کدخبر :290949 پرینت
22 بهمن 1402 - 09:52

با این دست مصنوعی جدید، می‌توان دمای اجسام را حس کرد!

پژوهشگران سوئیسی و ایتالیایی موفق شدند برای اولین بار به یک فرد دچار قطع عضو کمک کنند تا بتواند دمای اشیاء را با دست مصنوعی خود حس کند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، این پژوهشگران از مؤسسه فناوری فدرال سوئیس و مدرسه مطالعات پیشرفته ایتالیا طی پروژه‌ای مشترک، دستگاهی به نام «مینی تاچ» ساخته‌اند که مجهز به حسگر دماست.

این دستگاه روی دست مصنوعی نصب می‌شود و وقتی تغییر دما را حس می‌کند، اطلاعات را به بخش دیگری از دستگاه منتقل می‌کند که روی بازوی فرد نصب شده است.

این بخش با تحریک الکتریکی پوست بازو، همان حس دما را در آن ناحیه القا می‌کند تا فرد احساس کند دما را با دست مصنوعی خود حس کرده است.

برای آزمایش این دستگاه، آن را روی دست مصنوعی مرد ۵۷ ساله‌ای به نام فابریزیو نصب کردند که دست راست وی از زیر آرنج قطع شده بود.

نتایج حاکی از آن بود که وی می‌توانست با دقت ۱۰۰ درصد بین بطری‌های آب سرد، گرم و معمولی تفاوت قائل شود.

همچنین با چشم‌بند زدن موفق شد بین صفحات مسی، شیشه‌ای و پلاستیکی تمایز قائل شود.

پروفسور شکور، پژوهشگر ارشد این پروژه، می‌گوید: این دستگاه به افراد مبتلا به قطع عضو کمک می‌کند تا متوجه شوند آیا یک شیء به طور خطرناکی داغ است یا خیر. همچنین به آنها امکان می‌دهد تا بین مواد مختلف تمایز قائل شوند.

پروفسور میچرا، همکار پروفسور شکور در این پروژه می‌افزاید: ما در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک سیستم پوشیدنی هستیم که به افراد مبتلا به قطع عضو امکان دهد طیف وسیعی از احساسات از جمله فشار، بافت، موقعیت، دما و رطوبت را تجربه کنند. این یک گام بزرگ در این زمینه خواهد بود.

کارشناسان معتقدند این فناوری می‌تواند بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به قطع عضو را به همراه داشته باشد. البته نیاز است تا روی گروه‌های بزرگ‌تری از بیماران نیز آزمایش شود.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.