شکایت نیویورکتایمز از اوپنایآی و مایکروسافت
نیویورکتایمز در واکنش به تهدیدی که هوش مصنوعی برای صنعت خبر ایجاد میکند، از اوپنایآی و مایکروسافت به دادگاه فدرال آمریکا شکایت کرد؛ دادخواستی که در آن این روزنامه مطرح آمریکایی به دنبال پایاندادن به استفاده از محتوای تولیدی خود برای آموزش رباتهای چت است.
به گزارشسیتنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیویورکتایمز ادعا میکند که شرکتهای اوپنایآی و مایکروسافت با تخصیص میلیاردها دلار از طریق منحرف کردن ترافیک وب و درآمد تبلیغات، کسبوکار روزنامهنگاری را به خطر میاندازند.
شرکت اوپنایآی اخیرا قراردادهایی را با آسوشیتدپرس و اکسل اسپرینگر برای استفاده از بایگانی اخبار آسوشیتدپرس و محتوای تولیدی «پولیتیکو» و «بیزینس اینسایدر» نهایی کرده، اما با نیویورکتایمز هنوز به توافق نرسیده است.
در شرایطی که تعداد فزایندهای از شکایتهای نقض حقوق مؤلف علیه اوپنایآی وجود دارد، این شرکت پیشتاز در فناوری هوش مصنوعی از اقدام حقوقی نیویورکتایمز ابراز تعجب، و بر تعهد خود به همکاری با سازندگان محتوا تاکید کرد.
این شکایت در پی «مذاکرات ناموفقی» است که در ماه آوریل آغاز شد و طی آن نیویورکتایمز ادعا کرد که محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی با محتوای تولیدی تایمز رقابت میکند و منجر به انحراف ترافیک کاربران میشود.
در همین حال «اتحادیه خبر-رسانه» که نماینده بیش از دو هزار و ۲۰۰ سازمان خبری است، اقدام روز چهارشنبه نیویورکتایمز را تحسین کرد.
دانیل کافی، رئیس و مدیر عامل این اتحادیه، گفت «روزنامهنگاری باکیفیت و هوش مصنوعی میتوانند مکمل یکدیگر باشند، اگر بهطور مشترک مورد بررسی قرار گیرند. اما استفاده از تولیدات روزنامهنگاری بدون اجازه یا پرداخت، غیرقانونی است و مطمئنا استفاده منصفانهای نیست.»
نیویورکتایمز اقدام خود را با شکایت حقوق مؤلف بیش از دو دهه پیش علیه «نپستر» در صنعت موسیقی مقایسه کرده است؛ هنگامی که شرکتهای ضبط از خدمات اشتراک فایل به دلیل استفاده غیرقانونی از مطالب خود شکایت کردند و برنده شدند.
آمازون، گوگل، متا، مایکروسافت و سایر شرکتهایی که در توسعه فناوری هوش مصنوعی پیشرو هستند، پیشتر توافق کردهاند که با نقشآفرینی دولت جو بایدن، مجموعهای از اقدامات ایمنی را در رابطه با هوش مصنوعی رعایت کنند.
به گزارش آسوشیتدپرس، کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که تعهدات داوطلبانه هفت شرکت آمریکایی را مبنی بر اطمینان از ایمن بودن محصولات هوش مصنوعی آنها، پیش از آن که منتشر و توزیع شوند، تضمین کرده است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید