درگاه پرداخت سامانه ستاد ایران متوقف شد
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: مشکل ایجاد شده در درگاه پرداخت الکترونیک کارمزد سامانه مناقصه ستاد ناشی از تخلّف شرکت پیمانکار (بهسازان ملت) است، که اقدام این شرکت مغایر و مخالف با قوانین و مقررات کشور است.
به گزارش سیتنا، امین کلاهدوزان در گفتوگو با تسنیم اظهار داشت: سامانه ستاد ایران فعالیت خود را در سال 91 آغاز کرده اما در سال 93، تفاهمنامهای بین رئیس وقت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و مدیرعامل وقت بانک ملّت (پیمانکار شرکت بهسازان ملت) امضا شده است که بدون طی تشریفات قانونی بوده و مواد آن بر خلاف مقررات و قوانین است.
وی با بیان اینکه در دولت قبل به این تخلّف رسیدگی نشده است افزود: این تخلف از سال 1393تا 1401 ادامه داشته و مبالغ واریزی مربوط به کارمزد سامانه به حسابی غیر از خزانه دولت واریز میشده است.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ادامه داد: مشکل ایجاد شده در درگاه پرداخت الکترونیک کارمزد سامانه مناقصه ستاد ناشی از تخلّف شرکت پیمانکار (بهسازان ملت) است که اقدام این شرکت مغایر و مخالف با قوانین و مقررات کشور است.
وی تصریح کرد: در دوره جدید پس از بررسیهایی که با همکاری نهادهای نظارتی انجام شد و محرز شدن مسئله تخلّف، پس از اعلام و ارجاع به مراجع و دستگاههای ذیصلاح، درگاههای مغایر قانون از مسیر سرویسدهی خارج و واریز وجوه مستقیم به خزانه انجام میشود.
کلاهدوزان گفت: در شهریورماه اولین مرحله از اصلاح حساب (مربوط به معاملات کوچک و متوسط) و از سوم دیماه دومین مرحله از جایگزینی حساب واریز انجام شده است. بر اساس دستورالعمل جدید که مرکز به کلیه دستگاههای اجرایی ارسال کرده است، پرداخت کارمزد برنده (مرحله آخر مناقصه) باید صرفاً به شماره حساب نزد خزانه و به نام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انجام شود.
وی با بیان اینکه سامانه ستاد بدون اختلال و اشکال در حال سرویسدهی است و تنها مشکل در درگاه پرداخت یکی از زیرسامانهها وجود دارد، افزود: حسابهای رسمی و معتبر فقط و فقط از طریق درگاه اینترنتی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام میشود که همگی حسابهای معتبر خزانه دولتی است و لازم است تا برندگان مناقصه از واریز مبالغ به حسابهای دیگر جداً خودداری کنند.
کلاهدوزان ادامه داد: در حال حاضر هیچ اختلال و یا توقفی در فعالیتهای سامانه ستاد ایران وجود ندارد و کلیه خدمات سامانه اعم از فراخوان، توزیع اسناد، گشایش الکترونیکی پاکتها و اعلام و انتخاب برنده، در سامانه کمافیالسابق در دسترس ذینفعان است و از جهت کاری سامانه بدون مشکل به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
وی گفت:امیدواریم با اقدام سریع مراجع نظارتی و قضایی ذیربط، چهار الی پنج ماه آینده روال پرداختها در سامانه ستاد ایران مجدد به صورت الکترونیکی و به حساب خزانه دولت انجام شود.
کلاهدوزان در پاسخ اینکه چه مبلغ کارمزدی در این 9 سال به حساب خزانه دولت واریز نشده است گفت: چون بخشی از این رقم مربوط به پیمانکار و بخشی نبوده است، دادگاه مبلغ دقیق این کارمزد را تعیین خواهد کرد اما رقم کارمزدی که به حساب خزانه واریز نشده و سهم دولت بوده زیاد است.
وی در پاسخ به اینکه آیا در دادگاه نیز این تخلف محرز شده است یا خیر،گفت: دادگاه این مورد را بررسی می کند که این پول به صورت غیر حق گرفته شده یا خیر و تشخیص تخلف صورت گرفته مربوط به دستگاه نظارتی است که سازمان بازرسی نیز این تخلف را اعلام کرده است.
کلاهدوزان ادامه داد: روال مشخص و تشریفات قانونی لازم طی نشده است اما اینکه این تخلف چه آثاری دارد در دادگاه در حال بررسی است.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پاسخ به اینکه تفاهم نامه صورت گفته تا چه تاریخی منعقد شده بود، گفت: اعتبار این تفاهم نامه تا سال 1401 بود.
بنابراین گزارش بر اساس اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مناقصه گر برنده لازم است با مراجعه به یکی از شعب بانک، مبلغ کارمزد (درج شده در کارتابل مدیریت پرداخت- منوی کارمزد) را به شماره حساب 4001062701029390 نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با شماره شبا 330100004001062701029390 IR به نام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با شناسه واریز/پرداخت 390062782140186000214000405500 واریز نموده و پس از واریز نسبت به ثبت تیکت به همراه تصویر فیش واریزی و درخواست اعمال فیش و ادامه مراحل در سامانه ستادایران اقدام نماید.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید