کدخبر :308146 پرینت
05 مهر 1403 - 23:13

کشف تکان دهنده در یخچال روز قیامت

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که یخچال طبیعی توایتس (Thwaites) موسوم به یخچال «روز قیامت» و صفحه یخی قطب جنوب ممکن است در ۲۰۰ سال آینده ذوب شوند و از بین بروند که موجب بالا آمدن شدید آب دریاها خواهد شد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، دانشمندان مطالعه‌کننده یخچال طبیعی توایتس قطب جنوب موسوم به یخچال روز قیامت (Doomsday Glacier) به یک کشف تکان‌دهنده رسیده‌اند. بنا به گزارش شبکه «سی ان ان» محققان کشف کردند که این یخچال طبیعی با سرعت فزاینده‌ای در حال ذوب شدن است و ممکن است در مسیر یک فروپاشی و نابودی غیر قابل بازگشت باشد که در این صورت پیامدهای جهانی فاجعه‌باری به شکل بالا آمدن سطح آب دریاها خواهد داشت.

یافته‌های این محققان روشن‌ترین شناخت تاکنون از از یخچال طبیعی دینامیک را ارائه می‌دهد. این دانشمندان در پی تحقیقات شش ساله خود، در گزارشی هشدار داده‌اند چشم‌انداز پیش‌رو وخیم و شوم است.

بنا به کشفیات این محققان، انتظار می‌رود از دست رفتن یخ‌های توایتس در این قرن تشدید شود. «راب لارتر» ژئوفیزیکدان دریایی و عضو این تیم تحقیقاتی گفت: عقب‌نشینی و ذوب شدن توایتس در ۳۰ سال گذشته به میزان زیادی تسریع شده است. یافته‌های ما نشان می‌دهد که این یخچال در آینده با سرعت حتی بیشتری هم عقب خواهد رفت.

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که یخچال توایتس و صفحه یا لایه یخی قطب جنوب ممکن است تا ۲۰۰ سال آینده از بین بروند (به طور کامل ذوب شوند) که این امر، پیامدهای فاجعه‌باری خواهد داشت. توایتس به تنهایی می‌تواند سطح دریاها را به میزان ۲ فوت (حدود ۶۰ سانتی‌متر) بالا بیاورد اما چون به عنوان مانع نگهدارنده لایه یخی قطب جنوب عمل می‌کند از بین رفتن آن در نهایت می‌تواند سطح دریاها را به میزان ۱۰ فوت (حدود ۳ متر) بالا بیاورد و این شهرهای ساحلی از میامی و لندن تا بنگلادش و جزایر اقیانوس آرام را تهدید خواهد کرد.

محققان در شش سال گذشته آزمایش‌های مختلفی برای روشن‌تر شدن وضعیت این یخچال انجام دادند. تصاویر گرفته شده توسط یک ربات موسوم به «آیس‌فین» الگوهای ذوب شدن غیرمنتظره‌ای را فاش کرده است به‌طوری که آب گرم اقیانوس در میان شکاف‌های عمیق جریان یافته و ساختارهای «پلکان» مانندی را در یخ ایجاد کرده است. محققان در عین حال خواستار تحقیقات بیشتر برای شناخت بهتر این یخچال پیچیده و امکان توقف ذوب آن شده‌اند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.