کدخبر :306046 پرینت
25 مرداد 1403 - 12:03

اعلام آمادگی مرکز نوآوری اتاق تهران برای مشاوره به تشکل‌های حوزه‌های دانش‌بنیان

رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، گفت: میز خدمت این مرکز آماده ارائه مشاوره به تشکل‌ها و اعضای آن در حوزه‌های دانش‌بنیان و استفاده از فناوری‌ها در کسب‌و‌کار است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، در دومین گردهمایی اتاق بازرگانی تهران با حضور نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی که روز چهارشنبه 24 مردادماه در محل ساختمان امین‌الضرب اتاق تهران برگزار شد، معاونان و مدیران بخش‌های مختلف اتاق تهران خدمات و طرح‌های حمایتی هر یک از واحدهای اتاق به تشکل‌ها را به دبیران و نمایندگان تشکل‌های حاضر در این نشست، معرفی کرده و به پرسش‌های مطرح شده از سوی آنان پاسخ دادند.

شیوه‌نامه حمایت از تشکل‌ها

در ابتدای این جلسه مدیر امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی گزارشی از سابقه تاسیس و اقدامات اتاق بازرگانی تهران ارائه کرد و گفت که در حال حاضر در یکصد و چهل و یکمین سال تاسیس اتاق تهران قرار داریم.

امیررضا بیدگلی سپس به موضوع فرآیند تصویب شیوه‌نامه حمایتی از تشکل‌ها پرداخت که به تصویب هیات رئیسه اتاق تهران رسیده و ذیل برنامه راهبردی اتاق، اهداف واحد امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق نیز تعیین شده است.

او گفت: هدف اصلی ما برای تشکل‌ها ایفای نقش تسهیل‌گری است. امور تشکل‌ها قصد ندارد موازی‌کاری کند، بلکه به دنبال هم‌افزایی است. تشکل‌ها نیاز دارند که ظرفیت‌های خود را توسعه دهند، برای حل این مشکل و دیگر مسائلی که ممکن است تشکل‌ها داشته باشند برنامه‌های دقیقی تعیین شده است. اما هر نقد و پیشنهادی برای بهبود اقدامات اتاق تهران با استقبال ما مواجه می‌شود.

بیدگلی از دبیران تشکل‌ها خواست که ارتباط با اتاق و امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی را از طریق شبکه‌های اجتماعی حفظ کنند. او افزود: مسئله دسترسی به آمار و اطلاعات برای همه تشکل‌ها تقریبا وجود دارد و معمولاً تشکل‌ها اطلاعات کاملی از اعضای خود ندارند و این اطلاعات باید در یک برنامه مشترک جمع‌آوری شود و تشکل‌ها این اطلاعات را در اختیار ما قرار دهد و در نهایت همه‌ آمارها به صورت نظم‌یافته و یکجا از طریق سایت اتاق بازرگانی تهران به صورت اختصاصی در اختیار تشکل‌های عضو قرار بگیرد.

مدیر امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی همچنین با اشاره به رونمایی از شیوه‌نامه حمایتی اتاق تهران از تشکل‌ها در نشست روز تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی عنوان کرد که در ادامه تفاهم‌نامه‌هایی با تشکل‌ها برای همکاری‌های بیشتر و نزدیک‌تر تدوین می‌شود.

خدمات پنجره فیزیکی شروع کسب‌و‌کار

اعظم رضایی، معاون توسعه عضویت اتاق تهران به عنوان دومین سخنران، خدماتی که این معاونت به اعضا ارائه می‌دهد مانند خدمات عضویت، گواهی مبدا، خدمات مربوط به ثبت شرکت، ثبت برند و ... را به حاضران معرفی کرد.

رضایی درباره خدمات ثبت شرکت و برند در پنجره فیزیکی کسب‌وکار گفت: با توجه به مستقر بودن پنج سازمان مرتبط برای ثبت شرکت در اتاق تهران، فعالان اقتصادی به جای مراجعه به دفاتر ثبت شرکت که هزینه بالایی دریافت می‌کنند به پنجره فیزیکی کسب‌وکار اتاق تهران مراجعه کنند و شرکت خود را ظرف 72 ساعت کاری ثبت کنند. این خدمت به صورت رایگان است و فقط عوارض دولتی دریافت می‌شود. خدمت دیگری که به اعضا ارائه می‌شود بیمه تکمیلی است که افراد حقیقی هم می‌توانند از این خدمت استفاده کنند. میز اتاق بازرگانی بین‌المللی نیز در ‌پنجره واحد فیزیکی حضور دارد و آماده ارائه خدمات است.

او در پایان از تشکل‌ها خواست که لیست اعضای خود را ارائه دهند تا اگر به تمدید کارت عضویت یا صدور کارت عضویت جدید نیاز باشد، از طریق معاونت توسعه عضویت انجام شود.

خدمات مشاوران اتاق به تشکل‌ها

محمودرضا طاهری، معاون توسعه خدمات کسب‌وکار اتاق تهران نیز رسالت و ماموریت این معاونت را حل مشکلاتی عنوان کرد که برای کسب‌وکارها، بنگاه‌های اقتصادی و تشکل‌ها به وجود می‌آید. به گفته او، از جمله مشکلاتی که معمولا بنگاه‌های اقتصادی با دستگاه‌های اجرایی دارند، مسائل مربوط به تأمین اجتماعی و مالیات است که این مشکلات از طریق هیات‌های تشخیص مطالبات و حل اختلاف حل می‌شود.

طاهری با اشاره به اینکه نمایندگان اتاق در این هیات‌ها برای دفاع از حقوق فعالان اقتصادی حضور دارند، گفت: از طریق این خدمت اتاق تهران، ۷۰ درصد مشکلات تأمین اجتماعی و ۶۰ درصد پرونده‌های مالیاتی به نفع فعالان اقتصادی و کارآفرینان حل‌وفصل شده است.

او توضیح داد: معاونت توسعه خدمات عضویت اتاق تهران آمادگی دارد که در دو مساله محوری کسب‌وکار یعنی مالیات و تامین اجتماعی، مشاوران اتاق با هماهنگی تشکل در روزها یا ساعات مشخصی در مکان تشکل حضور داشته باشند و به مشکلات مربوط به این دو بخش به اعضا مشاوره بدهند.

معاون توسعه خدمات کسب‌و‎‌کار اتاق تهران همچنین تصریح کرد که اعضا و فعالان اقتصادی، نسبت به طرح مسائل و مطالبات با اتاق تهران، از طریق انجمن‌های خود اقدام و تلاش کنند هم‌افزایی و تعامل انجمن‌ها با اتاق بازرگانی تهران افزایش یابد.

مرکز داوری بخش خصوصی در خدمت تشکل‌ها

رئیس مرکز داوری اتاق تهران نیز ابتدا درباره جایگاه تشکل‌ها در روند سیاستگذاری و ارتباط آنها با حاکمیت توضیح داد و گفت: وظیفه تشکل‌ها تبیین اولویت‌هایی است که دولت اجرا می‌کند. تشکل‌ها هم‌چنین باید مسائل مهم و اولویت‌ها را به نظام حکمرانی اقتصادی اعلام کنند، دغدغه‌ها را مطرح و نیازهای خود را مطالبه کنند و راه‌حل مشکلات ارائه دهند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، حمیدرضا علومی در ادامه به معرفی خدمات مرکز داوری اتاق تهران پرداخت و گفت: همه کسب‌وکارها و تشکل‌ها برای انجام امور خود قراردادهایی تعیین می‌کنند و می‌توانند شرط داوری را در قراردادهای خود در نظر بگیرند. شرط داوری یک نوع راه پیش‌بینی حل اختلافات در آینده است. مرکز داوری اتاق بازرگانی تهران نهادی است که به موجب قانون ایجاد شده است و افراد می‌توانند در شرط داوری خود مرکز داوری اتاق بازرگانی تهران را به عنوان مرجع حل اختلافات احتمالی در آینده تعیین کنند.

او در خصوص تفاوت حل اختلافات از طریق شرط داوری و دادگاه‌ها گفت: حل اختلافات در دادگاه معمولا چند سال زمان می‌برد و نیاز به صرف هزینه‌های بالایی دارد اما این مسائل در خصوص مرکز داوری اتاق تهران وجود ندارد. رسیدگی سریع و تخصصی با هزینه کمتر انجام می‌شود. در واقع این مرکز دادگاه بخش خصوصی است. حکمی که مرکز داوری صادر می‌کند، نه تنها در ایران بلکه در دنیا قابل اجرا و دارای اعتبار است.

علومی در پایان توضیح داد که حدود ۹۰ داور با مرکز داوری اتاق تهران همکاری می‌کنند که از برگزیدگان حقوقی و غیرحقوقی هستند. او از تشکل‌ها درخواست کرد تا افراد متخصص خود را برای قرار گرفتن در لیست داوران مرکز داوری از طریق امور تشکل‌ها اعلام کنند. رئیس مرکز داوری همچنین اعلام آمادگی کرد که در جلسات تشکل‌ها از مرکز داوری دعوت شود تا به تفصیل خدمات این مرکز به اعضا معرفی کرد.

حمیدرضا علومی با اشاره به اینکه یکی از اقتضائات داوری، استقلال و بی‌طرفی داوری است، تصریح کرد که بر اساس شیوه‌نامه قوه قضائیه، مراکز داوری به حکم قانون، نیاز به اخذ مجوز از این قوه ندارند بنابراین، حکم صادره از سوی مرکز داوری قانونی و مورد تایید دادگاه‌هاست در حالی که نهادهای داوری درون‌تشکلی از این قاعده مستثنی است و حکم صادر شده از این نهادها، مورد تائید دادگاه نخواهد بود.

تشکل‌ها هزینه‌ای به ادارات کار نپردازند

در ادامه این نشست مدیر امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران از یک تخلف قانونی در مورد تشکل‌ها در وزارت و ادارات کار خبرداد و گفت: به تازگی ادارات کار از تشکل‌ها درخواست می‌کنند که اساس‌نامه خود را تغیر دهند و ۵ درصد از حق عضویتی که به اتاق بازرگانی پرداخت می‌کنند را به ادارات کار بپردازند. در حالی که قانونی برای دریافت این هزینه وجود ندارد و تشکل‌ها به هیچ عنوان نباید این درخواست را قبول کنند و هزینه‌ای بپردازند. این اقدام خلاف قانون است چون یک بار عوارض دولتی از تشکل‌ها گرفته می‌شود.

دوره‌های آموزشی جدید تعریف کنید

پیمان دارابیان، مدیرعامل موسسه آیتک نیز به معرفی خدمات این بخش پرداخت. او گفت: در بخش آموزش هدف ما خدمت به شماست که از دو ابزار در واحد آموزش می‌توانیم استفاده کنیم. ابزار اول این است که دوره آموزشی برگزار کنیم و تشکل‌ها در برگزاری آن کمک کنند.

او افزود: ابزار دوم این است که طبق شیوه‌نامه به برگزاری دوره‌های آموزشی یارانه تعلق می‌گیرد، بنابراین اگر تشکل‌ها به دوره آموزشی نیاز دارند اعلام کنند تا برنامه‌ریزی لازم انجام و دوره برگزار شود. در واقع تشکل‌ها می‌توانند در دوره‌های آموزشی فعلی شرکت کنند یا دوره‌های آموزشی جدید تعریف کنند.

خدمات بین‌المللی به تشکل‌ها

حسام‌الدین حلاج، معاون بین‌الملل اتاق تهران نیز در این نشست، توسعه روابط بین‌الملل این نهاد بخش‌ خصوصی را از جمله اولویت‌های کاری این معاونت برشمرد و یادآور شد که اتاق تهران طبق برنامه راهبردی تبیین شده، منطقه‌گرایی و همکاری در زنجیره تامین منطقه‌ای را در دستورکار قرار داده‌است.

حلاج از کشورهای روسیه، ترکیه، چین، عمان، هند، قزاقستان، سوریه، لبنان و ارمنستان به عنوان بازارهای هدف تعیین شده یاد کرد و افزود: بر اساس برنامه راهبردی اتاق تهران، صنایع غذایی، فنی و مهندسی، صنعت شیمیایی و پلاستیک، صنعت نساجی و پوشاک، انرژی و ماشین‌آلات و تجهیزات به عنوان زنجیره‌های ارزش اتاق تعیین شده است.

وی همچنین توسعه روابط بین‌المللی، تعامل بیشتر با اتاق‌های بازرگانی پایتخت کشورهای هدف و توسعه اقتصادی کسب‌و‌کارها را سه استراتژی اتاق تهران عنوان کرد و از جمله خدمات قابل ارائه این معاونت به تشکل‌ها را طراحی و اجرای رویدادهای مشترک و عرضه و معرفی بسته‌های تبلیغاتی تشکل‌ها در نشست با هیات‌های تجاری اعزامی اتاق تهران به کشورهای هدف برشمرد.

حلاج در عین حال تصریح کرد که معاونت بین‌الملل اتاق تهران، تدوین و تهیه بولتن‌های خبر کشورهای هدف را در دستورکار قرار داده تا از طریق آن، اعضا و فعالان اقتصادی با آخرین روندها و سیر تحولات اقتصادی و تجاری کشورهای هدف آشنا شوند.

مشارکت تشکل‌ها در کمیسیون‌های اتاق

مریم فدایی، معاون کمیسیون‌ها و هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در این نشست، به ارائه توضیحاتی در رابطه با کمیسیون‌های یازده‌گانه اتاق تهران پرداخت و با بیان اینکه در دوره دهم هیات نمایندگان، نمایندگان تشکل‌ها در کمیسیون‌های تخصصی اتاق تهران صاحب کرسی و حق رای شده‌اند، تصریح کرد که در حال حاضر نمایندگان نزدیک به 70 تشکل اقتصادی و صنعتی، به صورت مستمر در جلسات کمیسیون‌های اتاق تهران مشارکت دارند.

فدایی همچنین با اشاره به برنامه اتاق تهران برای تدوین سندهای سیاستی در حوزه‌هایی از جمله رفع ناترازی انرژی، قیمت‌گذاری‌ها و تعدد سامانه‌ها، تصریح کرد که اتاق تهران آماده مشارکت با تشکل‌ها برای تهیه و تدوین این اسناد است.

تهیه پژوهش‌های تحقیقی تشکل‌ها

دیاکو حسینی، معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران نیز در سخنانی، سه حوزه تمرکز فعالیت‌های این معاونت را تجارت بین‌الملل، محیط کسب‌و‌کار و اقتصاد خلاق عنوان کرد و یادآور شد که مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی از سوی این معاونت و با همکاری نهادهای علمی و تحقیقاتی صورت می‌گیرد.

وی همچنین تصریح کرد که این معاونت آماده است تا نیاز تشکل‌ها در زمینه پژوهش و مطالعات تحقیقی را با مشارکت تشکل‌ها انجام دهد.

تقویت نظام رسانه‌ای تشکل‌ها

رضا طهماسبی، معاون ارتباطات و رسانه روابط عمومی اتاق تهران نیز، در این نشست بر برقراری تعامل سازنده میان روابط عمومی اتاق با روابط عمومی تشکل‌ها تاکید کرد و با اشاره به برگزاری جشنواره فرهنگی امین‌الضرب طی اوایل نیمه دوم امسال، تصریح کرد که در این دوره، نشریات تشکل‌ها ارزیابی و برگزیده‌ها معرفی و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

وی همچنین، تهیه محتوا و کمپین‌های رسانه‌ای با موضوعات مرتبط با چالش‌های فعالان اقتصادی را از دیگر برنامه‌های روابط اتاق تهران در قالب همکاری با تشکل‌ها عنوان کرد و یادآور شد که بر اساس آئین‌نامه حمایت از تشکل‌ها، اتاق تهران آماده کمک به تشکل‌ها برای اقدامات مرتبط با حوزه رسانه و اطلاع‌رسانی است.

طهماسبی هم‌چنین تاکید کرد که تشکل‌ها برای رسمیت‌بخشی به هویت و فعالیت‌های خود لازم است حداقل یک سایت فعال با فرم و محتوای به‌روزرسانی‌شده و جذاب داشته باشند که در آن هم اخبار تخصصی و رویدادهای تشکل‌ها منعکس شود و هم اطلاعات مربوط به تشکل به طور دقیق و جامع وجود داشته باشد.

خدمات فناوری به کسب‌و‌کارها

سحر بنکدارپور، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران نیز برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای آشنایی با روندهای تجاری‌سازی و نوآوری در کسب‌و‌کارها و همچنین رویدادهای جذب سرمایه‌گذاری را از جمله خدمات قابل ارائه از سوی این مرکز به تشکل‌ها بیان کرد. وی همچنین، تصریح کرد که میز خدمت این مرکز آماده ارائه مشاوره به تشکل‌ها و اعضای آن در حوزه‌های دانش‌بنیان و استفاده از فناوری‌ها در کسب‌و‌کار است.

رسیدگی به مشکلات بنگاه‌ها در شورای گفت‌و‌گو

هومن حاجی‌پور، قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌و‌‎گوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران نیز طی سخنانی، به حل مسئله الزام به ارائه سند ملکی برای دریافت کارت بازرگانی، از طریق طرح در شورای گفت‌و‌گو اشاره کرد و یادآور شد که مسئله حذف الزام دارا بودن مدرک تحصیلی دیپلم برای دریافت کارت بازرگانی نیز در دستور کار این شورا قرار گرفته است.

وی تصریح کرد که تشکل‌ها می‌توانند مسائل و مشکلات اعضای خود را برای رسیدگی و رفع آن، از طریق شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی پیگیری کنند و در کارگروه‌های این شورا نیز مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی طی برگزاری جلسات مستقیم با دستگاه‌های مربوطه دولتی، قابل رسیدگی است.

در ادامه این رویداد پرسش‌هایی از سوی دبیران تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی مطرح شد که از سوی مدیران و معاونان اتاق تهران پاسخ داده شد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.