لزوم تحویل گیری دقیق دولت سیزدهم توسط دولت جدید
دبیر و نایب رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، معتقد است: کارگروههای تشکیل شده برای چینش کابینه در نظر دارند وزرا و مسئولین تحت نظر رئیس جمهور را پیشنهاد دهند. از آن مهمتر تحویل گرفتن دقیق دولت سیزدهم است که نیاز به سازوکار مناسب خود دارد، مانند گروه های آزمایش و تحویل در پروژه ها.
مهندس فرامرز رستگار، دبیر و نایب رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران در یادداشت ارسالی برای سیتنا آورده است:
کارگروههای تشکیل شده برای چینش کابینه در نظر دارند وزرا و مسئولین تحت نظر رئیس جمهور را پیشنهاد دهند.
از آن مهم تر تحویل گرفتن دقیق دولت سیزدهم است که نیاز به سازوکار مناسب خود دارد، مانند گروه های آزمایش و تحویل در پروژه ها.
کارگروه تحویل گیرنده باید از برنامه ای که مقرر شده بود در دولت سیزدهم انجام شود، مطلع باشد تا پیشرفت آن را در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بهصورت کامل و چهار ماهه اول سال ۱۴۰۳ اندازه گیری و میزان موفقیت ها و یا عدم موفقیت ها را استخراج نماید.
توضیح اینکه، دولت سیزدهم در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ بیشتر مشغول آشنایی با کار و تنظیم برنامه ای بوده که رئیس جمهور در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری قول انجام آن را داده بودند.
این برنامه تحت عنوان «سند تحول دولت مردمی» در اسفندماه ۱۴۰۰ تکمیل، تصویب و به عنوان برنامه و خط مشی دولت و مبنای عمل قوه مجریه، وزرا و دستگاه های اجرایی، ابلاغ گردیده است.
عملا اقدامات عملی از سال ۱۴۰۱ آغاز شده است.
در سند تحول که خاتمه آن انتهای سال ۱۴۰۳ تعریف شده بود، زمان محقق شدن هر هدف مشخص شده است.
- کوتاه مدت( تا انتهای سال ۱۴۰۱).
- میان مدت(تا انتهای سال ۱۴۰۲).
- بلندمدت(تا انتهای سال ۱۴۰۳).
فصول مربوط به برنامه تحول بخشهای پیشران و موضوعات فرابخشی در این سند عبارت است از:
- تولید و اشتغال.
- سرمایه گذاری و نظام مالی.
- نظام مالیه عمومی.
- امور اجتماعی و سلامت.
- آموزش.
- فرهنگ و هنر.
- نظام اداری و حقوقی.
- سیاست خارجی و امنیت.
- زیرساخت (انرژی،محیط زیست و آب، دریا، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مسکن و شهرسازی، کشاورزی، معدنی و صنایع معدنی).
چرخش های تحول آفرین در این سند اینگونه تشریح شده:
چرخش های تحول آفرین کلان، تغییرات در جهت گیری های کلان حکمرانی در سطح باورهای بنیادین حاکم بر برنامه ها و سیاست ها است که سویه های اصلی چرخش های تحول آفرین بخش های پیشران و موضوعات فرابخشی را تشکیل می دهند.
این چرخش ها عبارتند از:
۱- نگرش خطی و تدریجی به نگرش تحولی وجهشی در الگوی حکمرانی دولت.
۲- دولت محوری صرف در عدالت گستری به میدان داری مردم در اقامه عدل.
۳- اکتفا به مقابله با مفسدین به شناسایی و حذف بسترهای فساد زا.
۴- مشتری پنداری مردم در نگاه دولت به میدان داری آحاد مردم در اداره کشور.
۵- دولت متصدی ارائه کننده و تولیدکننده خدمات به دولت ارزش آفرین، تسهیل گر، تنظیم گر و تضمین کننده خدمات و منافع عمومی.
۶- دولتی با سیاست های فرهنگی، اجتماعی،اقتصادی و سیاسی تفکیکی به دولتی با سیاست های یکپارچه و هم افزای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی.
۷- تصمیم گیری متمرکز، متکی صرف برتوان کارشناسی دولت به مسئولیت سپاری و مشارکت گروه های نخبگانی و نهادهای مردمی در حل مسائل محلی و ملی.
۸- اقتصاد شکننده و صرفا برون نگر به اقتصاد مقاومتی، دانش بنیان و مبتنی بر فناوری های تحول آفرین.
۹- نظام برنامه ریزی همسان نگر کشوری به فعال سازی ظرفیت ها در سراسر کشور براساس آمایش سرزمینی و تفویض اختیار به استانها.
۱۰- سیاست خارجی صرفا مبتنی بر روابط بین الملل و جغرافیای سیاسی با سیاست خارجی همه جانبه با تاکید بر سیاست خارجی مبتنی بر جغرافیای فرهنگی بهویژه حوزه تمدنی انقلاب اسلامی.
انتهای پیام
پیوست | Size |
---|---|
سند تحول دولت مردمی.pdf | 3.63 مگابایت |
افزودن دیدگاه جدید