کدخبر :308136 پرینت
05 مهر 1403 - 19:15

عینک هوشمند اوریون؛ متا از ماشین زمان خود رونمایی کرد!

مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا، در کنفرانس سالانه Connect از نخستین نمونه عینک‌های واقعیت افزوده به نام اوریون که به عنوان یک ماشین زمان عمل می‌کند، رونمایی کرد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، متا پلتفرمز، شرکت مالک فیس‌بوک، طی کنفرانس سالانه خود، آخرین نمونه اولیه عینک هوشمند واقعیت افزوده خود، Orion را به همراه به‌روزرسانی‌های محصولات خود در زمینه واقعیت مجازی و هوش مصنوعی معرفی کرد.

زاکربرگ در این مراسم اعلام کرد این عینک‌ها دنیای مجازی را به دنیای واقعی می‌آورند و به عنوان یک ماشین زمان عمل می‌کنند.

در این رابطه، مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا، پس از بیرون کشیدن عینک سیاه از جعبه فلزی روی صحنه گفت: «این دنیای فیزیکی است که با هولوگرام در هم آمیخته است».

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر، فکر می‌کنم نگاه صحیح به اوریون این است که یک ماشین زمان در آینده است، که فکر می‌کنم بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.»

زاکربرگ صرف هزینه‌های زیاد برای فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را اینگونه توجیه می‌کند: این فناوری در نهایت به عینک‌های سبک و شفاف تبدیل می‌شود که گرافیک‌های کامپیوتری و اطلاعات دنیای واقعی را پوشش می‌دهد."

زاکربرگ فاش کرد که این عینک ضخیم با قاب مشکی به نام «اوریون» به مشتریان فروخته نمی‌شود.

مدیر متا قبلاً گفته بود: سرمایه‌گذاری در نرم‌افزار و سخت‌افزار واقعیت مجازی گام‌های اولیه به سوی این عینک است که ممکن است تا یک دهه برای توسعه کامل زمان نیاز داشته باشد.

مشخصات عینک واقعیت مجازی Orion متا

این محصول به‌عنوان پیشرفته‌ترین عینکی که دنیا تاکنون دیده شده، توصیف می‌شود. قاب‌های Orion متا به‌طرز شگفت‌آوری به یک عینک معمولی بسیار نزدیک هستند و این چیزی است که حتی بسیاری از بهترین عینک‌های هوشمند فعلی نیز به آن دست نیافته‌اند. در واقع، برای افرادی که به عینک‌های غول‌پیکر و هیجان‌انگیز علاقه دارند، این عینک‌ها حتی در حال حاضر هم چندان بزرگ نیستند. با این حال، متا می‌گوید که قصد دارد طراحی آن‌ها را بیشتر توسعه دهد تا این عینک‌ها را کمی کوچکتر و شیک‌تر روانه بازار کند.

تیم پشت پروژه اوریون برای دستیابی به اهداف خود، باید نمونه اولیه‌ای را توسعه می‌دادند که در وهله اول یک عینک واقعی باشد. این به معنای عدم استفاده از هدست، نبود سیم‌ها، وزنی کمتر از 100 گرم، داشتن میدان دید وسیع و نمایشگرهای هولوگرافیک با وضوح کافی برای نمایش جزئیات و روشنایی مناسب برای مشاهده در شرایط نوری مختلف بود.

علاوه بر همه این‌ موارد، فردی که عینک‌ها را به چشم می‌زند باید بتواند از طریق لنزهای عینک محیط اطراف خود را ببیند و همچنین افرادی که او را می‌بینند بتوانند چشمان او را مشاهده کنند.

نتیجه این کار، نمایشی است که از فناوری passthrough استفاده نمی‌کند. در واقع،آنچه کاربر می‌بیند، دنیای واقعی است که هولوگرام‌ها روی آن قرار می‌گیرند. این هولوگرام‌ها می‌توانند یک صفحه.نمایش سینمایی، یک پنجره دسکتاپ برای کارکردن، یک بازی، یک پنجره کوچک برای پاسخ‌دادن به پیام‌ها، یا حتی نسخه هولوگرافیک شخصی باشند که با او تماس تصویری دارید.

این نمایشگر یک صفحه شیشه‌ای نیست، بلکه از «کاربید سیلیکون» ساخته شده است و از پروژکتورهای بسیار کوچک در دسته‌های عینک استفاده می‌کند که نور را به داخل موج‌برهایی می‌تابانند که دارای ساختارهای سه‌بعدی در مقیاس نانو در لنزها هستند و می‌توانند نور را خم کرده و هولوگرام‌هایی با عمق و اندازه‌های مختلف در دنیای مقابل شما ایجاد کنند. قاب‌ها از منیزیم ساخته شده‌اند تا وزن عینک‌ها سبک باشد و به جای استفاده از فن، گرما را دفع کنند.

زمان عرضه و آینده‌ Orion

با وجود ویژگی‌های فوق‌العاده Orion، متا تأکید دارد که هنوز راه زیادی تا عرضه این محصول به بازار باقی مانده است. طبق برنامه‌های افشا شده، انتظار می‌رود که اولین نسخه مصرفی این عینک تا سال 2027 روانه‌ی بازار شود. در حال حاضر تنها گروهی محدود از کارکنان متا و کاربران منتخب به این عینک دسترسی دارند تا با ارائه بازخوردهایشان، متا بتواند نمونه نهایی و مصرفی آن را بهبود بخشد.

عینک Orion به عنوان یک گام بزرگ در حوزه واقعیت افزوده به شمار می‌رود و می‌تواند مسیر آینده تکنولوژی AR را به‌طور قابل‌توجهی تغییر دهد. 

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.