کدخبر :304405 پرینت
25 تیر 1403 - 09:36

ادیب: «اقتصاد دیجیتال» پیش‌نیاز تعامل با جهان است

رییس انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و‌ اقتصاد دیجیتال ایران، گفت: این یک واقعیت است که بدون توجه به اقتصاد دیجیتال، تعامل با جهان امروز و برقراری ارتباط، امری پیچیده خواهد بود و برای ورود به عرصه اقتصاد دیجیتال، نیازمند یک عزم ملی بزرگ در اصلاح برخی شاخص ها مطابق با تحولات روز دنیا هستیم.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر داوود ادیب، رییس کانون هماهنگی فاوا و رییس انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و‌ اقتصاد دیجیتال ایران در نشست «انتظارات تشکل‌های بخش خصوصی در حوزه اقتصاد دیجیتال از دولت آینده» که با حضور فعالان اقتصادی و نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی توسط سندیکای شرکتهای شناسایی و مکان یابی رادیویی در اتاق تهران برگزار شد، گفت: موضوع اقتصاد دیجیتال که در ادبیات امروزی با القاب مختلفی از آنها نام برده می‌شود یک موضوع بین الاذهانی است که من معتقدم که ما مدت زمانی است که وارد آن‌شده ایم و در آن دوره در حال زندگی هستیم.

وی ادامه داد: اقتصاد دیجیتال یا همان Digital economy که در سال‌های اخیر به مفهوم اقتصاد مبتنی بر فناوری‌های محاسبات دیجیتال یا انجام دادن فعالیت‌های اقتصادی از طریق بازارهایی مبتنی بر اینترنت و شبکه گسترده وب در نظر گرفته شده ‌است همان اقتصاد جدید یا اقتصاد وب است که پارادایم غالب انقلاب صنعتی چهارم بوده و امروزه می بینیم که کشورهای توسعه یافته مدت ها است از آن گذر نموده اند و امروزه با انقلاب  صنعتی پنجم روبرو هستیم که سعی نموده است انقلاب صنعتی چهارم را تکمیل نموده و نواقص آن‌را جبران نماید و با سه مقوله انسان محوری ، تاب آوری و پایداری انقلاب صنعتی چهارم را به چالش کشیده است

ادیب گفت: اینکه امروز به دنبال این باشیم که مشکلات پیش روی اقتصاد دیجیتال را بررسی و راهکار مناسب ارایه نماییم شاید راهکار مناسب و کاربردی در شرایط کنونی کشورمان نباشد، ما نیازمند ارتقا شاخص های سهولت کسب و کار و یا به عبارتی شاخص های دوینگ بیرنس  هستیم.

اتاق تهران

وی ادامه داد: ارتقا شاخص های دوینگ بیزنس کمک می کند تا زیرساخت‌ها و شرایط مناسب کسب و کار ایجاد گردد و تا زمانی که زیرساخت ها و شاخص های مرتبط را نتوانیم ارتقاء دهیم شرایط حاکمیت اقتصاد دیجیتال و همچنین شرایط ورود به اقتصاد صنعتی پنجم را نخواهیم داشت.

ادیب گفت: به نظر می‌رسد که برای ورود به عرصه اقتصاد دیجیتال یا هر ادبیاتی که امروزه به کار می رود نیازمند یک عزم ملی بزرگ در اصلاحات برخی شاخص ها مطابق با تحولات روز دنیا باشیم. ما در شاخص های نهادی GII در بین ۱۳۲ کشور در زیرشاخص نهادی رتبه ۱۳۱ را داریم، در زیرساخت رتبه ۹۷ را داریم و در همکاری های تحقیق و توسعه دانشگاه و‌صنعت رتبه ۱۲۴ و از آن طرف متاسفانه بین ۱۳۲ کشور چه در سال ۲۰۲۳ که منتشر شده و چه در ۲۰۲۴ که در حال آماده سازی و مراحل نهایی است جزو ۳ کشور اول در تعداد فارغ التحصیلان رشته مهندسی بوده ایم که تناسبی با رتبه های دیگرمان ندارد و‌ این امر ارتباط نزدیک نخبه پروری و خروج‌مغزهای اطلاعاتی را نشان می دهد.

ادیب تاکید کرد: این یک واقعیت است که بدون توجه به اقتصاد دیجیتال، تعامل با جهان امروز و برقراری ارتباط، امری پیچیده خواهد بود. نمی‌توانیم در دنیای امروز با تحولات شگرف و غیرقابل پیش‌بینی، از علم و فناوری روز دنیا عقب بمانیم و‌ از طرف دیگر بدون اصلاح شاخص های جهانی رسیدن به اقتصاد دیجیتال با کمیت و کیفیت بالا راهی بسیار دشوار خواهیم داشت. بدیهی است همان طور که مطرح گردید توجه به انقلاب صنعتی پنجم در کنار اقتصاد دیجیتال امری ضروری است که نباید توجه به آن فراموش شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.