کدخبر :306987 پرینت
13 شهریور 1403 - 15:45

کشف میدان الکتریکی جدید زمین توسط دانشمندان ناسا

میدان الکتریکی جدید زمین که به نام میدان الکتریکی هردوقطبی شناخته می‌ شود، سومین میدان انرژی زمین محسوب می‌ شود که کشف آن می‌ تواند درک افراد از نحوه کارکرد زمین و حتی سیارات دیگر را به میزان قابل‌ توجهی تغییر دهد.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از ایندیپندنت، میدان الکتریکی جدید زمین که به نام میدان الکتریکی هردوقطبی (آمبی‌پولار) شناخته می‌شود، سومین میدان انرژی زمین محسوب می‌شود و در کنار جاذبه و میدان مغناطیسی قرار می‌گیرد.

به گزارش تلگراف، این کشف می‌تواند درک ما از نحوه کارکرد زمین و حتی سیارات دیگر را به میزان قابل‌توجهی تغییر دهد.

دانشمندان می‌گویند میدان الکتریکی آمبی‌پولار از ارتفاع ۲۴۰ کیلومتری بالای سطح زمین آغاز می‌شود و یک نیروی بزرگ و نامرئی است که سبب می‌شود جو زمین در ارتفاع بالاتری قرار بگیرد. این میدان همچنین عامل بادهای قطبی است که در الگوهای آب‌وهوایی سراسر زمین نقش مهمی دارند.

تا پیش از این، وجود این میدان تنها به صورت نظری مطرح بود، اما تیمی از دانشمندان ناسا و دانشگاه لستر با پرتاب یک موشک به داخل این میدان، برای نخستین بار موفق شدند آن را عملا بررسی کنند. این کشف نشان می‌دهد که زمین دارای سه میدان انرژی اساسی است: جاذبه، میدان مغناطیسی که از زمین در برابر پرتوهای کیهانی محافظت می‌کند و میدان الکتریکی هردوقطبی یا آمبی‌پولار.

پژوهشگران می‌گویند این میدان الکتریکی از زمان شکل‌گیری کره زمین وجود داشته و همانند جاذبه و مغناطیس در شکل‌دهی به ساختار زمین نقش مهمی ایفا کرده است. به گفته آن‌ها، هرگاه فضاپیماها از بالای قطب‌های زمین عبور کرده‌اند، بادهای ‌فراصوتی از ذرات به نام باد قطبی را احساس کرده‌اند. این میدان، نیرویی نامرئی‌ است که عامل ایجاد این جریان است.

به گفته دانشمندان، میدان هردوقطبی با وجود ضعیف بودن، آثار بسیار مهمی دارد. این میدان ۰.۵۵ ولتی به‌سختی قابل آشکارسازی است، اما همین مقدار ضعیف کافی است تا «بلندای مقیاس» یونوسفر، بخشی از اتمسفر بالایی که بین حدود ۴۸ کیلومتر تا ۹۶۵ کیلومتری بالاتر از سطح دریا قرار دارد، تقریبا سه برابر شود؛ به این معنا که یونوسفر در ارتفاعات بالاتر، در مقایسه با حالتی که این میدان وجود نداشته باشد، متراکم‌تر باقی می‌ماند.

از سوی دیگر، دانشمندان می‌گویند که این میدان الکتریکی مستقیم با گرانش مقابله می‌کند و مانند نوار نقاله‌ای است که اتمسفر را به فضا می‌برد.

دانشمندان ناسا در جریان یک ماموریت اکتشافی در سوالبارد نروژ در نزدیکی قطب شمال و در قالب ماموریتی که از سال ۲۰۱۶ آغاز شد، به این کشف دست پیدا کردند.

به گفته آن‌ها، برای درک تکامل زمین، شناخت بهتر اتمسفر حیاتی و مهم است و کشف این میدان الکتریکی می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا سیارات دیگری را که ممکن است قابل‌سکونت باشند، شناسایی کنند. محققان می‌گویند هر سیاره‌ای که اتمسفر داشته باشد، احتمالا میدان هردوقطبی هم خواهد داشت.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.