وزیر ارتباطات: ارائه ۲۰ درصد خدمات به صورت برخط، هدف اصلی دولت هوشمند است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هدف اصلی دولت هوشمند این است که ۲۰ درصد خدمات کاملا هوشمند، یعنی بدون نیاز به مراجعه و بدون نیاز به ارسال مدارک به صورت برخط و در هر ساعت از شبانه روز ارائه شود.
به گزارش سیتنا، عیسی زارع پور در نشست مشترک مدیران ارشد و نمایندگان سازمان اداری و استخدامی کشور در شورای راهبری تحول اداری دستگاههای اجرایی با معاونان توسعه مدیریت و منابع دستگاههای اجرایی که به میزبانی وزارت ارتباطات در سالن شهید قندی برگزار شد، با بیان اینکه برای ایجاد تحول در نظام اداری کشور با تدوین «الگوی تحول در نظام اداری»، چارچوب خوبی شکلگرفته است، گفت: میان وزارت ارتباطات و سازمان اداری و استخدامی برای نخستین بار، یک اتحاد استراتژیک و همدلانهای شکلگرفته است تا به اهداف تعیینشده برای رسیدن به الگوی تحول در نظام اداری دست پیدا کنیم.
وی افزود: از ابتدای دولت مردمی سیزدهم ما باهم این اتحاد همدلانه را دنبال کردیم تا دولت را برای تسهیل زندگی شهروندان به یک آیکون درگوشیهای مردم تبدیل کنیم.
زارع پور با اشاره به اینکه برای رسیدن به این حرف و شعار، غیر از اتحاد شکلگرفته، نیازمند ابزار بودیم، تصریح کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، برنامه تحول و شکلگیری دولت هوشمند، تبدیل به قانون شد و در بند «و» تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ برای همه دستگاهها تکلیف شد که پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را شکل دهند.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه مقدمات کار دولت هوشمند با تدبیر در دولت سیزدهم شکل گرفت، گفت: امسال ۹۸ درصد دستگاهها به پنجره ملی دولت هوشمند متصل شدهاند و در حال حاضر اگرچه کیفیت خدمات ارائه شده متفاوت است اما قریب به ۵۰ درصد خدمات در این پنجره ارائه میشود.
وی افزود: امسال هم در بند ج تبصره هفت قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز پیشبینیشده است با تشکیل کمیته نظارت بر هوشمندسازی، به کیفیت خدمات رسیدگی شود و بر همین اساس در قالب کمیته نظارت هر هفته با حضور معاون محترم سازمان اداری و استخدامی و رئیس سازمان برنامهوبودجه کیفیت خدمات دستگاهها بررسی میشود و اشکالات موجود را به آنها گوشزد و اگر منابع، کمک فنی و یا اصلاح ساختار و فرایندی نیاز داشته باشند در قالب این کمیته ارائه میشود.
زارع پور در ادامه با تأکید بر اینکه امسال در قانون بودجه، سه تکلیف مهم پیشبینیشده است که با تحقق این سه تکلیف حتما مردم می توانند طعم شیرین فناوری در حکمرانی بچشند، گفت: اولین تکلیف این است که تمام خدمات دستگاهها تا دیماه باید از طریق پنجره خدمات دولت هوشمند ارائه شود. دوم اینکه باید تمام استعلامات بر خط شود و سومین تکلیف هم که بسیار مهم است و اصل و غایت دولت هوشمند محسوب میشود این است که ۲۰ درصد خدمات کاملا هوشمند یعنی بدون نیاز به مراجعه و بدون نیاز به ارسال مدارک به صورت برخط و در هر ساعت از شبانه روز ارائه شود.
وزیر ارتباطات بابیان اینکه یکی از رویکردهای جدی در الگوی تحول نظام اداری، توجه به فناوری است، گفت: اعتقاد دارم ایجاد تحول در نظام اداری بدون توجه به فناوری بیمعنی است و برای حذف امضای طلایی، افزایش رضایتمندی مردم و از بین بردن ریشههای فساد حتماً باید به ابزارهای فناوری اطلاعات متوسل شد.
وی با تأکید بر اینکه عزم و اراده دولت هم بر این است که این تحول را به هر شکل ممکن رقم بزند، افزود: با شکلگیری همکاری و همدلی با سازمان اداری و استخدامی حتما به اهداف تعیینشده دست پیدا خواهیم کرد؛ البته در ماده ۱۰۵ و ۱۰۶ این برنامه تحقق اهداف پیشبینیشده تبدیل به قانون میشود بنابراین بسیار امیدواریم که با ریلگذاری انجامگرفته در میانمدت و تا پایان دولت، مردم طعم شیرین استفاده از فناوریهای جدید در حکمرانی را بچشند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید