کدخبر :307496 پرینت
25 شهریور 1403 - 08:33

بررسی دلیل خاموشی شبکه همراه در نقاطی که برق قطع می‌ شود

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، گفت: در تابستان جاری در بعضی مناطق قطعی های برق بسیار طولانی را شاهد بودیم و در چنین شرایطی باتری‌ آنتن‌ های BTS باید به اندازه 10 الی 12 ساعت برق تامین کنند، که این امر خارج از استاندارد است و لذا اپراتورها باید در کنار BTS ها ژنراتور مستقر کنند که هم هزینه بالایی تحمیل می‌ کند و هم این اقدام در هر مکانی میسر نیست.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، با شروع فصل گرما و قطعی‌های طولانی و مکرر برق در بعضی نقاط مختلف کشور، شبکه تلفن همراه نیز برای ساعاتی در نقاط بدون برق از دسترس خارج می‌شوند، علی رغم اینکه باید آنتن‌های BTS با استفاده از باتری‌های اضطراری بتوانند تا حدود ۳ ساعت بدون برق در شبکه همراه ارائه سرویس دهند اما بواسطه طولانی شدن قطع برق، تعدادی از دکل‌های BTS هم از شبکه خارج می‌شوند و عملا شبکه تلفن همراه هم در نقاط بدون برق، امکان ارائه سرویس مناسب ندارند.

در همین راستا، مهندس حسین ریاضی، رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون باتری آنتن های BTS، گفت: در تابستان جاری مخصوصا در مناطق صنعتی قطعی های برق بسیار طولانی را شاهد بودیم و استانداردی برای قطعی برق نداشتیم، در چنین شرایطی باتری ها باید به اندازه 10 الی 12 ساعت برق تامین کنند اما از آنجاکه چنين چیزی استاندارد نیست و لذا اپراتورها باید در کنار BTSها ژنراتور مستقر کنند که هم پرهزینه است و هم در هر مکانی میسر نیست.

وی، تاکید کرد: BTSهای اپراتورها در نقاط مختلف مستقر هستند و در شرایط قطعی برق تا اپراتور ژنراتورهای مذکور را در کنار BTSها تعبیه کند، اقدامی زمان بر است؛ سایت های موبایل بعضا بر روی پشت بام قرار دارد و زمانی که قطعی برق رخ می دهد، اپراتور نمی تواند عملیات برق دهی با ژنراتور را آن بالا انجام دهد.

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، خاطرنشان کرد: در دیتاسنترها، باتری ها قطعی برق را حداکثر 15 دقیقه تاب می آورند و علت آن این است که در مراکز داده ژنراتور زمان کوتاهی در مدار قرار می گیرد . درحالیکه تعداد BTSها بسیار زیاد است و امکان استفاده از ژنراتور در همه سایتها میسر نیست و در این مسئله بایستی دنبال اصلاح برق کشور باشیم .

انرژی تجدیدپذیر؛ بهترین برق برای صنعت آی سی تی کشور

همچنین، دکتر اسماعیل ثنایی، عضو هیات مدیره اتحادیه صنعت مخابرات ایران، در این خصوص به خبرنگار سیتنا گفت: صنعت آی سی تی کشور به برق پایدار و مطمئن نیاز دارد و حقیقت تلخی که وجود دارد این است که تا پنج سال آینده اگر سرمایه گذاری در این خصوص وجود نداشته باشد، علی رغم ناترازی در برق، ناترازی در مخابرات نیز شاهد خواهیم بود، بنابراین باید نگاه جدی به برق صنعت آی سی تی کشور شود.

ثنایی، اشاره کرد: بهترین برق برای صنعت آی سی تی کشور، انرژی تجدیدپذیر همانند انرژی های بادی و خورشیدی است؛ چراکه صنعت آی سی تی باید این نیروگاه ها را نزدیک BTSها مستقر کند که این فرآیند پنج الی شش ماه زمان می برد؛ بنابراین سرمایه گذاری در این زمینه ضروری است.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.