کدخبر :304551 پرینت
28 تیر 1403 - 12:07

متا: مدل‌های هوش مصنوعی چندوجهی را در اتحادیه اروپا عرضه نمی‌کنیم!

شرکت متا تصمیم گرفته است مدل‌های هوش مصنوعی چندوجهی جدید خود را روی پلت‌فرم‌های فیس‌بوک و اینستاگرام در اتحادیه اروپا عرضه نکند. این تصمیم به دلیل ابهام در قوانین و مقررات این اتحادیه در حوزه هوش مصنوعی گرفته شده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، مدل‌های چندوجهی هوش مصنوعی قابلیت درک و تولید ویدئو، صدا، تصویر و متن را دارند و قرار بود در محصولات مختلف متا از جمله تلفن‌های هوشمند و عینک‌های هوشمند به کار گرفته شوند.

این اقدام متا به این معنی است که شرکت‌های اروپایی نیز نمی‌توانند از این مدل‌ها استفاده کنند، حتی اگر تحت مجوز باز منتشر شوند. با این حال، متا قصد دارد نسخه بزرگ‌تر و فقط متنی مدل لاما ۳ خود را که در دسترس مشتریان و شرکت‌ها در اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت، به زودی منتشر کند.

مشکل متا نه با قانون هوش مصنوعی که هنوز در حال نهایی شدن است، بلکه با نحوه آموزش مدل‌ها با استفاده از داده‌های مشتریان اروپایی در حالی که با جی‌دی‌پی‌آر، قانون حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا، مطابقت دارد، است.

در ماه مه، متا اعلام کرد که قصد دارد از پست‌های عمومی کاربران فیس‌بوک و اینستاگرام برای آموزش مدل‌های آینده استفاده کند، اما در ماه ژوئن، پس از اعلام عمومی برنامه‌های خود، به متا دستور داده شد که آموزش داده‌ها در اتحادیه اروپا را متوقف کند.

بریتانیا قانونی تقریباً مشابه جی‌دی‌پی‌آر دارد، اما متا می‌گوید که با همان سطح عدم قطعیت نظارتی مواجه نیست و قصد دارد مدل جدید خود را برای کاربران بریتانیایی عرضه کند.

اقدام اخیر متا، تنش‌ها بین غول‌های فناوری آمریکایی و تنظیم‌کننده‌های اروپایی را که مدت‌هاست بر سر مقررات مربوط به حریم خصوصی و آنتی‌تراست وجود دارد، افزایش می‌دهد.

نماینده متا به اکسيوس گفته است که تنظیم‌کننده‌های اروپایی در مقایسه با همتایان خود در سایر مناطق، زمان بسیار بیشتری را برای تفسیر قانون موجود صرف می‌کنند.

این حرکت متا، تنش‌ها بین غول‌های فناوری آمریکایی و تنظیم‌کننده‌های اروپایی را که مدت‌هاست بر سر مقررات مربوط به حریم خصوصی و آنتی‌تراست وجود دارد، افزایش می‌دهد.

شرکت‌های فناوری استدلال می‌کنند که این مقررات به مصرف‌کنندگان و رقابت‌پذیری شرکت‌های اروپایی آسیب می‌زند. با این حال، نماینده متا به اکسيوس گفته است که آموزش داده‌ها در اروپا برای اطمینان از اینکه محصولات این شرکت به درستی اصطلاحات و فرهنگ منطقه را منعکس می‌کنند، کلیدی است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.