کدخبر :286261 پرینت
24 مهر 1402 - 13:48

احتمال «جنگ فرسایشی» با ورود اسرائیل به غزه

یک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل منطقه می گوید: به نظر من اسرائیل وارد غزه می شود و شمال غزه را اشغال خواهد کرد و مردم این منطقه را به جنوب غزه خواهد برد. پیش بینی می کنم قطعنامه ای در سازمان ملل پیشنهاد شود و آتش بس صورت بگیرد و مذاکره کنند. این مذاکره طولانی خواهد بود تا طرفین به توافقی برسند.

متن خبر

دکتر محسن جلیلوند در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در پاسخ به این سوال که با توجه به جنگ جدید اسرائیل و فلسطینیان، بسیاری پیش بینی می کنند روند عادی سازی روابط اعراب منطقه و اسرائیل دستخوش تحولاتی شود. این مسیر به سادگی برای اسرائیل قابل دسترسی نبوده است. آیا درگیری های رخ داده در همین راستا بود و هدف جلوگیری از عادی سازی روابط اسرائیل و اعراب را دنبال می کرد؟ آینده این منازعه را چگونه پیش بینی می کنید؟ اظهار داشت: نمی توان خصومتی 70 ساله را ظرف 70 روز حل کرد! آن خصومت دامنه داشت و درگیری های مربوط به آن ادامه دارد اما امروز باید دید نتیجه این جنگ چه می شود؟ امروز بحث محوری حمله زمینی اسرائیل است. با توجه به صحبت های دیروز بایدن که گفت «ضرورت دارد که حزب الله و حماس ریشه کن شوند» مساله متفاوت خواهد بود این طور گفته می شود که حماس خط قرمز دنیای غرب را رد کرد، یهودی ها و صهیونیسم خط قرمز دنیای غرب است، هیلتر شکست خورد چون این خط قرمز را رد کرده بود.

اسرائیلی ها می خواهند حمله حماس را به هلوکاستی نو تبدیل کنند و سپس تثبیت شوند

وی تصریح کرد: این وضعیت ابعادی سیاسی و نظامی و اجتماعی و اقتصادی دارد، ابعاد این درگیری ها بسیار گسترده خواهد بود. یکی از ابعاد اقتصادی این درگیری ها شکست طرح پیشنهادی آمریکا برای احداث کریدوری از هند به خاورمیانه و سپس اروپا است، آن مسیر از نزدیکی نوار غزه می گذشت. وقتی هر آن احتمال شکلیک موشک به این منطقه وجود دارد، کسی کشتی هایش را از آن مسیر رد نمی کند. نظر شخصی من این است که اسرائیلی ها از این قضیه اطلاع کامل داشتند و می خواستند این اتفاق بیفتد. اندیشکده اسرائیل از جند سال قبل می گفت ما با یک هلوکاست تشکیل شدیم و به یک هلوکاست نیاز داریم تا تثبیت شویم. اسرائیلی ها می خواهند حمله حماس به اسرائیل را به هلوکاستی نو تبدیل کنند و سپس تثبیت شوند. اسرائیل می خواهد با یک تیر چند نشان بزند؛ اولا تندرو های اسرائیلی متوجه شدند که آن چنان که باید قوی نیستند. داشتن بمب اتم و ارتش به درد این کار نمی خورد. اسرائیل در جنگ 67 روزه تعداد هفتصد و خورده ای کشته داد. در جنگ 73 روزه صدوهفتاد کشته داد ولی امروز تنها از یک گروه نزدیک به 1400 کشته داده است در حالیکه در جنگ 67 در 6 روز تمام کشور های عرب را شکست داد اما امروز زور اش به یک گروه نمی رسد، این وضعیت نشان داد که اسرائیل رویین تن نیست.

اگر اسرائیل وارد نوار غزه شود دچار جنگ فرسایشی خواهد شد

جلیلوند با بیان اینکه آن تئوری که در مقابل هر اسرائیلی ده فلسطینی می کشیم دیگر از سکه افتاد گفت: در جهان و در داخل اسرائیل بسیاری مخالف بحث محاصره غزه و آواره کردن مردم هستند، دومین مساله این است که اگر از نظر نظامی به ارتش اسرائیل نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که نیروی نظامی اسرائیل برای جنگ های کوتاه مدت طراحی شده است. اسرائیل نه عمق استراتژیک دارد و نه منابع دارد، اسرائیل نمی تواند مثل ایران هشت سال بجنگد، 5 استان ایران اشغال شده بود و 8 سال می جنگیدیم ولی اسرائیل این توانایی را ندارد. اسرائیل می تواند 6 روز 10 روز 20 روز بجنگد، اگر اسرائیل وارد نوار غزه شود دچار جنگ فرسایشی می شود.

مساله برای اسرائیل حیثیتی شده و به غزه حمله زمینی خواهد داشت

وی ادامه داد: اسرائیل چند سناریو را دنبال می کند؛ اول این که کل نوار غزه را با تمام جماعت اش به محمود عباس بدهند. سناریوی دیگر سه پاره کردن این جماعت است تا یک بخش را به مصر بفرستند و بخشی را به جنوب بفرستند و یک تکه را خالی بگذارند تا کریدور پیش بینی شده اجرا شود. ایده دیگر این است که تمام این جمعیت را به صحرای سینا در 400 کیلومتری مرز اسرائیل منتقل کنند و کشور های عربی نظیر کویت و قطر و عربستان و… خرج زندگی آن ها را تامین کنند، اجرای هر کدام از این تئوری ها به این بستگی دارد که نتیجه حمله اسرائیل به غزه چه باشد، مساله برای اسرائیل حیثیتی شده و حتما به غزه حمله زمینی خواهد داشت.

شاید نه اسرائیل و نه حماس به نتیجه دلخواه نرسند

وی در خصوص اینکه آیا حمله زمینی اسرائیل به غزه منجر به تشدید درگیری ها خواهد شد؟ اظهار داشت: من فکر می کنم در این بین توافقی حاصل شود. این احتمال وجود دارد که در شورای امنیت آتش بس اعلام شود و اسرائیل موقتا بخش خالی شمال غزه را در دست داشته باشد تا مذاکره کنند و به توافقی برسند، شاید نه اسرائیل و نه حماس به نتیجه دلخواه نرسند اما درگیر شدن در غزه منجر به گسترش جنگ خواهد شد زیرا آمریکا نیز در این مرحله مطرح می شود آمریکا اعلام کرده اگر حزب الله و نیروهای نیابتی وارد جنگ شوند ما هم وارد جنگ خواهیم شد، در این صورت ابعاد جنگ بسیار گسترده تر خواهد شد. احتمال چنین درگیری گسترده ای هم وجود دارد این احتمال را نیز باید در نظر گرفت.

لابی یهودی و صهیونیسم در انتخابات آمریکا تاثیر مستقیم دارد

آمریکا هیچ وقت رییس جمهور در حال جنگ را از کاخ سفید بیرون نمی کند

اسرائیل می دانست حماس حمله می کند

امروز اسرائیل دست بالا ندارد

این استاد دانشگاه درباره اینکه با توجه به انتخابات آمریکا و دیگر مسائل مطرح آیا می توان یکی از این مسائل را به عنوان عامل پیشگیری کننده نام برد؟ گفت: لابی یهودی و صهیونیسم در انتخابات آمریکا تاثیر مستقیم دارد. یادتان باشد که آمریکا هیچ وقت رییس جمهور در حال جنگ را از کاخ سفید بیرون نمی کند. ترامپ نجنگید و او را بیرون کردند از این رو به نظرم اسرائیل می دانست حماس حمله می کند. اسرائیل اجازه داد حماس این کار را انجام بدهد ولی ابعاد این اتفاق را نسنجیده بود. حماس بیش از این نمی توانست کاری بکند. اسرائیل می خواست ضربه ای از حماس بگیرد ولی این ضربه ابعاد گسترده ای داشت. نتانیاهو در موقعیت ضعف قرار داشت. تظاهراتی علیه او در جریان بود، حماس می دانست که این اسرائیل آن اسرائیل نیست و در صورت گسترش درگیری نمی تواند تمام کشور های عرب را شکست بدهد. حماس فرصتی تاریخی به دست آورد و عمل کرد. اسرائیل در حال صلح باتمام کشور های عربی بود و عربستان به عنوان لیدر این کشور ها در نوبت بعدی بود. اگر عربستان و اسرائیل روابط خود را علنی می کردند کار دشوار می شد. حماس حمله کرد تا در این روند توقفی ایجاد کند و به اسرائیل ضربه بزند. از این پس هر کشوری که خواست با اسرائیل مذاکره کند باید با دست بالا مذاکره کند زیرا امروز اسرائیل دست بالا ندارد.

قدرت های جهانی می خواهند وضعیت بلاتکلیفی در منطقه ادامه دار باشد

وی در خصوص اینکه بروز کدام سناریو در آینده محتمل تر است؟ گفت: به نظر من اسرائیل وارد غزه می شود و شمال غزه را اشغال خواهد کرد و مردم این منطقه را به جنوب غزه خواهد برد. پیش بینی می کنم قطعنامه ای در سازمان ملل پیشنهاد شود و آتش بس صورت بگیرد و مذاکره کنند. این مذاکره طولانی خواهد بود تا طرفین به توافقی برسند. اعراب 400 میلیون نفر هستند، اسرائیل به ضرب زور این سرزمین را گرفته و باید این خاک را پس بدهد، بهترین راه حل رفراندوم است، دو طرف آینده ای ندارند. اسرائیل باید از بسیاری از خواسته های خود عقب بیاید. کشت و کشتار مردم کار اسرائیل را به جایی نمی رساند. قدرت های جهانی می خواهند این وضعیت بلاتکلیفی ادامه دار باشد ولی نه با تنش و درگیری بلکه می خواهند بحران را در خاورمیانه حفظ کنند ولی نه آنقدر که از کنترل خارج شود زیرا می خواهند دنیای اسلام را کنترل کنند. اگر منطقه مشکلی نداشته باشد به سراغ غرب می آید و می پرسد شما چه می کنید؟! امروز توجه خاورمیانه و دنیای اسلام به این مساله است. از اندونزی تا مراکش همه به ماجرای اسرائیل و فلسطین توجه دارند شاید دولت ها خود را به بی خیالی زده باشند ولی ملت ها بی خیال نیستند و حواسشان جمع است. در غرب تئوری به نام مدیریت بی ثباتی وجود دارد غرب ابتدا یک بی ثباتی ایجاد می کند و سپس دست به مدیریت آن می زند.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.