کدخبر :306808 پرینت
10 شهریور 1403 - 13:35

لزوم سرمایه‌گذاری برای نوسازی تجهیزات ارتباطی و شبکه مخابراتی

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: در حال حاضر در بخش های سیار و ثابت شرکت مخابرات ایران حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تجهیزات در شبکه به صورت شبانه‌ روزی در حال کار هستند، بنابراین برای نوسازی و نگهداشت آنها باید سرمایه‌گذاری خوبی انجام شود.

متن خبر

به گزارش سیتنا، مجید سلطانی در گفت‌وگو با ایرنا درباره تمهیدات بکار گرفته شده برای رفع چالش‌هایی که قطع برق به وجود می‌آورد و ممکن است تجهیزات و سایت‌های مخابراتی را از کار بیندازد، اظهار کرد: شرکت مخابرات ایران دارای تنوع و تعدد بسیار زیادی از تجهیزات در بخش‌های مختلف شبکه است. در بخش ثابت شاید بیش از ۳۰ هزار نقطه/ نود داریم که تجهیزات اکتیو (فعال) در آن‌ها وجود داشته و از برق شبکه سراسری استفاده می‌کنند. ضمن اینکه در این نقاط باطری نیز تعبیه شده است. حجم زیادی از باطری‌ها در این مراکز باید هر سال نوسازی می‌شوند. طبق استانداردهایی که وجود دارد، در سطح شرکت سالانه باید ۵۰ میلیون آمپر ساعت باطری نوسازی شود.

وی تاکید کرد: هزینه نوسازی هر آمپر ساعت باتری اکنون ۲۰ هزار تومان است در حالی که در سال ۹۵ این هزینه کمتر از ۱۵۰۰ تومان بوده است. بر اساس توان مالی مخابرات، در حدود ۲۵ میلیون آمپر ساعت نوسازی باطری در سال انجام می‌شود و صرفاً نوسازی این بخش، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

سلطانی تصریح کرد: با این همه شرکت مخابرات در سال ۱۴۰۲ با تمهیداتی که از طریق معاونت شبکه اندیشیده شد، تمام باطری‌های استان‌هایی که به عنوان هاب استانی شناخته می‌شوند را تماماً نوسازی کرد. علاوه بر قطع برق، بخشی از خرابی‌ها به دلیل گرمای خیلی زیاد بود که در کار باتری‌ها یا دکل‌ها نیز اختلال ایجاد می‌کرد. ضمن اینکه باتری‌ها برای حفظ پایداری ارتباطات، حداقل تا سه ساعت قابلیت کار داشته و برای شارژ مجدد نیاز به چند ساعت زمان دارند که این مسئله عمر باطری را کم و زمان نگهداشت شبکه را کاهش می‌دهد؛ البته اکنون پیک گرمای هوا و قطع برق کاهش یافته و امیدواریم پس از این مشکلی پیش نیاید.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از قابلیت ‌های مهم شرکت مخابرات ایران این است که در بخش‌های اصلی شبکه، علاوه بر باتری، ژنراتور یا مولد برق داریم که در زمان قطع برق روشن شده و پایداری شبکه را تضمین می‌کنند، البته شرکت مخابرات در برخی استان‌ها با هماهنگی که با شرکت‌های برق منطقه‌ای انجام می‌دهد، از مولدها برای زمان طولانی تری استفاده می‌کند تا از شبکه سراسری برق کمتری دریافت کرده و این موضوع کمکی در جهت رفع کمبودهای شبکه سراسری وزارت نیرو باشد.

مدیرعامل شرکت مخابرات افزود: طبق استاندارد جهانی، حدود پنج تا ۱۰ درصد ارزش تجهیزات، باید صرف هزینه نگهداری از تجهیزات شود. در حال حاضر در بخش های سیار و ثابت شرکت مخابرات ایران، حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تجهیزات در شبکه به صورت شبانه‌روزی در حال کار هستند. اگر تنها پنج درصد از کل این مبلغ را هم در نظر بگیریم، مبلغی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان باید صرف هزینه نگهداری شود که از نظر منابع مالی اکنون این امکان وجود ندارد. بنابراین موضوع درآمد/هزینه برای اپراتورهای مخابراتی، ‌باید به‌شکلی تنظیم‌گری شود که در بخش ثابت و سیار، هم هزینه نگهداری تامین و هم توسعه در زمان مناسب انجام شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.