کدخبر :304938 پرینت
04 مرداد 1403 - 09:21

تیک‌تاک‌؛ منبع اطلاعات بیش از نیمی از نسل زدی‌ها

بیش از نیمی از نسل زدی‌ها (متولدان بین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۹) مشاوره‌های مربوط به سلامتی و رژیم غذایی‌شان را از تیک‌تاک دریافت می‌کنند، این درحالی است که کارشناسان هشدار می‌دهند ممکن است ایده بدی باشد.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از ایندیپندنت، زینگ‌کوچ، یک اپلیکیشن مربی شخصی، از افراد ۱۸ تا ۲۷ ساله یک نظرسنجی انجام داد و دریافت که ۵۶ درصد کاربران نسل زد برای مشاوره سلامتی و رژیم غذایی از تیک‌تاک استفاده می‌کنند. یک‌سوم این افراد مشاوره‌های سلامتی را بیشتر از هر منبع دیگری، از تیک‌تاک دریافت می‌کنند و یک‌سوم اطلاعاتی را که در تیک‌تاک می‌بینند، بدون اخذ تایید [از منابع معتبر دیگر] می‌پذیرند.

افزون بر این، سه نفر از هر پنج نفر می‌گویند که در این اپلیکیشن اطلاعاتی نادرست درباره سلامتی  دیده‌اند. با این حال، فقط یک نفر از هر ۱۰ نفر بر این باور است که محتوای سلامتی باید از تیک‌تاک حذف شود.

تعداد کاربران نسل زد که برای مشاوره سلامتی از تیک‌تاک استفاده می‌کنند، در سال‌های اخیر افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۲، یک نظرسنجی مشابه نشان داد که تنها ۳۳ درصد از کاربران تیک‌تاک از این اپلیکیشن برای مشاوره سلامتی استفاده می‌کردند. ۴۴ درصد دیگر پیش از مشورت با پزشک، از یوتیوب استفاده کرده بودند.

این یافته‌ها با وجود نگرانی‌های کارشناسان بهداشتی درباره مشاوره سلامتی در اینترنت به دست آمد. یک گزارش از دانشگاه شیکاگو در ماه آوریل نشان داد که تقریبا نیمی از ویدیوهای تیک‌تاک که پژوهشگران تحلیل کردند، حاوی اطلاعاتی نادرست درباره سلامتی بودند. منشا بخش بزرگی از ویدیوهای گمراه‌کننده چهره‌های تاثیرگذار [اینفلوئنسرهای] غیرمرتبط با پزشکی بودند.

رز دیمیترویانیس، دانشجوی پزشکی دانشگاه شیکاگو، گفت: «همه جور تیک‌تاکی وجود دارد‌ــ خب این جوری است که اینترنت کار می‌کند. بخش‌های کوچک جمعیت یکدیگر را پیدا و موج ایجاد می‌کنند.»

کارشناسان هشدار دادند ویدیوهای غیرواقعی می‌توانند پیامدهایی واقعی داشته باشند، زیرا می‌تواند به سردرگمی درباره درمان‌ها و پیشگیری منجر شوند. این ممکن است سبب شود افراد که به دنبال درمان‌های جایگزین‌اند، از دریافت مراقبت‌های پزشکی موردنیازشان غافل شوند.

کریستوفر روکسبری، نویسنده مقاله و جراح، گفت: «من اغلب بیمارانی در کلینیک دارم که از من درباره چیزهایی که به صورت آنلاین یا در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اند سوال می‌پرسند و متوجه شده‌ام که بسیاری اوقات، این اطلاعات بیماران را به سمت نادرستی هدایت کرده است. در برخی موارد، بیمارانی را می‌بینم که قبلا این درمان‌ها را انجام داده‌اند بدون هیچ سودی. در موارد نادرتر، به آن‌ها آسیب رسیده است.»

دیمیترویانیس افزود: «به عنوان یک پزشک، نمی‌توانید انکار کنید که هر کسی وارد مطب شما می‌شود، احتمالا چیزی را جست‌وجو کرده است‌ــ که [این جست‌وجوی قبلی البته] در حیطه حقوق [فردی] آن‌ها است تا سعی کنند وضعیت سلامتی‌شان را بشناسند. در نهایت، بیماران و پزشکان باید در حالی که معایب این ابزار را به رسمیت می‌شناسند، قدرت آن را درک و در عین حال به این موضوع نیز اذعان کنند که [تیک‌تاک] می‌تواند اطلاعاتی با کیفیت خوب نیز ارائه دهد.»

پژوهشگران حتی دریافتند حدود ۱۵ درصد ویدیوهای افرادی که به عنوان کارشناسان پزشکی شناسایی شدند، حاوی اطلاعات نادرست بودند. دیمیترویانیس گفت: «اگر شما یک کارشناس بهداشتید که به تولید محتوا علاقه دارید، می‌توانید کار متفاوتی انجام دهید. اینکه کسی احتمالا ویدیو شما را ببیند و اطلاعات سلامتی موردنیازش را دریافت کند نه اینکه چیزی ببیند که ممکن است به او آسیب برساند.»

هنگامی که زینگ‌کوچ [درباره میزان کسب اطلاعات سلامتی] پرسید، بیشتر نسل زد‌ی‌ها گفتند که به تیک‌تاک مراجعه می‌کنند، زیرا مشاوره رایگان است. تنها ۱۱ درصد از افراد تحت بررسی گفتند که مشاوره پزشکی را از متخصصان واجد شرایط دریافت می‌کنند.

دلیل دیگر اینکه افراد گفتند تیک‌تاک را ترجیح می‌دهند، مقدار زیاد محتوای موجود در دسترس آن‌ها در این اپلیکیشن بود.

با این حال نسل زد دست‌کم تا حدودی در انتخاب فردی که از او مشاوره دریافت می‌کنند، دقت می‌کنند. حدود ۶۶ درصد افراد گفتند که تنها در صورتی مشاوره را می‌پذیرند که از یک پزشک، متخصص تغذیه‌، ورزشکار یا فردی با زمینه مشابه آمده باشد.

اعتماد کورکورانه به این اپلیکیشن معایب خود را داشت: یک نفر از هر ۱۱ نفر گزارش دادند که پس از دریافت مشاوره از تیک‌تاک، با پیامد منفی سلامتی مواجه شدند و نسل زد گزارش دادند که پس از استفاده از این اپلیکیشن، خودباوری و عزت نفس کمتری دارند.

این نظرسنجی نشان داد که ۵۸ درصد پاسخ‌دهندگان پس از استفاده از این اپلیکیشن درباره ظاهرشان احساس ناامنی بیشتری داشتند، اما همچنان می‌خواستند بتوانند برای مشاوره به تیک‌تاک دسترسی داشته باشند.

بر اساس این بررسی، ۸۹ درصد پاسخ‌دهندگان گفتند که نمی‌خواهند ویدیوهای مشاوره سلامتی در تیک‌تاک محدود شوند. در مقابل، ۶۳ درصد از افراد گفتند که تولیدکنندگان محتوا باید برای محتوای زیان‌باری که منتشر می‌کنند، مسئول شناخته شوند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.