کدخبر :304565 پرینت
28 تیر 1403 - 16:33

تلاش آمریکا برای تشدید محدودیت‌ چین در دسترسی به تراشه‌های رایانه‌ای

آمریکا در ادامه تحریم‌های تجاری علیه چین در حوزه تراشه‌های رایانه‌ای در تلاش است تا با همراه کردن دو شرکت هلندی و ژاپنی فعال در حوزه تولید تراشه‌های نیمه‌هادی، محدودیت‌های تجاری سخت‌گیرانه‌تری علیه چین اعمال کند.

متن خبر

به گزارش سیتنا و بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، دولت جو بایدن به متحدان خود اعلام کرده است در صورتی که برخی شرکت‌های فن‌آوری کماکان امکان دسترسی چین را به تراشه‌ها و زیرساخت‌های پیشرفته صنعت نیمه‌هادی فراهم کنند، شدیدترین محدودیت‌های تجاری را علیه آن‌ها اعمال می‌کند.

این گزارش به طور خاص از دو شرکت هلندی و ژاپنی نام برده است.

شرکت «ای‌اس‌ام‌ال هلدینگ» (ASML Holding NV) که دفتر مرکزی آن در فلدهوفن هلند قرار دارد، تولیدکننده و تامین‌کننده دستگاه‌های لیتوگرافی نوریاست که در ساخت تراشه‌های رایانه‌ای پیشرفته کاربرد دارند.

شرکت دیگر که «توکیو الکترون» (Tokyo Electron) نام دارد، از جمله شرکت‌های صنایع الکترونیک ژاپن است که در حوزه تولید تراشه‌های نیمه‌هادی و ساخت ترانزیستورهای رایانه‌های فعالیت می‌کند.

گزارش بلومبرگ تاکید می‌کند آمریکا در حال بررسی اعمال قانونی به نام Foreign Direct Product Rule است.

این قانون که اولین بار در سال ۱۹۵۹ معرفی شد به دولت آمریکا اجازه می‌دهد تا از فروش محصولات ساخته شده با فن‌آوری آمریکایی - حتی اگر در کشور دیگری تولید شده باشند - جلوگیری کند.

آمریکا به مقامات توکیو و لاهه هشدار داده است در صورتی که سیاست‌های خود را نسبت به چین تشدید نکنند، قانون یاد شده را اجرا خواهد کرد.

به دنبال انتشار این خبر، ارزش سهام چند شرکت فعال در حوزه تراشه‌سازی از جمله توکیو الکترون با کاهش شدید روبه‌رو شد.

سهام شرکت ای‌اس‌ام‌ال نیز با وجود آن که گزارش‌های مالی سه ماهه دوم آن فراتر از پیش‌بینی‌ها بود، با افت ۹/۹ درصدی مواجه شد.

آمریکا همچنین در حال بررسی اعمال تحریم‌های جدید علیه شرکت‌های چینی فعال در حوزه تراشه‌های رایانه‌ای است.

لین جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به گزارش بلومبرگ گفت ایالات متحده «تجارت و مفهوم امنیت ملی» را سیاسی کرده است.

او از کشورهای مربوطه خواست تا با هر گونه اجبار مخالفت کنند و حامی تجارت بین‌المللی آزاد و منصفانه باشند.

مهر ماه ۱۴۰۲ نمایندگان آمریکا از دولت بایدن خواستند تا استفاده چین را از معماری آزاد توسعه تراشه‌های رایانه‌ای محدود کند.

این معماری ویژه که «ریسک فایو» نام دارد و شکل نگارش آن RISC-V است، یک فن‌آوری منبع‌باز برای تولید تراشه‌های رایانه‌ای‌ است.

تراشه‌های تولید شده بر اساس این معماری می‌توانند در دستگاه‌های مختلفی مانند تلفن‌های همراه، رایانه‌ها یا هر ابزار دیگری استفاده شوند که برای کار به تراشه نیاز دارند.

شرکت چینی هوآوی از ریسک فایو به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی توسعه تراشه‌های اختصاصی خود استفاده می‌کند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.