کدخبر :305769 پرینت
20 مرداد 1403 - 23:06

بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در تاریخ اقتصاد دیجیتال کشور رقم خورد

دیجی کالا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به دنبال مذاکراتی که از بهمن ماه ۱۴۰۲ آغاز شده بود، بازوی سرمایه‌گذاری جسورانه همراه اول، ۴۰ درصد از سهام گروه دیجی‌کالا را در اختیار گرفت و بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری انجام شده در تاریخ اقتصاد دیجیتال کشور رقم خورد که ارزش‌گذاری توافق شده برای گروه دیجی‌کالا در این سرمایه‌گذاری ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، به دنبال خرید ۴۰ درصدی سهام دیجی کالا توسط همراه اول، دیجی کالا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

«شرکت «حرکت اول»، بازوی سرمایه‌گذاری جسورانه همراه اول، با خرید نقدی بخشی از سهام گروه دیجی‌کالا، از جمله سهام متعلق به شرکت «سرمایه‌گذاری سرآوا پارس» و قسمتی از سهامِ سهام‌داران دیگر، ۴۰ درصد از سهام گروه دیجی‌کالا را در اختیار گرفت. ارزش‌گذاری توافق شده برای گروه دیجی‌کالا در این سرمایه‌گذاری ۳۰ هزار میلیارد تومان است. 

گروه دیجی‌کالا پس از مذاکره با سرمایه‌گذاران متعدد برای ورود سرمایه جدید، در نهایت با شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه حرکت اول به توافق رسید و این توافق را در مسیر رشد دیجی‌کالا و توسعه کسب‌وکار خود دانسته و در راستای تعهد همیشگی خود به شفافیت، جزئیات این توافق را به اطلاع عموم می‌رساند:

 ۱- بنیان‌گذاران دیجی‌کالا، حمید و سعید محمدی، همچنان ۲۲ درصد از سهام شرکت و دو عضو هیئت مدیره از پنج عضو را در اختیار خواهند داشت. طی این توافق، بنیان‌گذاران و تیم راهبری دیجی‌کالا همچنان مدیریت اجرایی و راهبری شرکت، تدوین استراتژی کسب‌وکار و انتخاب مدیران ارشد را بر عهده خواهند داشت. پس از این توافق، کماکان هیچ سهام‌داری به تنهایی کنترل شرکت را در اختیار نخواهد داشت.

 ۲- شرکت «سرمایه‌گذاری سرآوا پارس» پس از گذشت ۱۲ سال از اولین سرمایه‌گذاری جسورانه خود در دیجی‌کالا از ترکیب سهام‌داری این شرکت خارج می‌شود و به این ترتیب بزرگ‌ترین بازگشت سرمایه موفق یک سرمایه‌گذاری VC در حوزه نوآوری و اقتصاد دیجیتال کشور رقم می‌خورد.

۳- این مذاکرات از بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد و بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری انجام شده در تاریخ اقتصاد دیجیتال کشور است. این سرمایه‌گذاری پس از چند سرمایه‌گذاری‌ موفق «حرکت اول» (صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه همراه اول) در شرکت‌های تکنولوژی و استارت‌آپ‌های ایرانی مانند فلای تودی، گروه آچاره، میاره، همراه‌مکانیک، جاجیگا و... انجام شده است. هدف از همکاری جدید همراه اول و دیجی‌کالا، هم‌افزایی ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود در جهت توسعه اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور است. 

انتظار می‌رود پس از این سرمایه‌گذاری و مشارکت این دو بازیگر مهم که هر کدام ده‌ها میلیون کاربر دارند، شاهد خلق سرویس‌های جدید برای مردم ایران، تجربه خوشایندتر برای مشتریان و نیز افزایش سرمایه‌گذاری در اکوسیستم نوآوری کشور باشیم.» 

دیجی کالا

ساعتی پیش هم حمید محمدی، رئیس هیات مدیره گروه دیجی کالا در شبکه ایکس نوشت:

برای دیجی‌کالا و برای رشد اکوسیستم استارتاپی ایران

‏در چند ماه گذشته، پیشنهادهایی برای سرمایه‌گذاری در گروه دیجی‌کالا داشتیم. نهایتاً به خاطر پتانسیل‌ها و امکان هم‌افزایی بیشتر، با شرکت سرمایه‌گذاری حرکت اول (بازوی سرمایه‌گذاری جسورانه همراه اول) به توافق رسیدیم. 
‏ 
‏میزان سرمایه‌گذاری چقدر است؟

‏طبق توافق صورت گرفته گروه همراه اول با رهبری شرکت سرمایه‌گذاری حرکت اول  ۴۰٪ سهام دیجی‌کالا که کل سهام «شرکت سرمایه‌گذاری سرآوا پارس» به اضافه قسمتی از سهامِ سهام‌داران داخلی دیگر را شامل می‌شود، در اختیار می‌گیرد. ارزش‌گذاری دیجی‌کالا در این سرمایه‌گذاری ۳۰هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. 
‏ 
‏آیا تیم مدیریتی دیجی‌کالا تغییر می‌کند؟

خیر! ‏مثل گذشته، من و سعید همچنان با ۲۲ درصد سهام، از سهامداران اصلی شرکت باقی خواهیم ماند  و ۲ عضو از ۵ عضو هیئت‌مدیره دیجی‌کالا را در اختیار خواهیم داشت.
‏طی این توافق، بنیان‌گذاران و تیم رهبری دیجی‌کالا همچنان مدیریت اجرایی و راهبری شرکت، تدوین استراتژی کسب‌وکار و انتخاب مدیران ارشد را بر عهده خواهند داشت. ‏همچنین بعد از این سرمایه‌گذاری جدید، کماکان هیچ سهام‌داری کنترل اکثریت سهام شرکت را در اختیار ندارد.

‏قدردانی از سرآوا بابت ۱۲ سال همکاری و اعتماد  

سرآوا که با سرمایه‌گذاری جسورانۀ خود در دیجی‌کالا از ۱۲ سال پیش همراه ما بود و در این سال‌ها مسیر موفق و پرفراز و نشیبی را با هم طی کردیم، از ترکیب سهام‌داری دیجی‌کالا خارج می‌شود و این بزرگترین بازگشت سرمایه موفق یک سرمایه‌گذاری VC در حوزه نوآوری و اقتصاد دیجیتال ایران است. 
‏ 
‏سرآغاز یک همکاری جدید

‏ورود همراه اول به جمع سهام‌داران گروه دیجی‌کالا، یک همکاری مهم در جهت هم‌افزایی ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود و توسعه اکوسیستم اقتصاد دیجیتال ایران است. قبل از این هم حرکت اول، بازوی سرمایه‌گذاری جسورانه همراه اول در فلای‌تودی، گروه آچاره، میاره، همراه ‌مکانیک، جاجیگا و... سرمایه‌گذاری‌های موفقی کرده و توافق جدید احتمالا بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری انجام شده در حوزه اقتصاد دیجیتال کشور است.

به امید توسعه اقتصاد دیجیتال ایران

‏امیدوارم بعد از این همکاری و سرمایه‌گذاری، در اقتصاد دیجیتال ایران شاهد خلق و توسعه سرویس‌های جدید باشیم و در اکوسیستم استارتاپی کشور سرمایه‌گذاری‌های بیشتری را ببینیم.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.