اتاق تهران: سهم ایران در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بالاتر از میانگین جهانی است
اتاق بازرگانی تهران در گزارشی اعلام کرد: با بررسی سهم ایران در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (IDI) در سال ۲۰۲۳ نسبت به میانگین جهانی، 78.6 درصد افراد در ایران از اینترنت استفاده میکنند که بالاتر از میانگین جهانی در سال ۲۰۲۳ یعنی 70.5 درصد بوده است.
به گزارش سیتنا از دنیای اقتصاد؛ بر اساس گزارش اتاق تهران و طبق آمار ارائهشده از سوی وبسایت معتبر سرفشارک، شرکتی که در حوزه امنیت سایبری و اینترنت فعال است، ایران از بین ۱۲1 کشور جهان در جایگاه ۹۵ به لحاظ کیفیت اینترنت زندگی دیجیتال قرار دارد. این جایگاه در بین کشورهای منطقه آسیا رتبه ۳۱ در بین ۳۵ کشور است. جایگاه ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن ۱۱ پله افت کرده است.
سهمگیری ICT از ارزش افزوده اقتصاد
اتاق بازرگانی تهران در ابتدای گزارش خود، سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات از ارزش افزوده اقتصاد را بررسی کرده است. طبق این گزارش، مطابق سالنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سهم ارزش افزوده بخش فناوری اطلاعات آیتی از 1.07درصد در سال ۱۳۹۷ پیشبینی میشود این سهم به 1.22 در سال ۱۴۰۱ و در بخش سیتی نیز از 3.62درصد در سال ۱۳۹۷ به 4.35درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته باشد.
در ادامه این گزارش، روند رشد ضریب نفوذ اینترنت -که تعداد کاربران اینترنت بهازای ۱۰۰ نفر جمعیت را نشان میدهد- از 5.35 درصد در سال ۱۳۹۵ به ۱۳۹ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است. علاوه بر این، ضریب نفوذ اینترنت در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد 8.6 درصدی داشته است. از سوی دیگر، با توجه به اینکه آخرین بهروزرسانی گزارش مربوط به پایان ۱۴۰۲ است، در این مدت ضریب نفوذ اینترنت نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد 0.7 درصدی داشته است.
علاوه بر این، سهم ایران در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال ۲۰۲۳ نسبت به میانگین جهانی بررسی شده است. طبق این بررسی، 78.6 درصد افراد در ایران از اینترنت استفاده میکنند که بالاتر از میانگین جهانی در سال ۲۰۲۳ یعنی 70.5 درصد بوده است.
همچنین، 79.5 درصد از خانوارهای ایرانی به اینترنت خانگی دسترسی دارند و 76.2 درصد افراد به تلفن همراه دسترسی دارند. طبق گزارش اتاق تهران، بالابودن سهم ایران در افراد استفادهکننده از اینترنت در مقایسه با میانگین جهانی، بیانگر اهمیت اینترنت در زندگی و کسبوکارهاست.
در ادامه گزارش اتاق بازرگانی تهران، شاخص آمادگی برای فناوریهای مرزی آورده شده است. این گزارش، در این قسمت بر اساس اندازهگیری آنکتاد از شاخص آمادگی برای فناوریهای مرزی، ایران با نمره 0.53 برای سال ۲۰۲۲ در رتبه ۷۵ از بین ۱۶۶ کشور قرار گرفته است. این در حالی است که ایران در سال ۲۰۲۱ در رتبه ۷۱ بوده است؛ این نزول رتبه ایران را در جایگاه پایینتر از میانگین جهانی قرار داده است.
سهم ناچیز صادرات محصولات فناوری
پنج شاخص کلی برای اندازهگیری آمادگی برای فناوریهای مرزی شامل توسعه فناوری، مهارت، تحقیق و توسعه، صنعت و دسترسی به تامین مالی است. بررسی وضعیت ایران در شاخص فناوری و نوآوری در سال ۲۰۲۳ بیانگر این است که ایران جایگاه مناسبی به لحاظ دسترسی کاربران اینترنت از کل جمعیت در مقایسه با جهان دارد. اما ایران در یکی از مولفههای این شاخص که سهم صادرات محصولات با فناوری بالا و صادرات خدمات دیجیتال قابل تحویل است، وضعیت و جایگاه مناسبی ندارد و رتبه ۱۱۸ در بین ۱۶۶ کشور را دارد.
همچنین اتاق بازرگانی تهران، اولویتبندی اقدامات حفاظتی، انعطافپذیری و افزونگی را برای اطمینان از اینکه کسبوکار بهخوبی برای اختلالات احتمالی آماده باشد، بسیار بااهمیت میداند. علاوه بر این، گزارش اتاق بازرگانی تهران مقابله با اثر منفی اختلال در اینترنت بر شهرت برندهای کسبوکاری نیز اولویتدادن دوباره به حفاظت و انعطافپذیری را تجویز کرده تا بتوانند از اعتبار و اعتماد مشتریان خود محافظت کنند.
در آخر نیز اتاق تهران از نهادهای متولی از جمله شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی، سازمان تنظیم مقررات و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه قوهقضائیه درخواست کرده تا به وابستگی حیات کسبوکارها به ویژه کسبوکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال به تکنولوژی و اینترنت، توجه ویژه کنند و دولت با تجدید نظر در فرآیند رگولاتوری به توسعه کسبوکارهای نوین کمک کند. با توجه به اینکه رفع محدودیتهای اینترنتی، مساله اصلی حیات کسبوکارهاست، اتاق بازرگانی تهران نیز به دولت پیشنهاد داده در حوزه فناوری بهویژه اینترنت، نگرش خود را عوض کند.
به همین دلیل، بخش خصوصی لازم دانسته تا سیاستگذاریها در راستای کمک به توسعه زیرساخت و برنامهریزی پایدار جهت توسعه اقتصاد دیجیتال و کسبوکارهای مجازی باشد و از طریق تسهیل شرایط به توسعه کسبوکارهای فعال در حوزه تبلیغات بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ، گردشگری، تحلیل بازار و فروش کالا و خدمات در قالب زنجیره تامین کمک شود.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید