تشریح چالشها و راهبردهای «زیرساخت شبکه ملی اطلاعات» در سند تحول دولت مردمی (2)
دبیر و نایب رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران با تشریح بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و به صورت ویژه «زیرساخت شبکه ملی اطلاعات» در سند تحول دولت مردمی، پس از تعریف نشانگرهای وضع مطلوب (مورد انتظار)، مشخص نمودن چالشها و عوامل ایجاد چالش نسبت به تعیین راهبردهایی با ذکر اهم اقدامات لازم توام با برنامه زمانبندی (برای رفع چالشها)، اقدام کرد.
فرامرز رستگار، دبیر و نایب رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران در ادامه یادداشت «انتظارات از دولت جدید» و اشاره به اهمیت سند تحول دولت مردمی (لینک)، طی یادداشت دیگری برای سیتنا که به صورت تخصصی به بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در سند تحول پرداخته است، نوشت:
در مبحث فناوری اطلاعات و ارتباطات در سند تحول دولت مردمی، پس از تعریف نشانگرهای وضع مطلوب (مورد انتظار)، مشخص نمودن چالش ها و عوامل ایجاد چالش (در آن زمان)، راهبردهایی با ذکر اهم اقدامات لازم توام با برنامه زمانبندی (برای رفع چالشها)، تعیین گردیده است.
* دراین بخش به موضوعات مربوط به زیرساخت شبکه ملی اطلاعات می پردازیم.
چالش ۱ : توسعه نامتوازن لایه های مختلف شبکه ملی اطلاعات.
عامل ۱ : محدودیت منابع مالی و سرمایه گذاری نامتوازن دولت در شبکه ملی اطلاعات.
راهبرد ۱ : افزایش اعتبارات در توسعه شبکه ملی اطلاعات.
اهم اقدامات لازم:
۱- طراحی سازوکارهای لازم جهت تامین اعتبارات مورد نیاز با استفاده از ظرفیت های موجود و در موارد مورد نیاز، پیشنهاد قوانین لازم (انجام تا سال ۱۴۰۲ توسط سازمان برنامه و بودجه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت حقوقی ریاست جمهوری).
۲- تدوین برنامه بومی سازی نظام مند زیرساخت های سخت و نرم شبکه ملی اطلاعات سمت شبکه و کاربر، الزام اپراتورها به بومی سازی زیرساخت ها، تدوین برنامه حمایتی، ارائه تسهیلات برای حمایت از شرکتهای توانمند داخلی و الزام برای بکارگیری در شبکه ملی اطلاعات (انجام تا سال ۱۴۰۲ توسط وزارت ارتباطات،سازمان برنامه و بودجه).
عامل ۲: فقدان توجیه اقتصادی و عدم حمایت حقوقی کافی از سرمایه گذاری بخش غیردولتی.
راهبرد ۱: توانمندسازی زیست بوم کسب و کارهای شبکه ملی اطلاعات
اهم اقدامات لازم:
۱- اصلاح نظام تعرفه گذاری خدمات شبکه ملی اطلاعات برای ترغیب سرمایه گذاری بخش غیر دولتی (انجام تا سال ۱۴۰۱ توسط وزارت ارتباطات و سازمان برنامه و بودجه).
۲- ایجاد مشوق های لازم برای کسب و کارهای فعال در حوزه خدمات شبکه ملی اطلاعات (انجام تا سال ۱۴۰۳ توسط وزارت ارتباطات، سازمان برنامه، وزارت صمت، وزارت اقتصاد و معاونت حقوقی ریاست جمهوری).
۳- تسهیل حضور کسب و کارهای نوآور حوزه اقتصاد دیجیتال در بازار سرمایه (انجام تا سال ۱۴۰۲ توسط وزارت اقتصاد، وزارت ارتباطات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری).
۴- حمایت از سرمایه گذاری در حوزه کسب و کارهای دیجیتال و تولیدکنندگان تجهیزات و سامانه ها و ارائه دهندگان خدمات لایه های مختلف شبکه ملی اطلاعات از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی (انجام تا سال ۱۴۰۲ توسط معاونت علمی و فناوری و وزارت ارتباطات).
۵- طراحی سازوکارهای لازم به منظور حمایت حقوقی و قضایی از کسب و کارهای فعال در حوزه خدمات شبکه ملی اطلاعات با همکاری قوه قضائیه (انجام تا سال ۱۴۰۲ توسط دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات).
راهبرد۲ : استفاده بهینه از منابع و زیرساخت ها.
اهم اقدامات لازم:
۱- الزام نهادهای عمومی، شهرداری ها و دستگاه های اجرایی در اشتراک گذاری منابع زیر ساختی با هماهنگی نهادهای ذیربط (انجام تا سال ۱۴۰۲ توسط دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات).
۲- اشتراک گذاری منابع شبکه ملی اطلاعات نظیر باندهای فرکانسی در اختیار دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی و نظامی برای توسعه زیر ساخت های ارتباطی (انجام تا سال ۱۴۰۲ توسط وزارت ارتباطات و دستگاه های اجرایی مرتبط).
در پایان این بخش از یادداشت تاکید میشود که سعی خواهد شد در گزارشات بعدی، سایر موارد مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در سند تحول دولت مردمی نیز بازگو شود و شاهد آن باشیم که دولت چهاردهم، وضعیت کارها را از دولت سیزدهم طبق این سند تحویل بگیرد و نسبت به پیگیری برخی از کارهای ناتمام و همچنین شروع بعضی دیگر از کارها، اقدام نماید.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید