای محلی با استفاده از ظرفیت پست به مدیریت مشاغل کمک کرده و در کاهش مهاجرت افراد از روستا به شهر موثر خوهد بود.

وزیر ارتباطات همچنین به تاکید رئیس جمهور در نشست خود با خبرنگاران بر روی «قانون مالیات مستقیم ماده ۱۶۹» نیز اشاره و افزود: یکی از ارکان مهم شکل‌گیری این قانون، شرکت ملی پست است و این قانون در بحث دولت الکترونیک در قالب حدنگاری و کدپستی مطرح شده است که ماموریت مشترک بین وزارت ارتباطات و برخی دستگاه‌های مرتبط است.

وی با بیان اینکه اگر این اتفاق در کشور رقم بخورد آثار خیر و پربرکت بسیاری خواهد داشت، خاطرنشان کرد: یکپارچگی سامانه‌های فعال در حوزه پست به خلق ثروت و ارزش کمک می‌کند اما امروز شاهدیم که برخی سامانه‌های ما به شکل جزیره‌ای فعالیت می‌کنند و بازدهی خوبی ندارند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.