کدخبر :288584 پرینت
20 آذر 1402 - 08:59

آموزش ساخت کابین آسانسور+معرفی ورق‌های فلزی مورد نیاز

آسانسور از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که در این بین کابین آسانسور، مهم‌ترین و سنگین‌ترین بخش آن است و در ساخت آن از انواع مختلف ورق‌ها و مقاطع فولادی استفاده می‌شود.

متن خبر

گزارش آگهی/ کابین‌ها باید مقاوم، بادوام و زیبا باشند و این امر امکان‌پذیر نیست، مگر با بهره‌گیری از اصول مهندسی و مصالح باکیفیت. استاندارد بودن و مقاوم بودن یک آسانسور بسیار مهم است، چرا که در صورت بروز هرگونه مشکل، جان سرنشینان در خطر است و علاوه بر آن صدمات مالی زیادی نیز به بار خواهد آمد.

اگر درباره مراحل ساخت کابین آسانسور و مصالح مورد استفاده در آن کنجکاو هستید، تا انتهای این نوشته همراه ما باشید تا به بررسی کامل این موضوع بپردازیم.

نکاتی که باید پیش از ساخت کابین آسانسور در نظر داشته باشید

یک‌سری نکات و برآورد‌های کلی هستند که باید پیش از انجام ساخت مراحل کابین آسانسور درنظر  داشته باشید و به عبارتی بررسی آن‌ها اولین مرحله اساسی برای انجام چنین کاری است. در این مرحله باید نیاز‌های خود را به شکل کامل و دقیق برآورد کنید تا بتوانید بهترین کابین را بر اساس انتظارات خود طراحی نمایید. در برآورد نیاز‌ها از یک آسانسور عوامل مختلفی وجود دارد که برخی از این عوامل عبارتند از:

  • ترافیک ساختمان: با بررسی ترافیک ساختمان می‌توان ابعاد کابین و نیاز‌های آن را تا حدودی تعیین کرد.
  • جمعیت ساختمان: هرچه ساختمان پر جمعیت‌تر باشد، بدون شک ترافیک بیشتری هم خواهد داشت.
  • کاربری ساختمان: نوع کابین آسانسور می‌بایست بر اساس کاربری ساختمان تعیین شود.
  • تعداد طبقات ساختمان: شرایط یک کابین می‌تواند برای ساختمان‌های بلند و ساختمان‌های معمولی یا کوتاه متفاوت باشد.

در این بین برخی نکات فنی و تخصصی نیز وجود دارد که بررسی آن‌ها در این نوشته نمی‌گنجد. در این مرحله و با بررسی کلی نیاز‌ها و همچنین استعلام قیمت مصالح و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت کابین آسانسور مانند قیمت ورق استیل امروز، می‌توانید یک برآورد کلی از قیمت تمام‌شده آسانسور داشته باشید.

مراحل ساخت کابین آسانسور 

اجرای کابین آسانسور مراحل مشخصی دارد که هرکدام باید با دقت و توسط نیروی متخصص اجرا شوند. این مراحل به شرح زیر هستند:

طراحی و مهندسی

اولین و به عبارتی مهم‌ترین مرحله از ساخت کابین آسانسور، طراحی و مهندسی آن است. این مرحله از آنجا اهمیت دارد که در صورت هرگونه خطا در آن، بدون شک مراحل بعدی نیز درست پیش نخواهند رفت. این طراحی شامل تعیین ابعاد، نوع و جنس مواد ساخت، ظاهر و امکانات داخلی کابین آسانسور می‌شود.

مهندسین نیاز به انجام محاسبات مرتبط با وزن، نیروها و مواد ساخت کابین دارند. توجه داشته باشید که در این مرحله حتما باید نکات اولیه‌ای را که پیش‌تر بررسی شدند، لحاظ کنید تا طراحی دقیق‌تر صورت پذیرد.

پیش از این، طراحی کابین آسانسور با استفاده از روش‌های قدیمی صورت می‌گرفت که از دقت بالایی برخوردار نبودند، اما امروزه نرم‌افزاری‌های تخصصی و بسیار دقیقی برای این کار در درسترس است که طراحان با استفاده از این نرم افزار‌ها می‌توانند کابین‌هایی زیبا‌تر و ایمن‌تر طراحی کنند.

تهیه نیازهای اولیه

برای ساخت کابین آسانسور نیاز به مواد متنوعی دارید؛ از جمله ورق‌های فلزی برای بدنه کابین، مواد پوشش داخلی و ظاهری، پنل‌ها، درب و شیشه. تنها نکته مهم در مرحله مذکور این است که مواد و تجهیزات باکیفیت تهیه کنید، چراکه این امر هم در کیفیت و هم در ظاهر کابین آسانسور اهمیت بالایی دارد. 

به عنوان مثال، اگر ورق‌های فولادی نامناسب تهیه کنید که برای مدت زمان خیلی کمی عمر کرده و بعد از آن هم دچار زنگ‌زدگی، ترک‌خوردگی و انواع مشکلات دیگر می‌شوند، ممکن است علاوه‌بر آسیب‌های مالی، با خسارات جانی نیز روبه‌رو شوید. اما در مقابل می‌توانید با بررسی قیمت ورق استیل طلایی و تهیه بهترین نمونه ممکن، کابینی بسازید که برای سالیان طولانی بدون مشکل کار کرده و دچار هیچ آسیبی نشود.

قطع و شکل‌دهی مواد

در این مرحله لازم است ورق‌های فلزی را طبق ابعاد مذکور در نقشه برش داده و به آن‌ها شکل دهید. این امر شامل برش و خم‌کاری ورق‌ها به شکل‌های مورد نیاز برای ساخت کابین می‌شود. اشتباه بسیاری از افراد در فرآیند ساخت کابین آسانسور این است که گمان می‌کنند تنها تهیه مواد اولیه باکیفیت کافی است، اما باید توجه داشته باشید مواد اولیه باکیفیت نیز اگر به درستی برش نخورده و شکل‌دهی نشده باشند، نتیجه نهایی مطلوب نخواهد بود.

در این مرحله نباید هیچ‌گونه پاره‌شدگی یا له‌شدگی برای ورق‌ها پیش بیاید و راز این امر نیز در درجه اول استفاده از تجهیزات باکیفیت و دقیق و در درجه دوم، بهره‌گیری از نیروی متخصص و با تجربه است.

[node:title]

جوشکاری اتصالات

 بعد از قطع و برش‌دهی ورق‌های فولادی و سایر موارد، نیاز است تا فرم اولیه کابین به وجود بیاید و این کار با اتصال قطعات برش‌خورده و شکل‌داده شده صورت می‌گیرد. برای اتصال این قطعات بهترین راه جوشکاری ‌است، اما باید بدانید که جوشکاری نیز جزئیات خاص خود را دارد. در این مرحله باید توجه داشته باشید که ابعاد تمامی قطعات به دست آمده کاملا مطابق با ابعاد مذکور در نقشه باشد و کوچک‌ترین تغییری را بدون جلب نظر طراح اعمال نکنید.
بعد از جوشکاری می‌بایست تمامی قسمت‌های جوش‌خورده درون کابین را به خوبی سمباده کشیده و از هرگونه اضافات فلز پاک کنید تا کابین آماده نصب پوشش داخلی شود.

ایجاد پوشش داخلی

بعد از ایجاد فرم کلی کابین، نوبت به اجرای پوشش داخلی می‌رسد. این مرحله شامل نصب پنل‌ها، درب، کفپوش، سقف و دیگر مواد داخلی می‌شود. در این مرحله اصول مهندسی خاصی وجود ندارد و می‌توانید طبق سلیقه خود یا مشتری از المان‌های مختلفی برای پوشش‌دهی فضای داخلی استفاده کنید.

برای این منظور توصیه می‌شود از تجهیزات مناسب و باکیفیت استفاده کنید؛ البته که پوشش داخلی نقش چندانی در ایمنی و مقاومت آسانسور ندارد، اما برای دوام دکور آسانسور بهتر است مواد باکیفیت به کار گرفته شوند.

نصب تجهیزات

در یک کابین آسانسور تجهیزات مختلفی وجود دارد؛ مواردی مانند لامپ‌ها، دوربین مداربسته، بلندگو، نمایشگر، پنل کنترل، دستگیره‌ها و سایر موارد مشابه. این مرحله ملاحظات خاصی نداشته و تنها باید توجه داشته باشید که از تجهیزات مناسب برای کابینت استفاده کنید. منظور از تجهیزات مناسب لوازمی است که با سیستم برقی آسانسور و بخش فرمان سازگاری کامل داشته باشند.

تست و بازبینی

آخرین مرحله از فرآیند ساخت کابین آسانسور، تست و بازبینی است. این مرحله با وجود اینکه در آن هیچ‌گونه فرآیند تخصصی اجرا نمی‌شود اهمیت بسیار بالایی دارد، زیرا باید هرگونه ایراد و نقص در فرآیند ساخت را در آن پیدا کنید.

حتی اگر از گران‌ترین مواد اولیه و بهترین ابزارآلات و تجهیزات بهره برده‌اید و ساخت آسانسور را نیز یک تیم کاملا حرفه‌ای انجام داده باشد، انجام عملیات تست و بازبینی ضروری است و در هر شرایطی باید صورت پذیرد.

در تست و بررسی عملکرد کابین آسانسور باید بسیار ریزبین باشید و حتی به کوچک‌ترین ایرادات هم حساسیت نشان دهید. در این مرحله، آزمون‌ها معمولا به دو شکل آزمون‌های ایمنی و عملکردی صورت می‌گیرند تا هم از ایمن بودن و هم از استاندارد بودن کابین اطمینان حاصل شود.

نکات مهم در ساخت کابین آسانسور

بعد از طی مراحل مذکور، اکنون کابین آسانسور حاضر بوده و می‌توانید آن را نصب کنید. در این بین یک‌سری نکات جزئی نیز وجود دارد که بهتر است در هر مرحله در نظر گرفته شوند. برخی از این نکات عبارتند از:

  • دیواره کابین آسانسور باید دارای ضخامت حداقل 1.5 سانتی‌متر باشد.
  • کف و سقف کابین آسانسور باید حداقل 2 سانتی متر ضخامت داشته باشد.
  • کف آسانسور باید ضدحریق باشد.
  • حداکثر ارتفاع پایین‌ترین دکمه‌های آسانسور باید 89 سانتی‌متر باشد و دکمه‌های زنگ هشدار و توقف اضطراری پایین‌ترین دکمه‌ها هستند.
  • در آسانسورهای مسافربر به‌جز درب کابین آسانسور، دریچه اضطراری و دریچه‌ی تعبیه هوا، مابقی دیواره کابین باید کاملا پوشیده باشد.

خرید انواع ورق فلزی برای ساخت کابین آسانسور

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، یکی از مهم‌ترین المان‌ها در ساخت کابین آسانسور، ورق‌های فولادی است و بارها نیز به اهمیت باکیفیت بودن این محصول اشاره کردیم. از طریق شرکت بازرگانی نفت آهن پاسارگاد با نام تجاری آیرومارت می‌توانید این ورق‌های فلزی را به همراه هر نوع مقاطع فولادی دیگر که نیاز دارید، با خدماتی نظیر قیمت رقابتی و ارائه مشاوره رایگان خرید، تهیه کنید.

در سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com قادر به بررسی قیمت ورق استیل ۳۰۴ و هر نوع دیگری از ورق‌های فلزی هستید. همچنین برای ثبت سفارش و دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان این شرکت می‌توانید از طریق شماره تلفن 02145306 با این مجموعه در تماس باشید.

کلام آخر

یکی از مهم‌ترین مراحل اجرای یک آسانسور، ساخت کابین آن است. این فرآیند نیاز به بررسی نکات و جزئیات زیادی دارد و امری کاملا تخصصی بوده که باید توسط نیروی متخصص در هر بخش صورت بگیرد. مراحل ساخت کابین آسانسور به همراه نکات فنی مهم، موضوعی بود که در این نوشته بررسی کردیم و امید است مطالب مذکور برای شما مفید بوده باشند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.