کدخبر :305663 پرینت
18 مرداد 1403 - 14:31

انحصارگرایی گوگل در موتور جست‌وجو کار دستش داد

یک قاضی در آمریکا حکم داد که گوگل قانون ضدانحصار در این کشور را نقض کرده است و به این ترتیب راه برای محکومیت آلفابت، شرکت مادر گوگل، هموار کرد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، آمیت مهتا، قاضی منطقه‌ای در واشنگتن دی‌سی، در حکم خود گفت که شرکت گوگل در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۶ میلیارد دلار پرداخت کرده بود تا مطمئن شود موتور جست‌وجوی آن در گوشی‌های هوشمند و مرورگرها به صورت پیش‌فرض نصب شده است تا سهم غالب خود را در بازار حفظ کند.

این حکم راه را برای تعیین راه‌حل‌های احتمالی، از جمله فروپاشی شرکت آلفابت، هموار می‌کند، که در صورت اجرایی شدن، می‌تواند چشم‌انداز دنیای تبلیغات آنلاین را که گوگل سال‌ها بر آن تسلط داشته است تغییر دهد.

به گفته قاضی مهتا، دادگاه به این نتیجه رسیده که گوگل یک انحصارگر است و برای حفظ این انحصار، دست به اقدام زده است.

او افزود که گوگل بر حدود ۹۰ درصد بازار جستجوی آنلاین و ۹۵ درصد گوشی‌های هوشمند تسلط دارد.

مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده، این حکم را «یک پیروزی تاریخی برای مردم آمریکا» خواند و افزود: «هیچ شرکتی -مهم نیست چقدر بزرگ یا تاثیرگذار- بالاتر از قانون نیست.»

شرکت آلفابت گفته قصد دارد به حکم قاضی مهتا اعتراض کند. در صورت درخواست تجدید نظر احتمالی به دادگاه، این جدال حقوقی ممکن است تا سال ۲۰۲۶ ادامه پیدا کند.

گوگل نیز در بیانیه‌ای در مورد صدور این حکم، اعلام کرد که «این تصمیم قضایی نشان می‌دهد که گوگل بهترین موتور جستجو را ارائه می‌کند، اما نتیجه می‌گیرد که ما نباید اجازه داشته باشیم آن را به راحتی در دسترس قرار دهیم.»

در چهار سال گذشته، تنظیم کنندگان فدرال قانون ضد انحصار آمریکا، از شرکت‌هایی از جمله آمازون، اپل و متا، که تحت عنوان شرکت‌های «بیگ-تِک» شناخته می‌شوند، شکایت کرده‌اند.

تمامی این اقدامات در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده آغاز شد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.