کدخبر :305271 پرینت
11 مرداد 1403 - 09:32

واکنش تند کاربران به تبلیغ المپیکی گوگل

تبلیغ جدید گوگل برای هوش مصنوعی، که در آن یک پدر از چت‌بات Gemini برای کمک به دخترش در نوشتن متن قدردانی و حمایت به یک قهرمان المپیک استفاده می‌کند، با واکنش‌های تند بسیاری از کاربران مواجه شد و بسیاری از کاربران از مداخله هوش مصنوعی در موضوعات عاطفی انتقاد کردند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، نوشتن نامه حمایت و قدردانی از قهرمانان المپیک سنتی است که در میان شهروندان غربی و عمدتا آمریکایی بسیار رایج است و افراد احساسات خود را نسبت به الگوهای ورزشی مورد علاقه‌شان ابراز می‌کنند و از تاثیر آنها بر زندگی خودشان می‌نویسند.

در این تبلیغ پدر یک دختربچه سیاه‌پوست از Gemini درخواست می‌کند تا به او برای نوشتن متن این نامه کمک کند و اطلاعاتی شخصی درباره علاقه و گرایش دخترش به یک قهرمان المپیک را به سیستم می‌دهد و هوش مصنوعی با سرعت این داده‌ها را پردازش می‌‌کند و متن تهیه می‌شود.

بسیاری از کاربران با بیان اینکه این تبلیغ رویدادی کاملا درونی و احساسی را به عنوان تصویری بی‌احساس از چگونگی جایگزین شدن هوش مصنوعی برای احساسات و منویات بشری ارائه می‌کند، از آن انتقاد کرده‌اند.

عده دیگری از کاربران هم کمرنگ شدن ارتباط میان والدین و فرزندان در این تبلیغ را مورد انتقاد قرار داده و گفته‌اند موضوعی که به ارتباط میان پدر و دخترش برای گذراندن وقت با یکدیگر و صرف‌زمان برای تهیه یک متن احساسی می‌شود با ارائه یک میانبر وابسته به فنآوری تحت تاثیر قرار گرفته است.

شلی پالمر، استاد رسانه در دانشگاه سیراکیوز نیویورک، در یک پست وبلاگی نوشت: «آنچه باعث ناخشنودی من است این است که چرا پدر در این ویدیو دخترش را تشویق نمی‌کند که یاد بگیرد و خود را ابراز کند.»

گوگل اما نسبت به این انتقادها واکنش نشان داد.

آلا بئال، مدیر ارتباطات تبلیغاتی گوگل در این رابطه به تارنمای خبری آکسیوس گفت: «هدف ما جایگزین کردن هوش مصنوعی به جای خلاقیت انسانی نبوده است.»

این مدیر گوگل افزود: «هدف ما از این تبلیغ ستودن تیم‌های ورزشی المپیک ایالات متحده آمریکا بود و اینکه نشان دهیم این اپلیکیشن می‌تواند نقطه شروع خوبی از جمله برای تهیه پیش‌نویس یا ایده‌هایی برای نوشتن، تلقی شود.»

در حال حاضر بسیاری از کاربران از چت‌بات‌ها برای امور مختلفی از جمله برای نوشتن رزومه و نامه‌های اداری استفاده می‌کنند.

آکسیوس می‌نویسد همان‌گونه که والدین از ماشین‌حساب‌ها، ویکی‌پدیا، جستجوهای گوگل، الکسا و سیری برای کمک به وظایف خود در بزرگ کردن کودکانشان و کمک به انجام تکالیف درسی آنها استفاده می‌کنند، ابزارهای چت‌بات و هوش‌مصنوعی نیز در همین راستا و در جهت بهینه کردن ارتباط کاربرد دارند.

به نوشته آکسیوس اگرچه هوش مصنوعی در حال حاضر می‌تواند پیش‌نویس اولیه مفیدی ایجاد کند، اما هنوز به یک انسان نیاز دارد تا نتایج تولید شده را بررسی و شخصی‌سازی کند.

بعضی از کارشناسان حوزه فنآوری بر این باورند که آموزش استفاده از هوش مصنوعی موضوع مهمی است.

بعضی از محققان حوزه فناوری با بی‌دلیل خواندن نگرانی‌ها از توسعه هوش‌مصنوعی می‌گویند که نوآوری‌هایی مانند بررسی املا، دانش‌عمومی آنلاین و پیامک‌ها اگرچه نحوه زندگی ما را تغییر داده‌اند، اما هیچ‌کدام از این‌ها هنوز تمدن را نابود نکرده‌اند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.