کدخبر :286666 پرینت
04 آبان 1402 - 10:12

بررسی تاریخچه مرورگرهای اینترنت

مرورگرها امروزه به بخش اصلی اینترنت تبدیل شده‌اند، اما آنها راه درازی را پشت سر گذاشته‌اند تا به اینجا رسیده‌اند، همچنین برگه‌ها در حقیقت نمادی از کلیت اینترنت هستند که نشان می‌دهد چگونه مرورگرها طی چند دهه خودشان را طوری تکامل داده‌اند تا با ذات اینترنت هماهنگ شوند.

متن خبر

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، مرورگرها امروزه به نمود اصلی اینترنت تبدیل شده‌اند، اما آنها راه درازی را پشت سر گذاشته‌اند تا به اینجا رسیده‌اند. در این مقاله نگاهی به تاریخچه شگفت‌انگیز و پُر فراز و نشیب مرورگرهای اینترنت می‌اندازیم و تکامل آنها را بررسی می‌کنیم.

اولین مرورگر وب به نام «نکسوس» را دانشمند بریتانیایی تیم برنرز-لی در ابتدای دهه نود میلادی اختراع کرد. هنگامی که این مرورگر در سال 1991 به بازار ارائه شد، تغییری بنیادی در اینترنت ایجاد کرد.

بعدها مارک اندرسون «نت‌سکیپ» و مایکروسافت «اینترنت اکسپلورر» را ساختند، که در «نبرد اول مرورگرها» در اواخر سده پیش و اوایل سده کنونی در رقابتی سخت با هم درگیر شدند.

پس از آنکه نت‌سکیپ جنگ را باخت، خود را در قالب مرورگر غیرانتفاعی «فایرفاکس» بازآفرینی کرد. گوگل و اپل هم به ترتیب در سال‌های 2003 و 2008 با مرورگرهای «کروم» و «سافاری» وارد رقابت شدند.

در این مدت مرورگرهای مختلفی برای به چالش کشیدن کنترل مایکروسافت بر بازار ظاهر شدند و در رقابت با اینترنت اکسپلورر عملکردهای خود را بهبود بخشیدند که شامل افزودن برگه (تَب)، امکان جستجوی خصوصی، فیلترهای فیشینگ و چکرهای نگارشی بود.

در نهایت مرورگر گوگل، با طرح مینیمالیستی، تأکید بر اکستنشن‌ها و به روزرسانی اطلاعاتی فوق‌العاده بر اینترنت اکسپلورر غلبه کرد و به چهره اصلی اینترنت تبدیل شد. این نقطه عطفی در «نبرد دوم مرورگرها» بود که از اواسط دهه اول سده جاری تا سال 2017 طول کشید.

سر و کله برگه‌ها در اواخر دهه نود پیدا شد، اما آنها در اواسط دهه اول قرن جاری به واحد پیش‌فرض جستجوهای اینترنتی تبدیل شدند. برگه‌ها به کاربر اجازه می‌دهند در آن واحد در جاهای مختلف اینترنت باشند.

بدین ترتیب، برگه‌ها در حقیقت نمادی از کلیت اینترنت هستند که نشان می‌دهد چگونه مرورگرها طی چند دهه خودشان را طوری تکامل داده‌اند تا با ذات اینترنت هماهنگ شوند. آنها نمود فلسفه باز نگه داشتن تمام گزینه‌ها هستند بدون اینکه لازم شود به هیچ‌یک از آنها متعهد شد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.