کدخبر :308005 پرینت
03 مهر 1403 - 09:01

ضرورت ایجاد شرکت‌ های توسعه‌ ای برای درآمدزایی سازمان فناوری اطلاعات

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: یکی از مواردی که حدود یک دهه مورد غفلت قرار گرفته بود بحث ایجاد شرکت‌ های توسعه‌ ای است و سازمان فناوری اطلاعات برای ایجاد چنین شرکت‌ هایی ظرفیت‌ های لازم را دارد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، نشست بررسی و برنامه‌ریزی برای تنظیم‌گری مراکز پردازش سریع و سنجش از دور در راستای تحقق اهداف برنامه هفتم پیشرفت دوم مهر ماه در سالن اجتماعات شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد.

دکتر محمد خوانساری، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: ما از معدود سازمان‌هایی هستیم که گزارشات دقیق عملکرد سه ساله را بر اساس داشبوردها طراحی و آماده و تا پایان مرداد ماه گزارش مفصلی درباره تمام پروژه‌ها و تکالیف برنامه ششم توسعه آماده کرده و آخرین وضعیت آنها به طور کامل تشریح کرده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر تنها بحث تراکنش‌های دولت الکترونیک بر بستر مرکز ملی تبادل اطلاعات یا NIX را در نظر بگیریم تا پایان سال ۱۳۹۹ در مجموع یک میلیارد و پانصد میلیون تراکنش در این حوزه صورت گرفته بود که این عدد در سال گذشته به ۸.۶ میلیارد تراکنش رسیده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در دولت شهید رئیسی مجموع تراکنش‌های این حوزه بالغ بر ۲۰ میلیارد بوده است اما از زمان تاسیس مرکز ملی تبادل داده در سال ۱۳۹۵ تا مرداد ماه سال ۱۴۰۰ در مجموع ۳.۴ میلیارد تراکنش در این بخش به ثبت رسیده بود که همین اعداد به خوبی نشانه عملکرد این حوزه محسوب می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات همچنین به استراتژی توسعه سازمان فناوری اطلاعات ایران اشاره کرد و افزود: پیش از دولت سیزدهم هیچ نشانی از پیگیری برای ایجاد چنین شرکت‌هایی وجود نداشت اما اکنون این روند دنبال شده و یکی از این شرکت‌ها در حوزه توسعه خدمات سازمان در بخش ابر دولت به ارائه خدمات پایه و ابر دولت خواهد پرداخت چرا که در غیر این صورت با توجه به عرض و طول این سازمان ارائه چنین خدماتی مقدور نخواهد بود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در عین حال خاطرنشان کرد: گزارش ایجاد این شرکت‌ها نیز به وزیر ارتباطات ارائه شده و ایشان نیز نسبت به این عملکرد موافقت خود را اعلام کرده‌اند تا کار دنبال شود.

خوانساری یادآور شد: برای انتخاب سرمایه‌گذار در این حوزه نیز با حدود ۲۰ شرکت مذاکراتی صورت گرفته و در حال حاضر یکی از شرکت‌ها برای مدت پنج سال سرمایه‌گذاری در این پروژه را برعهده گرفته که البته قرار است سهام دولت و سازمان در این پروژه سهام حاکمیتی باشد.

معاون وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به بحث رشد و توسعه پیام رسان‌های داخلی پرداخت و اظهار کرد: در زمینه بررسی خدمات پیام رسان‌ها به طور هفتگی جلساتی در وزارت ارتباطات تشکیل می‌شود و به موازات بحث شبکه ملی اطلاعات نیز مورد پیگیری قرار دارد. متولی این موارد نیز سازمان فناوری اطلاعات است و گزارش های مربوطه ارایه می‌شود.

دکتر علی اصغر انصاری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات نیز در این جلسه به وظایف سازمان فناوری اطلاعات ایران اشاره کرد گفت: تکالیف این سازمان بر اساس اساسنامه آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و اکنون عمل کرده سه ساله سازمان با اساسنامه مذکور همخوانی کامل دارد. علاوه بر این در حوزه اجرای احکام برنامه ششم توسعه نیز این سازمان عملکرد مناسبی داشته که گزارش عملکرد آن نیز به سازمان برنامه و بودجه تقدیم شده است.

وی در عین حال یادآور شد: بسیاری از اتفاقاتی که در این مدت اجرایی شده نیز احکام برنامه ششم توسعه بوده است. اکنون اگرچه گفته می‌شود که تنها ۳۰ درصد احکام برنامه ششم توسعه اجرایی شده اما در وزارت ارتباطات بالغ بر ۷۰ درصد این تکالیف محقق شده است.

حامد منکرسی، معاون سازمان فناوری اطلاعات نیز در این نشست به صورت جلسه تعریف شده اشاره کرد و ارائه گزارش حسابرسی و گزارش‌های مالی منتهی به سال 1402 را دو دستور جلسه اصلی این نشست برشمرد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.