کدخبر :305753 پرینت
20 مرداد 1403 - 12:14

دلیل زیاندهی دوره‌ای شرکت مخابرات ایران چیست؟

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: خلاف ماده ۹۰ اصل ۴۴، دولت و مجلس در شرکت های خصوصی سازی شده نمی توانند تعهدی را اجبار کنند که بار مالی داشته باشد، اما در دوره‌های قبل طرح همکدسازی به مخابرات ابلاغ شد و همچنین به کارگیری شاغلینی که در شرکت مخابرات نبودند به این شرکت الزام شد که بار مالی برای شرکت داشت.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به خبرنگار سیتنا پیرامون سودده یا زیان ده بودن شرکت مخابرات ایران، گفت: موضوع شرکت های اصل ۴۳ و خصوصی سازی از موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری است که شرکت ها از مدیریت دولتی خارج‌ شوند و نقش اساسی در پیشرفت اقتصاد کشور داشته باشند.

وی ادامه داد: قانون اصل ۴۴ مواد مترقی خوبی دارد، ولی به برخی از آنها عمل نمی شود، این در حالی است که یکی‌ از محورهای مهم، توسعه شرکت های اصل ۴۴ است که باید به آن عمل شود تا شرکت ها به حیات خود ادامه دهند.

سلطانی، افزود: تعرفه گذاری شرکت مخابرات به سازمان تنظیم مقررات و کمیسیون تنظیم مقررات واگذار شد که مصوبات رگولاتوری و کمیسیون تنظیم مقررات جلوی رشد درآمد مخابرات در بخش ثابت را گرفت و تا سال ۱۴۰۰ که اولین مصوبه شورای رقابت را گرفتیم، ادامه داشت.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، اظهار کرد: طی ۱۰ سال یعنی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ حداقل هزینه ها ۱۲/۵ برابر، نرخ ارز ۳۰ برابر، هزینه تجهیزات ۲۲ برابر و هزینه تعرفه در بخش ثابت در سوییچ های تلفیقی ۳۵ درصد افزایش یافت.

وی، خاطرنشان کرد: خلاف ماده ۹۰ اصل ۴۴، دولت و مجلس در شرکت های خصوصی سازی شده نمی توانند تعهدی را اجبار کنند که بار مالی داشته باشد، اما ما طرح همکدسازی را داشتیم که به مخابرات ابلاغ شد و به کارگیری شاغلینی که در شرکت مخابرات نبودند که بار مالی برای ما داشت.

سلطانی در ادامه پاسخ به خبرنگار سیتنا، گفت: با مصوبات هیات مدیره و با سیاست گذاری سهامداران عمده دو موضوع کاهش هزینه و افزایش درآمد را از سال ۱۴۰۲ در نظر گرفتیم و از سال ۱۴۰۱ با تغییرات در معاونت تجاری افزایش درآمد عملیاتی شرکت رکورد زد و به ۴۴ درصد رسید.

وی، افزود: یکی از هزینه های شرکت مخابرات منابع انسانی است و در سال ۱۴۰۲ در بخش ثابت از نظر هزینه ای سر به سر شده ایم و در بخش سیار زیانی نداشتیم و اقبال مشتریان در این بخش بیشتر بوده است.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، اظهار کرد: درآمد عملیاتی در ثابت در سال ۱۳۹۹ رقم ۸۵۰۰ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۲ به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسید.

وی افزود: در شرکت مخابرات نواقص زیادی داریم که در جهت رفع آنها گام بر می داریم که در سه سال اخیر توسعه داشتیم و اگر در شرکت های حوزه فاوا توسعه نداشته باشیم، از بین می رویم.

سلطانی، خاطرنشان کرد: از سال ۱۴۰۱ با مولدسازی منابع، طرح توسعه فیبرنوری را در دست داشتیم و توسعه طرح نجما با استفاده از منابع داخلی شرکت پیش رفته است و اکنون نزدیک به ۹۰ درصد نسبت به زمان پیش رفته و نسبت به کل پروژه پیشرفت ۶۵ درصدی دارد.

وی، اظهار کرد: در بخش توسعه فیبرنوری، شبکه لایه های مختلفی دارد که در حال توسعه آن هستیم و با مولدسازی حداکثر تلاش خود را می کنیم که عقب نمانیم.

سلطانی، افزود: تعداد مشترکین فیبرنوری مخابرات نزدیک به ۳۵۰ هزار در بخش FTTH و ۱۸۰ هزار در بخش VDSL است.

انتهای پیام

خبرنگار: زهرا طاهری

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.