وزیر ارشاد: حوزه بازیهای رایانهای برای ما فرصت مغتنمی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه بازیهای رایانهای حتما برای ما فرصت مغتنمی است، البته جنبه تهدیدگونه هم دارد، اما به واسطه دارا بودن جریان فرهنگی قدرتمند از طریق بازخوانی و خوانش متناسب با اقتضائات لازم، حتما میتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.
به گزارش سیتنا، محمدمهدی اسماعیلی در یکصد و چهل و هفتمین جلسه «کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی» با تبریک ایام ماه شعبان، گفت: باتوجه به اشرافی که نسبت به وضعیت موجود داریم به این برآورد رسیدهایم که حوزه بازیهای رایانهای حتما برای ما فرصت مغتنمی است، البته جنبه تهدیدگونه هم دارد، اما به واسطه دارا بودن جریان فرهنگی قدرتمند از طریق بازخوانی و خوانش متناسب با اقتضائات لازم حتما میتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سال گذشته تاکید کردم لیگی برای بازیهای رایانهای برگزار شود؛ براساس پیش بینی ها آماده مشارکت یک میلیون کاربر در این رویداد بودیم اما تعداد شرکت کنندگان به یک و نیم میلیون نفر رسید. این درحالی است که همه بازیهای این لیگ ایرانی بودند.
اسماعیلی با اشاره به یکی از بازیهای مورد استفاده کاربران، ادامه داد: یکی از بازیهای ایرانی که مبتنی بر ادبیات ملی ماست و از ساخت پیچیدهای هم بهره نمیبرد، بیش از یک میلیون مخاطب داشت که نشان میدهد در صورت استفاده از ظرفیتهای موجود، مردم از اقدامات انجام شده در این حوزه استقبال میکنند.
وزیر فرهنگ تصریح کرد: در سینما هم وضعیت همینطور است؛ عدهای، آمارها در مورد استقبال مردمی از سینما را نمیپذیرند. این در حالی است که پویانمایی «بچه زرنگ» که کاملا دینی است و داستانی در مورد امام رضا (ع) دارد بیش از شصت میلیارد تومان فروش داشته است.
وی با بیان اینکه گاهی اوقات آثار تولیدی از کیفیت ویژهای هم بهره نمیبرد اما چون با ذائقه مردم متناسب است مورد استقبال قرار میگیرند، افزود: تجربیات ما نشان میدهد که در این عرصه باید محکم وارد شویم. براساس آخرین نظر سنجیها در کشور 34 میلیون بازیکن بازیهای رایانهای داریم که چهارمیلیون آنها بازیکنان حرفهای هستند و در هفته بیش از ۲۱ ساعت را صرف بازیهای رایانهای میکنند.
اسماعیلی تاکید کرد: اینکه چه میزان میتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم به خودمان بستگی دارد. در صورت بهره بردن از این ظرفیت میتوان آن را به فرصت تبدیل کرد و در صورت غفلت تهدیدی پیش روی ما قرار گیرد.
وی با اشاره به فتنه سال گذشته، افزود: خیلیها میگفتند اتفاقات سال گذشته به وسیله جوانانی صورت گرفت که بیش از سایرین درگیر فضای بازیهای رایانهای بودند.
وزیر فرهنگ با تاکید براینکه توان زیادی در این حوزه داریم، گفت: همانطور که امسال مسأله اقتباس در سینما رخ داد و تعدادی فیلم اقتباسی از آثار مکتوب ساخته شد باید این مسأله را در این حوزه هم پیگیری کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بنیاد ملی بازیهای رایانهای فرادستگاهی است، گفت: در حوزه فرهنگ و هنر نگاه جزیرهای و بخشی مهمترین عارضه است که باید حل شود.
وزیر فرهنگ با اشاره به برگزاری جشنواره بازیهای رایانهای، گفت: آیتالله رئیسی پس از دریافت گزارشی در مورد این جشنواره، دستوراتی را دادند. مثلا در اولین مورد آن ذکر شده است سند جامع بازیهای رایانهای با هدف حمایت از بازیهای داخلی در مقابل محصولات خارجی تدوین شود. در دستور دیگری آمده است بخشی از درآمد ناشی از فروش ترافیک سه سکوی خارجی عرضه بازیهای رایانهای و کنسولی به بنیاد ملی بازیهای رایانهای جهت تنظیمگری،آموزش،ارتقاء سواد بازی، و تولید بازی اختصاص یابد.
وی افزود: براساس برنامه هفتم توسعه تولید بازی باید ۶۰ درصد رشد داشته باشد. این در حالی است که ۱۰۰ بازی در سال تولید میکنیم.
وزیر فرهنگ تاکید کرد: دبیرخانه مرکز ملی فضای مجازی از دستگاههای مجری حمایت کند تا به لحاظ تقنین دستمان باز شود. چراکه گرفتار برخی از ابهامات قانونی در این حوزه هستیم. انشاالله این حوزه پرچالش را به فرصتی برای نظام و نسل جوان تبدیل کنیم.
در ابتدای این جلسه محمدامین حاجیهاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز گزارشی در مورد میزان استقبال کاربران ایرانی از بازیهای ایرانی، موضوعات مورد علاقه کاربران ایرانی، تاثیر پویانمایی بر ساخت بازیهای رایانهای، اقدامات انجام شده توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای و رویداد ملی «بازیآرا» ارائه کرد.
پس از آن سعید پورابوالقاسم سرپرست مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی نیز در مورد اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه توضیحاتی ارائه کرد.
در انتهای این نشست از پوستر رویداد «بازیآرا» با امضای وزیر فرهنگ رونمایی شد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید