کدخبر :304382 پرینت
24 تیر 1403 - 13:28

جایگاه علم و فناوری در کلام رهبر معظم انقلاب

تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از راه‌هایی است که می تواند اقتصاد مقاومتی را پایدار کند و این نکته ای است که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده به طوری که ایشان در یکی از دیدارهایشان با اساتید دانشگاه‌ها بیان می کنند: «شرکت‌هاى دانش‌بنیان یکى از اساسى‌ترین کارها در مقوله‌ى اقتصاد مقاومتى و مورد تأیید و تصدیق همه‌ اطراف مسائل کشور قرار گرفته است».

متن خبر

به گزارش سیتنا، مقام معظم رهبری در دیدار اساتید دانشگاه‌ها با ایشان بر ضرورت نهضت علمى کشور تاکیده کرده و فرمودند: «به نظر من یک‌چیز اساسى است براى حیات آینده‌ى ملت ما و جامعه‌ى ما، بلکه به یک اعتبار براى حیات دنیاى اسلام. ما سالها است که روى مسائل علم تکیه می کنیم و پاسخ هم داده است؛ یعنى حقیقتاً حرکت علمى و نهضت علمى در کشور شروع شده است و پیش رفته است و کارهاى بزرگى انجام گرفته است؛ کار شروع شده است و واقعاً در دنیا هم شناخته شده این حرکت علمى کشور و در واقع رونمایى شده از نهضت علمى کشور عزیز ما، لکن آنچه من را دچار دغدغه میکند، این است که ما این حرکتمان هنوز به نقطه‌ ثبات نرسیده است.»

ایشان ضمن تاکید بر اینکه دانشگاه نباید در اختیار کسانى قرار گیرد که پیشرفت علمى را به هیچ مى‌انگارند؛ ادامه دادند: «دانشگاه در اختیار کسانى قرار بگیرد که عاشق پیشرفت علمى کشورند؛ اهمیت این مسئله را براى سرنوشت این ملت و براى سرنوشت این کشور درک می‌کنند. این عرض اصلى ما است؛ مخاطب این مسئله، هم مسئولین دولتى هستند، هم مسئولین دانشگاه‌ها هستند، هم خود شما اساتید هستید؛ دانشگاه حرکتى را شروع کرده، نگذارید این حرکت متوقف بشود؛ این حرکت بایست ادامه پیدا کند و باید مضاعف بشود. ما هنوز خیلى راه در پیش داریم تا به آن نقطه‌اى برسیم که از لحاظ علمى مورد نظر است؛ خیلى باید تلاش کرد؛ خیلى باید مجاهدت کرد.»

مقام معظم رهبری در این دیدار که به تاریخ یازدهم تیرماه 1393 با اساتید دانشگاه‌ها انجام شد به ضرورت توجه به علم و فناوری‌ها تاکید و عنوان کردند: «در این چند سال مدام تکرار میکردیم که روى مسئله‌ى تحریم ها خیلى تکیه نکنید، به‌خاطر این است - [بى‌اثر شود]، با نگاه علمى به مسائل کشور، و توجه به علم، و پیوند دادن علم و صنعت و کشاورزى، تحریم‌ها بى‌اثر خواهد شد. و ما در این زمینه‌ها میدان کار برایمان باز است و میتوانیم کار کنیم.»

رهبر انقلاب اسلامی، شرکت هاى دانش‌بنیان را یکى از اساسى‌ترین کارها در مقوله‌ى اقتصاد مقاومتى خواندند و اظهار داشتند: «در تشخیص شرکت‌هاى دانش‌بنیان دقت بشود، یعنى شاخصه‌ها و مشخصه‌ها [معیّن بشود] و شرکت دانش‌بنیان استانداردسازى بشود؛ این‌جور نباشد که به اسم شرکت دانش‌بنیان کسانى بیایند و همین کارهایى را که در برخى از عرصه‌هاى دیگر معمول است - دلالى و مانند اینها - در [اینجا] پیش ببرند. به معناى واقعى کلمه، شرکت دانش‌بنیان [باشد]؛ این را باید یکى از محورهاى اساسى قرار داد.»

ایشان ضمن اشاره به تصویب نقشه‌ى جامع علمى، اذعان کردند: «چندین سند علمى بر اساس نقشه‌ى جامع علمى تهیّه شده، تنظیم شده، ابلاغ شده، و چندین سند علمى دیگر در حال تدوین است؛ و به ما گفته شد که بعضى از مسئولین بخشهاى علمى از مجموعه‌اى که اجراى نقشه‌ى جامع علمى را به‌عهده دارند، درخواست تدوین سند علمى میکنند براى بخشهاى خودشان. خب، این اتّفاق افتاده است؛ این یک اتفاق مهم و کارسازى در کشور بوده است. آنچه مکمّل این کار میتواند بشود، این است که براى دانشگاه‌هاى گوناگون کشور بر اساس مزیّت‌ها، مسئولیّت و سهم نسبت به مجموعه‌ى نقشه‌ى جامع علمى تعیین بشود؛ دانشگاه‌هاى معتبر کشور، دانشگاه‌هاى مختلف کشور، سهم خودشان را در مجموعه‌ى این سند بزرگ چشم‌انداز علمى کشور بدانند و در آن بخشهاى ویژه‌ى مربوط به خودشان کار کنند؛ یعنى در مجموع یک جدولى به‌وجود بیاید که هر دانشگاهى سهم خودش را در پر کردن این جدول بداند و تشخیص بدهد. میتوان براساس مزیّت‌ها و استعدادها، دانشگاه‌ها را تقسیم کرد و سهم هر دانشگاهى را به‌عهده‌ آن دانشگاه گذاشت.»

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.