کدخبر :304542 پرینت
28 تیر 1403 - 09:23

پرونده مدعی اختراع «بیت کوین» روی میز دادستانی بریتانیا

طبق اعلام دادگاه بریتانیا، کریگ رایت، دانشمند کامپیوتر استرالیایی که به دروغ ادعا می‌کند خالق بیت کوین است، به دلیل «شهادت دروغ و جعل اسناد» به سرویس دادستانی سلطنتی ارجاع داده خواهد شد.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از یورونیوز، کریگ رایت ۵۳ ساله می‌گوید که او «ساتوشی ناکاموتو» است؛ نام مستعار خالق رمزارز «بیت کوین» و نویسنده وایت پیپر که در سال ۲۰۰۸ میلادی این ارز دیجیتال را به جهان معرفی کرد.

ادعاهای کریگ رایت مبنی بر داشتن حق مالکیت معنوی بر بیت کوین، باعث شد که «اتحاد ثبت اختراع باز کریپتو» یا به اختصار «COPA» که یک سازمان غیرانتفاعی است، از رایت شکایت و او را به جعل اسناد متهم کند.

کریگ رایت این ادعا را اولین بار در سال ۲۰۱۶ مطرح کرد.

جیمز ملور، قاضی دادگاه عالی بریتانیا که در ماه مارس رسیدگی به این پرونده را آغاز کرده بود، حکم داد که کریگ رایت همان «ساتوشی ناکاموتو» نیست و بیت کوین را اختراع نکرده است.

او افزود مدارک مربوط به این پرونده را در اختیار سرویس دادستانی سلطنتی (CPS) قرار خواهد تا بررسی کنند که آیا باید اتهامی علیه کریگ رایت مطرح شود یا خیر.

قاضی ملور افزود: «دکتر رایت علاوه بر تلاش‌های حقوقی‌اش برای پیشبرد ادعای نادرستش مبنی بر اینکه ساتوشی ناکاموتو است، مرتکب "جدی‌ترین نوع سوء استفاده" از روندهای قضایی در دادگاه‌های بریتانیا، نروژ و ایالات متحده آمریکا شده است. اگر آنچه در این پرونده اتفاق افتاده نتواند دلیل موجهی برای ارجاع آن به سرویس دادستانی سلطنتی باشد، دشوار است که بتوان مورد دیگری را متصور شد.» رمز ارز بیت کوین در سال ۲۰۰۸ میلادی در اوج بحران مالی پدیدار شد و در آن زمان فرد یا گروهی که از نام مستعار «ناکاموتو» استفاده می‌کرد، مقاله‌ای را منتشر کرد و در آن توضیح داد که چگونه می‌توان بصورت ناشناس ارز دیجیتال را در سراسر جهان رد و بدل کرد؛ آنهم بدون نیاز به دخالت بانک‌ها یا ارزهای ملی.

پس از آن برای سال‌ها درباره هویت «ناکاموتو» گمانه زنی‌هایی طرح شد و در این مدت چند نفر نیز ادعا کردند که «ساتوشی ناکاموتو» هستند؛ با این وجود به سرعت به حاشیه رفتند. تا اینکه کریگ رایت این ادعا را در سال ۲۰۱۶ میلادی طرح و مدارکی نیز برای اثبات ادعاهایش ارائه کرد.

اما سازمان غیرانتفاعی «اتحادیه ثبت اختراع باز کریپتو» که هدفش دسترسی دموکراتیک به فناوری‌های نوآورانه در بخش ارز دیجیتال است، استدلال کرد که رایت «در مقیاس صنعتی» اقدام به جعل مدارک کرده تا «دروغ وقیحانه» خود را به اثبات برساند.

این سازمان افزود که هدف رایت از این کار، ممانعت از توسعه بیشتر فناوری‌های متن باز (open-source technology) و نابودی توسعه دهندگان این ابتکارات آنهم از مسیر طرح دعواهای قضایی است.

دادگاه رسیدگی به این اتهامات پنج هفته طول کشید و کریگ رایت هم در چند جلسۀ آن برای شهادت دادن حضار شد. او همه اتهامات را رد کرد و حتی پس از اعلام حکم دادگاه در شبکه‌های اجتماعی نوشت که قصد اعتراض به این حکم را دارد.

کریگ رایت سه شکایت را برای کسب حق مالکیت معنوی محبوب‌ترین ارز مجازی جهان یعنی بیت کوین مطرح کرده بود که رای قاضی بر سرنوشت هر سه شکایت تاثیر گذاشت.

قاضی ملور دو حکم دیگر نیز صادر کرد که رایت را از «تهدید به شکایت» یا «طرح دعوی علیه توسعه‌دهندگان» نرم افزارها منع می‌کرد.

قاضی همچنین به کریگ رایت دستور داد تا جزئیات حکمی را که علیه خودش صادر شده، منتشر کند تا به این ترتیب «ابهامات باقیمانده» مبنی بر اینکه او «ناکاموتو» نیست، برطرف شود.

قاضی او را موظف کرد که اعلامیه‌هایی با همین مضمون نیز در وبسایت و صفحه خود در شبکه ایکس همچنین در سایر پلتفرم‌ها منتشر کند.

گفتنی است، بیت کوین پرطرفدارترین ارز دیجیتال جهان است و به هیچ بانک یا دولتی وابسته نیست. بیت کوین مانند پول نقد، این امکان را به کاربران می‌دهد تا بصورت ناشناس اقدام به دریافت یا خرج آن کنند.

موکلان رایت حاضر به پاسخگویی و اظهارنظر درباره رای دادگاه و اقدامات احتمالی بعدی نشدند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.