کدخبر :306545 پرینت
04 شهریور 1403 - 20:08

پاول دورف مالک تلگرام کیست؟

پاول دورف (Pavel Durov) یک کارآفرین و برنامه‌نویس روسی است که بیشتر به خاطر تأسیس شبکه اجتماعی وی‌کی (VKontakte) و اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام (Telegram) شناخته می‌شود.

متن خبر

به گزارش سیتنا، پلیس فرانسه پاول دورف مدیرعامل تلگرام را در فرودگاه بورژه در خارج از پاریس دستگیر کرد. بازداشت او بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی داشت.

شبکه‌های تلویزیونی تی‌اف۱ و بی‌اف‌ام به نقل از منابع ناشناس اعلام کردند پاول دورف، مدیرعامل تلگرام، شنبه شب در فرودگاه «بورژه» در حومه پاریس دستگیر شده است.

گزارش‌ها حاکی است که دستگاه امنیتی فرانسه دوروف را که از آذربایجان به این کشور سفر کرده بود پس از صدور قرار بازداشت از سوی مقامات قضائی این کشور، هنگام پیاده شدن از هواپیمای شخصی‌اش بازداشت کردند.

مقامات امنیتی فرانسه در خصوص دستگیری پاول دورف اعلام کرده‌اند ویژگی پیام‌های رمزگذاری شده تلگرام و عدم همکاری با نهادهای امنیتی، مالک این پیام‌رسان را در قاچاق مواد مخدر و تروریسم شریک می‌کند.

گفته می‌شود وی با اتهاماتی نظیر تروریسم، قاچاق، توهمات توطئه، کلاهبرداری و پولشویی روبرو است.

گفته می‌شود حکم بازداشت دوروف به دلیل همکاری نکردن وی با نیروهای امنیتی فرانسه صادر شده است. 

مقامات فرانسوی گفته‌اند که ویژگی پیام‌های رمزگذاری شده تلگرام و عدم همکاری با نهادهای امنیتی دوروف را در قاچاق مواد مخدر و جرایم سنگین دیگر شریک می‌کند. دوروف ممکن است با اتهاماتی نظیر تروریسم در دادگاه فرانسه محاکمه شود.

گزارش رسانه‌های فرانسوی حاکی از آن است که اتهامات وارده به دوروف ممکن است او را با مجازاتی تا ۲۰ سال حبس مواجه کند.

انتشار خبر بازداشت دوروف همچنین باعث شد ارزش رمزارز «تون» که برای خرید و فروش خدمات در تلگرام استفاده می‌شود بیش از ۱۷ درصد سقوط کند.

آنچه درباره دوروف و تلگرام می‌دانیم

پاول دورف (Pavel Durov) یک کارآفرین و برنامه‌نویس روسی است که بیشتر به خاطر تأسیس شبکه اجتماعی وی‌کی (VKontakte) و اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام (Telegram) شناخته می‌شود.

مدیر و از بنیان‌گذاران پیام‌رسان تلگرام که به واسطه همین پیام‌رسان در ۳۹ سالگی از چهره‌های مطرح دنیای فناوری است.

پاول دورف در ۱۰ اکتبر ۱۹۸۴ در سنت‌پترزبورگ روسیه به دنیا آمد و بیشتر کودکی را به دلیل شغل پدرش در تورین ایتالیا گذراند.

دوروف که فارغ‌التحصل دانشگاه سن‌پترزبورگ است در سال ۲۰۰۶ با الهام از فیسبوک شبکه اجتماعی وی‌کی VKontakte (VK) را به همراه هم‌کلاسی سابقش یتزچاک میریلاشویلی راه‌ انداخت. این شبکه اجتماعی با رشدی سریع در اواخر سال ۲۰۰۸ تبدیل به بزرگترین شبکه اجتماعی روسیه شد و ارزشی فراتر از ۳ میلیارد دلار پیدا کرد.

دوروف در سال ۲۰۱۴ پس از امتناع از پذیرش درخواست‌های دولت روسیه مبنی بر پاک کردن صفحه فعالان اپوزوسیون شبکه‌اجتماعی وی‌کی (که خود آن را تاسیس کرده‌بود) آن را فروخت و روسیه را ترک کرد.

مجله فوربز ثروت او را بیش از ۱۵ میلیارد دلار تخمین می‌زند و با این ثروت در رده‌بندی این مجله در رتبه ۱۲۰ ثروتمندترین مردم جهان قرار گرفته است.

او در سال ۲۰۱۷ تلگرام را به دبی منتقل کرد و شهروندی امارات متحده عربی را نیز دریافت کرده است. وی در آگوست ۲۰۲۱ شهروندی فرانسه را دریافت کرد. او همچنین شهروند سنت کیتس و نویس، کشوری دو جزیره‌ای در کارائیب است.

دفتر اصلی شرکت تلگرام ابتدا در برلین باز شد و سپس به امارات متحده عربی نقل مکان کرد.

تلگرام پیام‌رسانی متن‌باز که نخستین بار در سال ۲۰۱۳ برای اندروید، ویندوزفون و آی‌اواس در دسترس قرار گرفت و طی یکسال بعد به بیش از ۱۵ میلیون کاربر دست پیدا کرد و پس از آن با هر بروزرسانی امکانات گوناگونی را به کاربران ارائه کرد.

اوایل مرداد پاول دورف در کانال شخصی خود در تلگرام اعلام کرد که این پیام‌رسان در مرز رسیدن به یک میلیارد کاربر قرار دارد.

از امکانات این پیام‌رسان می‌توان به گروه‌، کانال، چت‌ محرمانه، تماس صوتی و تصویری، تلگراف و پوشه‌های سفارشی اشاره کرد. 

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.