کدخبر :308553 پرینت
14 مهر 1403 - 15:35

سامانه خودنویس؛ رقیبی برای مشاورین املاک

سامانه خودنویس توانسته در مدت اندکی در میان مردم گسترش پیدا کند و به رقیبی برای مشاورین املاک تبدیل شود، به زعم کارشناسان، سامانه خودنویس این قابلیت را دارد که به ساماندهی امور در حوزه مسکن بپردازد و دست واسطه­ ها را از این بخش کوتاه کند.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از ایسنا، دولت در راستای اعمال نظارت بر بازار مسکن و ساماندهی امور در این بخش، به راه ­اندازی سامانه خودنویس بر اساس قانون اقدام کرده است. در سایت خودنویس تمامی قراردادهای املاک از سوی طرفین و همچنین مشاورین قابل ثبت و پیگیری است. کاربران با مراجعه به این سامانه می­توانند به ثبت اجاره نامه و دریافت کد رهگیری اقدام کنند.

به زعم کارشناسان، نیاز است آگاهی ­بخشی لازم را به مردم در زمینه امور حقوقی اولیه داشته باشیم تا بتوانند با آمادگی بیشتری از سامانه استفاده کنند.

از طرف دیگر، باید در مورد مزیت­ ها و قابلیت­ های این سامانه اطلاع ­رسانی شود، به نحوی که استفاده حداکثری از آن میسر شود.

همچنین کارشناسان هشدار می­ دهند که امنیت سامانه را باید به حدی بالا ببریم که امکان سوءاستفاده از آن توسط افراد سودجو وجود نداشته باشد.

کارشناسان به مزیت ­های سامانه خودنویس به لحاظ سرعت دادن به انجام کارها، افزایش شفافیت، ایجاد رقابت در حوزه مسکن و بالا بردن کیفیت خدمات مشاورین املاک اشاره می­کنند. کاهش هزینه مردم در زمینه عقد قراردادها نیز از دیگر مزیت­های سامانه مورد بحث است. در شرایطی که اقشار ضعیف و متوسط جامعه به لحاظ هزینه­های حوزه مسکن در مضیقه هستند، کاهش هزینه­های آن­ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

سامانه خودنویس توانسته است در مدت اندکی در میان مردم گسترش پیدا کند و به رقیبی برای مشاورین املاک تبدیل شود. به زعم کارشناسان، سامانه خودنویس این قابلیت را دارد که به ساماندهی امور در حوزه مسکن بپردازد و دست واسطه­ ها را از این بخش کوتاه کند.

کم کردن هزینه های مردم با سامانه خودنویس

پوردهقان با اشاره به این موضوع که یکی از مشکلات مردم در حوزه مسکن هزینه ­های اضافی در زمینه عقد قراردادها و بنگاه ­هاست، تصریح کرد: ایجاد بستری به منظور کاهش هزینه ­های مردم در زمینه عقد قراردادها می­تواند کمک­ کننده باشد و به لحاظ کم کردن از مشکلات مردم در حوزه مسکن موثر است.

با استفاده از سامانه خودنویس ۱۶۰۰ میلیارد تومان کاهش هزینه داریم

وی در ارتباط با کاهش هزینه ­های مردم در زمینه عقد قراردادها به میزان ۱۶۰۰ میلیارد تومان با استفاده از سامانه خودنویس خاطرنشان کرد: هر جایی که بتوانیم هزینه ­های مردم را کاهش دهیم، قطعاً به نفع کشور است و برایمان منفعت دارد. هر سیاستی که هزینه ­های مردم را کاهش دهد، روش درستی است و باید آن را به اجرا بگذاریم.

نماینده اردکان در مجلس خاطرنشان کرد: در هر بازاری که بتوانیم متقاضی و عرضه ­کننده را به یکدیگر نزدیک کنیم، اتفاق مثبتی رخ می­ دهد. این اقدام چند خاصیت دارد. اول اینکه شفافیت ایجاد می­شود. در این روند، طرف عرضه­ و تقاضا مشخص است. موضوع دوم این است که امور مالی شفاف می‌شود. دولت می­ تواند درآمدهای مالیاتی ­اش را شناسایی و مطالبه کند.

پوردهقان گفت: سامانه­ ها کمک می ­کنند که قیمت­ گذاری چندباره از بین برود و بستر تورم برداشته شود. یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن، همین نرخ­گذاری­ های چندباره است. به طور مثال، یک ملک داخل بنگاه معاملاتی بین چند نفر دست به دست می­ شود و همین امر افزایش قیمت­ ها را به دنبال دارد. این ملک تا وقتی به دست مصرف­ کننده واقعی می‌ ­رسد، چندین بار معامله شده است و همین امر باعث بالا رفتن قیمت­ ها می­شود.

وی ادامه داد: سامانه ­های شیشه­‌ای که بتوانند عرضه و تقاضاکننده را به یکدیگر نزدیک و واسطه ­ها را حذف کنند، به نفع ما هستند. از جمله وظایف ذاتی دولت­ هاست که بستر مناسب را برای راه ­اندازی سامانه­ های کمک ­کننده مانند سامانه خودنویس فراهم کنند.

مشاورین املاک در برابر سامانه خودنویس مقاومت می‌کنند

نماینده اردکان در مجلس خاطرنشان کرد: مقاومت­ هایی که در برابر گسترش سامانه خودنویس از سمت مشاورین املاک صورت می­گیرد، طبیعی است. بدیهی است که صنوف مختلف منافعی دارند و نمی ­خواهند این منافع به خطر بیفتند. این اصناف منافع جمعی را نمی­ بینند و منافع گروهی خودشان را مدنظر دارند.

پوردهقان گفت: وقتی منافع جمعی و ملی به میان می­ آید، قطعاً این منافع بر منفعت گروهی خاص ارجحیت دارد. هر جایی که بتوانیم به واسطه سامانه ­ها منافع جمع را تأمین کنیم، قدمی رو به جلو برداشته ­ایم.

وی ادامه داد: سامانه خودنویس هزینه­ های عقد قرارداد برای مردم را کاهش می­ دهد، کیفیت ارائه خدمات مشاورین املاک را نیز بالا می ­برند و دلال ­ها، سفته ­بازها و نوسان­ گیرها را از این مسیر حذف می­کند. مهم­ترین نتیجه سامانه خودنویس نیز حذف انحصار مشاورین املاک و اعطای اختیار و قدرت انتخاب به مردم جهت مراجعه به واسطه‌ها خواهد بود؛ بنابراین دولت نباید هیچ تعارف، ملاحظه و اهمالی در زمینه گسترش سامانه­ های هوشمند که منافع ملی را تأمین می­کنند، داشته باشد.

پوردهقان در پایان خاطر نشان کرد: تورم و مسکن جزو دغدغه ­های اصلی بنده به عنوان یکی از نمایندگان مردم در مجلس است. ما در این زمینه به مردم قول داده­ ایم و باید برای رفع این مشکلات تلاش کنیم. حل مشکلات مردم در حوزه مسکن راهکار دارد و باید با سیاست­گذاری­ های صحیح به سمت رفع این مسائل حرکت کنیم.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.