کدخبر :304881 پرینت
03 مرداد 1403 - 11:33

تحریک شدن مغز مردان با محتوای غیر اخلاقی به نسبت بازی رایانه‌ای!

پژوهش‌ جدیدی که به بررسی نحوه شرطی شدن مغز انسان برای دریافت محرک‌های مرتبط با اینترنت پرداخته،حاکی از آن است که تصاویر غیراخلاقی بیشتر از پول یا بازی رایانه‌ای، مرکز پاداش مغز مردان بالغ سالم را تحریک می‌کند.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از نیویورک پست، طبق پژوهش جدید که در نشریه «نقشه‌برداری مغز انسان» (Human Brain Mapping) منتشر شد، تصاویر غیراخلاقی بزرگسالان بیشتر از پول یا بازی، مرکز پاداش مغز مردان بالغ سالم را تحریک می‌کند.

این مطالعه به بررسی نحوه شرطی شدن مغز انسان برای دریافت محرک‌های مرتبط با اینترنت پرداخت. این محرک‌ها عبارت بودند از فیلم‌های مخصوص بزرگسالان، شرط‌‌‌‌بندی و بازی‌های رایانه ای، که از رایج‌ترین اعتیادها در فضای مجازی‌محسوب می‌شوند. هدف از این مطالعه، بررسی این موضوع بود که این محرک‌ها چگونه در مغز افراد، حتی کسانی که از نظر سلامتی در وضعیت خوبی‌اند و مشکلات پاتولوژیک (بیماری جدی نیازمند درمان) ندارند، به‌مثابه پاداش ثبت می‌شوند.

محققان در این پژوهش، به منظور بررسی کنترل تفاوت‌های جنسی در پردازش پاداش، ۳۱ مرد ۱۹ تا ۳۸ ساله را که همگی سالم و راست‌دست بودند، تحت آزمایش قرار دادند. از هر شرکت‌کننده خواسته شد محرک‌ مورد‌علاقه‌اش را انتخاب کند؛ تصاویر با محتوای غیراخلاقی، اسکرین‌شات‌ از بازی‌های رایانه ای و تصویری که نشان‌دهنده افزایش موجودی بانکی بود.این شخصی‌سازی به محققان کمک می‌کرد اطمینان حاصل کنند که محرک‌ها برای هر شرکت‌کننده واقعا معنی پاداش‌ داشته باشند تا تاثیر واقعی آن‌ها روی مغزشان بررسی شود.

یکی دیگر از مواردی که بررسی شد، این بود که مغز به محرک‌های خنثی زمانی که این با نتایج پاداش‌دهنده همراه‌اند، چگونه واکنش نشان می‌دهد. برای این کار، هر تصویر رضایت‌بخش یا پاداش‌دهنده با یک شکل هندسی هم جفت شد، در حالی که یک شکل چهارم هم وجود داشت که با هیچ پاداشی همراه نبود.

محققان به کمک اسکن ام‌آر‌آی، آزمایش‌های هدایت‌پذیری و رسانایی پوست که برانگیختگی فیزیولوژی را هم اندازه‌گیری می‌کرد و رتبه‌بندی ذهنی خود شرکت‌کنندگان داده‌ها را جمع‌آوری کردند.

در همه آزمایش‌ها، اشکال هندسی که با یکی از سه تصویر پاداش‌دهنده جفت شده بودند، لذت‌بخش‌تر و تحریک‌کننده‌تر از شکل‌هایی که با پاداش همراه نبودند، ارزیابی شدند. تصاویر غیراخلاقی هم در صدر فهرست قرار گرفت و اشکال هندسی مرتبط با این تصاویر هم نسبت به تصاویر بازی‌های رایانه ای و پول، مسیرهای پردازش پاداش مغز را سریع‌تر فعال‌ می‌کرد.

با تکیه بر نتایج این پژوهش، می‌توان گفت که تصاویر با محتویات غیراخلاقی بیشتر از بازی یا پول احساس لذت و رضایت به دنبال دارند و احتمالا به همین دلیل اعتیادآورترند. این یافته‌ها بر نتایج تحقیقات قبلی هم که نشان می‌داد محتوای غیراخلاقی از برخی فعالیت‌های اعتیادآور دیگر تحریک‌کننده‌تر و موثرتر است، صحه می‌گذارد.

تحقیقات بیشتر در این زمینه می‌تواند دستیابی به درکی عمیق‌تر از چگونگی تاثیر محرک‌های مختلف بر مغز و نحوه شکل‌گیری اعتیاد را فراهم‌ کند و به‌ویژه با توجه به آثار قوی‌تر این محرک‌ها روی سیستم پاداش مغز، به توسعه راهبردهای جدید برای درمان اعتیاد کمک کند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.