کدخبر :308369 پرینت
11 مهر 1403 - 12:19

دلیل اختلاف قیمت کرایه در اسنپ و تپسی چیست؟

به دنبال بررسی‌ های سیتنا پیرامون اختلاف قیمت کرایه در پلتفرم‌ های مختلف حمل‌ و نقل، مدیر روابط عمومی تپسی به سیتنا گفت که قیمت سفرها در تپسی، با استفاده از یک الگوریتم هوشمند و پویا و بر اساس شاخص‌ های متعددی محاسبه می‌ شود، در همین حال معاون تجاری اسنپ هم راهکارهای این پلتفرم برای به‌ صرفه کردن قیمت‌ ها برای راننده و مسافر را برای سیتنا تشریح کرد.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، درخواست آنلاین تاکسی در کشور ما طی سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است و عملا به ابزاری بسیار مهم در نقل و انتقال مسافران تبدیل شده است.

بنا بر گزارش‌های دریافتی از کاربران سیتنا، میزان کرایه تاکسی های اینترنتی همچون اسنپ و تپسی در شهرهای مختلف کشور در برخی شرایط با یکدیگر متفاوت است. به طور مثال، کرایه‌های تهران از اصفهان بیشتر است، اما اختلاف قیمت قابل توجه میان تپسی و اسنپ برای شهروندانی که به صورت روزمره از این پلتفرم ها استفاده دارند، سوال شده است.

ورود سازمان تعزیرات برای کاهش قیمت تاکسی‌های اینترنتی

این در حالی است که گزینه عجله دارم به این دلیل از این دو پلتفرم حمل و نقل به دستور تعزیرات حذف شد تا بتواند تاثیری بر کاهش قیمت برای هموطنان به دنبال داشته باشد؛ چراکه با انتقادات زیادی از سوی مسافران رو به رو شده بود و آنها بر این باور بودند که هیچ خدمات بیشتری توسط تاکسی‌ های اینترنتی با انتخاب این گزینه ارائه نمی‌ شود.

از سوی دیگر برخی از رانندگان تاکسی های اینترنتی که به دنبال دریافت کرایه بیشتر بودند تا زمانی که مسافر این گزینه را فعال نمی‌ کرد سفر او را قبول نمی‌ کردند و گاها با زدن این گزینه توسط مسافر، راننده از امکانات سرمایشی و گرمایشی استفاده نمی کرد و سفر نیز از کیفیت لازم برخوردار نبود.

اختلاف قیمت اسنپ و تپسی در ساعات و شرایط یکسان

به طور کلی از نظر قیمت پایه نسبت به کیلومتر طی شده می توان گفت هر دو پلتفرم گاها قیمت تقریبا مشابهی دارند، اما اگر بخواهیم این موضوع را در شرایط خاص بررسی کنیم، همه چیز کمی متفاوت تر خواهد بود. به طور مثال در شرایط خاص مانند ترافیک شدید، برف و باران و … گاها کرایه اسنپ از تپسی بیشتر بود و گاهی نرخ تپسی از اسنپ پیشی می‌گرفت.

این اختلاف قیمت میان اسنپ و تپسی در سرویس موتو پیک و اسنپ بایک بیشتر مشهود است و می توان آن را فاحش خواند.

اسنپ و تپسیاسنپ و تپسیاسنپ و تپسیاسنپ و تپسی

تعیین قیمت سفرها در تپسی، با استفاده از الگوریتم هوشمند

نگار عرب، مدیر روابط عمومی تپسی پیرامون وضعیت نرخ‌گذاری این تاکسی اینترنتی به خبرنگار سیتنا، گفت: قیمت سفرها در تپسی، با استفاده از یک الگوریتم هوشمند و پویا و بر اساس شاخص‌های متعددی محاسبه می‌شود؛ دو شاخص اصلی در قیمت‌گذاری عبارتند از مدت زمان انجام سفر (Estimated time to arrive) و میزان درخواست سفر (تقاضا) و تعداد راننده فعال و آنلاین (عرضه) در لحظه تعیین قیمت.

وی، ادامه داد: الگوریتم قیمت‌گذاری هوشمند تپسی، قیمت را بر اساس شاخص‌های فوق و با هدف به تعادل رساندن عرضه و تقاضا و حداکثر کردن تعداد سفر انجام شده تعیین می‌کند؛ این قیمت در واقع قیمتی است که در آن بیشترین تعداد مسافران حاضر به ثبت درخواست سفر و همزمان بیشترین تعداد سفیران تمایل به قبول درخواست سفر دارند.

عرب، خاطرنشان کرد: دلیل تفاوت قیمت بین تاکسی‌های اینترنتی در یک سفر مشابه نیز به این الگوریتم برمی‌گردد، در یک سفر مشخص، مسیر و مدت زمان انجام سفر ثابت است اما، تعداد درخواست سفر و تعداد رانندگان آنلاین هر تاکسی اینترنتی در لحظه درخواست سفر متفاوت است؛ از آنجا که این موضوع و به تعادل رساندن عرضه و تقاضا، یکی از عوامل اصلی قیمت‌گذاری در تاکسی‌های اینترنتی است، تفاوت در میزان عرضه و تقاضا منجر به تفاوت در قیمت تاکسی‌های اینترنتی در یک سفر مشابه می‌شود.

طراحی الگوریتم‌های قیمت‌گذاری برای ایجاد رقابت میان پلتفرم‌های حمل‌ونقل

فرید شهابی، معاون تجاری اسنپ هم پیرامون تعرفه این تاکسی اینترنتی به سیتنا، گفت: رقابت میان پلتفرم‌های حمل‌ونقل منجر به طراحی الگوریتم‌های قیمت‌گذاری منحصربه‌فرد و پویا در آن‌ها شده است؛ به‌گونه‌ای که این شرکت‌ها بتوانند جذابیت لازم را برای هر دو گروه مسافران و رانندگان فراهم کنند و حداکثر میزان تقاضا را داشته باشند. با توجه به اینکه این رصد قیمتی در همه تاکسی‌های اینترنتی به‌طور روزانه و برای هر سفر اتفاق می‌افتد، در این فرآیند، علاوه بر تحلیل قیمت‌های رقبا، مزایای رقابتی هر کسب‌وکار و عوامل متعدد تاثیرگذار بر قیمت نیز لحاظ می‌شود.

وی، ادامه داد: قیمت‌گذاری، به‌عنوان یکی از مزایای رقابتی اصلی، باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که جذابیت و تعادلی مطلوب برای هر دو طرف کاربران راننده و مسافر ایجاد کند. در واقع بهترین قیمت، قیمتی است که با بالاترین رضایت طرفین منجر به انجام سفر شود.

قیمت‌گذاری در پلتفرم‌های حمل‌ونقل بر اساس معیارهای متفاوت

وی در ادامه گفت‌وگو با سیتنا گفت: عوامل متعددی مانند میزان تقاضا، ترافیک، مدت زمان سفر، شرایط جوی و وضعیت روزهای تعطیل یا غیر تعطیل همگی به صورت عمومی بر سیستم قیمت‌گذاری پویا اثر می‌گذارند؛ علاوه بر این، هر شرکت معیارهای خاصی برای قیمت‌گذاری در نظر دارد که شامل تعداد درخواست‌ها، تعداد کاربران راننده در دسترس حاضر در مبدا و طرح‌های تشویقی است.

معاون تجاری اسنپ، تاکید کرد: یکی دیگر از تفاوت‌ها این است که میزان عرضه و تقاضا در پلتفرم‌های مختلف همواره یکسان نیست؛ برای مثال، ممکن است تقاضا فقط برای یک سامانه در ساعت یا منطقه‌ای خاص تغییر کند، در این شرایط قیمت سفرهای آن پلتفرم کاهش یا افزایش خواهد داشت. این تفاوت‌ها، ناشی از رقابت میان شرکت‌ها و سایر پلتفرم‌های حمل‌ونقلی است و تلاش می‌شود که در این محیط رقابتی، نقطه تعادل قیمتی مناسبی به دست آید.

راهکارهای اسنپ برای به‌صرفه کردن قیمت‌ها برای راننده و مسافر 

شهابی، خاطرنشان کرد: ناگفته نماند که در قیمت‌گذاری پویا در ساعاتی از شبانه‌روز قیمت‌ها از حالت عادی پایین‌تر می‌آید و در ساعاتی شاهد افزایش قیمت هستیم؛ در این بین، اسنپ به منظور اینکه قیمت‌ها هم برای راننده و هم مسافر به‌صرفه باشد راه‌حل‌هایی دارد؛ مثلا برای افزایش یا کاهش قیمت یک حدی تعیین می‌شود و اجازه نمی‌دهیم هزینه سفر از آن محدوده خارج شود؛ یا مثلا برای تشویق راننده‌هایی که مدتی است فعالیتی نداشتند و همینطور برای راننده‌های فعال طرح‌های تشویقی تعیین می‌کنیم تا انگیزه فعالیت آن‌ها بیشتر شود.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.