کدخبر :304665 پرینت
30 تیر 1403 - 16:29

ادامه اختلال پروازها در اروپا بعد از قطعی گسترده سیستم‌های رایانه‌ای

بعد از یک خاموشی گسترده در سیستم‌های رایانه‌ای برای ساعات طولانی در روزهای پنجشنبه و جمعه، کسب‌وکارها و خدمات در نقاط مختلف جهان به تدریج درحال بازگشت به حالت عادی هستند؛ با این وجود اختلال در پروازهای آلمان و بریتانیا همچنان ادامه دارد.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، کسب‌وکارها، بانک‌ها، بیمارستان‌ها و خطوط هوایی از جمله صنایعی بودند که بیش از دیگران دستخوش قرار گرفتند. این مشکل به ایرادی در آپدیت نرم‌افزار «کراود استرایک» (Crowdstrike) مربوط می‌شود که بر سیستم ویندوز مایکروسافت اثر گذاشت.

مدیر این شرکت به خاطر اختلال به وجود آمده عذرخواهی کرد و گفت که راه حل آن عرضه شده است، اما اذعان کرد که راه افتادن سیستم‌ها ممکن است «وقت ببرد.»

بعد از لغو هزاران پرواز، برخی خطوط هوایی اکنون شروع به بازگشت به ارائه خدمات به صورت عادی کرده‌اند، اما همچنان انتظار اختلال از جمله لغو و تاخیر برخی پروازها در روزهای پایان هفته می‌رود.

چند فرودگاه در بریتانیا گفته‌اند که انتظار تاخیر و لغو برخی پروازها را دارند و از مسافران خواسته‌اند تا در روزهای آخر هفته همچنان زمان‌بندی اعلام‌شده برای پروازشان را چک کنند.

این اختلال در یکی از شلوغ‌ترین روزهای سال در تقویم گردشگری بریتانیا بروز کرده است، چرا که بسیاری از مدارس انگلستان و ولز این هفته تعطیلات تابستانی‌شان را شروع می‌کنند.

بسیاری از کسب‌وکارها با مشکل عقب افتادن کارها و سفارشات از دست رفته روبرو هستند که رفع آنها ممکن است چند روز طول بکشد.

خدمات بهداشتی در بریتانیا، سرزمین‌های اشغالی و آلمان نیز با مشکلاتی مواجه شدند به طوری که بخشی از خدمات روزانه آنها لغو شد.

هرج و مرج جهانی باعث نگرانی در مورد آسیب‌پذیری فناوری‌های به هم پیوسته شده است، و اینکه تا چه حد یک ایراد نرم‌افزاری می‌تواند چنین تاثیر گسترده‌ای داشته باشد.

به گفته مایکروسافت مشکل در ساعت ۱۹:۰۰ روز پنجشنبه به وقت گرینویچ شروع شد و بر کاربران ویندوز که از نرم‌افزار امنیت سایبری «کراداسترایک فالکون» استفاده می‌کردند اثر گذاشت، اگرچه ابعاد کامل این اختلال تا صبح جمعه مشخص نبود.

اما تا عصر جمعه مشکل در بسیاری از نقاط جهان رو به کاهش گذاشت، و بسیاری از فرودگاه‌ها می‌گویند هرچند هنوز مشکلاتی در سیستم‌های پذیرش مسافر و پرداخت وجود دارد، اکثر پروازها راه افتاده‌اند.

وبسایت «داون دیتکتور» (Downdetector) که سایت‌های دارای مشکلات فنی را شناسایی می‌کند، اکنون سایت‌های کمتری را در بریتانیا نشان می‌دهد که در پایان روز با مشکل مواجه هستند.

جورج کرتز، مدیر عامل «کراود استرایک» به شبکه ان‌بی‎‌سی گفت: «ما عمیقا به خاطر مشکلی که برای مشتریان، مسافران و سایرین ایجاد شده متاسفیم».

وی گفت: «بسیاری از مشتریان در حال ری‌بوت سیستم هستند که آن را راه می‌اندازد. حل مشکل برای برخی از سیستم‌ها که خود به خود احیا نمی‌شوند ممکن است مدتی زمان ببرد، اما این ماموریت ماست که اطمینان حاصل کنیم سیستم همه مشتریان ما به طور کامل راه می‌افتد.»

مایکروسافت هم گفته که ممکن است به چندین «ری‌بوت» نیاز باشد و برخی از کاربران گزارش داده‌اند که برای رفع مشکل گاه ۱۵ بار سیستم را خاموش روشن کرده‌اند.

همچنین کارشناسان فناوری می‌گویند که روش مرمتی «کراود استرایک» باید به طور جداگانه برای هر دستگاه آسیب دیده اجرا شود.

اکنون احتمالا سوالاتی در مورد نفوذ «کراوداسترایک» به عنوان یکی از بزرگترین اپراتورها در بازار امنیت سایبری و خردمندانه بودن کنترل چنین بخش مهمی از صنعت توسط تعداد کمی از شرکت‌ها مطرح خواهد شد.

سهام این شرکت روز جمعه حدود ۱۲ درصد سقوط کرد که احتمالا به نفع رقبای آن مثل «سنتینل وان» و «پالو آلتو نتوورکس» تمام می‌شود.

این مشکلات ابتدا در استرالیا مشاهده شد و صنعت مسافرت هوایی احتمالا بیشترین ضربه را از آن خورده است.

با تاخیر یا لغو پروازها، صف‌های طولانی در فرودگاه‌ها تشکیل شد و بسیاری مسافران سرگردان شدند.

برخی فرودگاه‌ها با آوردن نیروی اضافی شروع به پذیرش غیرکامپیوتری مسافران کردند.

داده‌های هوانوردی شرکت «سیریوم» نشان می‌دهد که تا ساعت شش بعد از ظهر به وقت گرینویچ، بیش از چهار هزار پرواز - سه و نه دهم درصد کل پروازها - تا این ساعت در روز جمعه لغو شده است، اگرچه این رقم ممکن است شامل پروازهایی باشد که به دلایل دیگر هم کنسل شده‌اند.

همچنین سیستم‌های پرداخت، بانکداری و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان تحت تاثیر قرار گرفت.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.