کد مطلب: 

286820

وزیر ارتباطات: بدون زیرساخت فیبرنوری نمی‌توان فناوری 5G را گسترش داد؛ نسل پنجم ارتباطی یک فناوری ایمن است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: پروژه فیبرنوری زیرساختی برای توسعه نسل پنجم و نسل های بعدی خواهد بود. هم اکنون تعداد سایت‌های 5G در کشور هم پنج درصد است که تا پایان دولت سیزدهم حداقل به ۱۰ درصد خواهد رسید و البته در دنیا نیز میانگین آن ۱۰ الی ۱۵ درصد است. در همین حال، نسل پنجم ارتباطی یک فناوری ایمن است و نگرانی بابت توسعه این فناوری وجود ندارد.
وزیر ارتباطات: بدون زیرساخت فیبرنوری نمی‌توان فناوری 5G را گسترش داد؛ نسل پنجم ارتباطی یک فناوری ایمن است

به گزارش سیتنا، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش ایران 5G با نگاه راهبردی به شبکه نسل پنجم ارتباطات در کشور و استفاده از فرصت‌ها و رفع چالش‌ها، اظهار کرد: این همایش درباره نسل پنجم اینترنت است و اجرایی شدن تمام این بحث‌ها ناظر بر فراهم کردن یک شبکه پرسرعت و با کیفیت است و یکی از تکالیف جدی وزارت ارتباطات نیز همین است.

وی، گفت: رویکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سرعت‌های بالا است و در شهرهایی که فیبرنوری اجرا شده سرعت‌های خوبی به مردم ارایه می‌شود و مردم ما شایسته بهترین‌ها و سرعت‌های بالا هستند.

وی ادامه داد: در سند طرح کلان معماری شبکه ملی اطلاعات، هدفگذاری این است که تا سال ۱۴۰۴ پوشش ۲۰ میلیون خانوار برقرار شود، اما از نظر بنده این هدفگذاری حداقلی است و باید به شکل معقول تری در آید، در شهرهایی که فیبرنوری افتتاح شده ما سرعت ۸۰۰ الی ۹۰۰ مگابیتی را به مردم تقدیم کرده ایم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد: در سند طرح کلان معماری شبکه ملی اطلاعات برای زیرساخت های ارتباطی، پروژه فیبرنوری را داریم  که در ۲۰۰ شهر تاکنون افتتاح شده است و در این خصوص ۹ پروانه صادر شده است و به زودی شرکت رایتل نیز پروانه خود را دریافت خواهد کرد.

وی، افزود: در قانون برنامه هفتم توسعه بحث اتصال ۲۰ میلیون خانوار به عنوان یکی از شاخص ها آمده است و هدفگذاری ما این است که تا پایان برنامه هفتم توسعه تمام ساختمان ها و منازل به فیبرنوری متصل شوند و این کار بزرگ چهره ارتباطات ثابت را شکل می دهد و بدون زیرساخت فیبر نمی‌توان فناوری 5G را گسترش داد.

وی با اشاره به اینکه تا پنج سال آینده تمام ساختمان ها به فیبرنوری متصل می شوند، افزود: پروژه فیبرنوری چهره ارتباطات ثابت را تغییر می دهد و زیرساختی برای ارتباطات سیار می شود؛ چرا که برای نسل چهارم و پنجم زیرساخت مبتنی بر فیبر نیاز داریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خاطرنشان کرد: هفته پیش در سفر به عمان توافقات مطلوبی در زمینه های مختلف شکل گرفت و آنها نیز در خصوص بحث نسل پنجم ارتباطات، اول فیبر و سپس 5G را دنبال کرده اند.

زارع پور، بیان کرد: پروژه فیبرنوری زیرساختی برای توسعه نسل پنجم و نسل های بعدی خواهد بود و کمک می‌کند که همزمان با توسعه فیبرنوری سرعت ارتباطات ثابت را هم افزایش دهیم تا بار ترافیکی ارتباطات سیار کاهش یابد و سرعت در ارتباطات موبایل ارتقا پیدا کند. البته مقدمات از گذشته برای راه اندازی 5G فراهم بود تنها روند آن کند بود، اما در حال حاضر به دنبال واگذاری فرکانس های جدید هستیم و در حال انجام مذاکراتی برای دریافت آنها هستیم.

وی افزود: علاوه بر واگذاری فرکانس، واگذاری پروانه به ۱۰ اپراتور قدم جدیدی برای توسعه نسل پنجم فراهم می کند. همچنین در مدل اقتصادی و نظام تعرفه گذاری برنامه هایی در دستور کار داریم. همچنین در راستای توسعه فیبرنوری شبکه مادر مخابراتی را تقویت می کنیم.

زارع پور، توضیح داد: در کنار پروژه فیبرنوری، شبکه مادر مخابراتی کشور هسته (core) راه اندازی شده است و ۵۰ درصد به ظرفیت انتقال کشور اضافه شده است که تا پایان دولت سیزدهم  هدف گذاری ما این است که این رقم سه برابر شود.

وی، بیان کرد: یک کار بسیار بزرگی که چهره کشور را عوض می کند و باعث ایجاد بازار برای نسل پنجم می شود، بخش کاربردهای فناوری جدید است که در برنامه هفتم توسعه نیز آمده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: کلیه دستگاه های اجرایی مکلف شدند که برنامه های خود را برای استفاده از فناوری هایی مانند اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی در جهت تحول دیجیتال آماده کنند و باید در این رابطه پیشنهادهای بخش خصوصی هم دیده شود.

زارع پور، اظهار کرد: امیدواریم در پنج سال آینده فعالیت های مبتنی بر فناوری هم برای نظام اداری و هم برای تمامی بخش ها اتفاق بیافتد و در قانون هفتم وزارت ارتباطات نیز مکلف شده است که پا به پای دستگاها ها فعالیت کند.

وی، اشاره کرد: ایران جزو معدود کشورهایی است که بیش از ۹۰ درصد نسخه نویسی خود را به صورت الکترونیکی انجام می دهد و در همین راستا برای هر کار ملی مبتنی بر فناوری اطلاعات کشور آمادگی داریم و تاکنون ۹۳ درصد آن محقق شده است و انشالله تا پایان سال جاری به ۱۰۰ درصد خواهیم رسیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد: وضع موجود رضابت بخش نیست و با سرعت مشغول انجام پروژه های زیرساختی هستیم تا ثمرات را هم ببینیم، در 5G، سه الی چهار درصد BTS ها به شکل پراکنده و تعداد سایت ها نیز پنج درصد است و تا پایان دولت سیزدهم حداقل به ۱۰ درصد خواهیم رسید البته در دنیا نیز میانگین آن ۱۰ الی ۱۵ درصد است و تا روی کار آمدن نسل ششم، آنچه که نباید از آن غفلت کرد عقب ماندگی در حوزه ارتباطات است.

زارع پور در پایان گفت: میزان تشعشعات در کشور از استاندارهای جهانی کمتر است و نسل پنجم ارتباطی یک فناوری ایمن است و نگرانی بابت توسعه این فناوری وجود ندارد و باید درمورد بحث ایمنی این نسل، شبهات را رفع کنیم.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

عکاس: حسین شهلایی

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4.5 (2 رای)
سیتنا 3
2023-10-30 10:50

افزودن دیدگاه جدید