کدخبر :286039 پرینت
18 مهر 1402 - 12:23

افزایش قابلیت‌های فراطبیعی هوش مصنوعی نسبت به توانایی انسان تا سال 2045

بر اساس اعلام آینده پژوهان، هوش مصنوعی دارای قابلیت‌های فراطبیعی است و تا سال 2045، پدیده تکینگی ظهور خواهد کرد، به این معنی که هوش مصنوعی فراتر از توانایی‌های انسان عمل می‌کند.

متن خبر

به گزارش سرویس بین المللی سیتنا، روزنامه بریتانیایی «سان» در گزارشی نوشت: هوش مصنوعی دارای قابلیت‌های فراطبیعی است که فراتر از توانایی‌های انسان است و می‌تواند تهدیدی برای امنیت ملی کشورها محسوب شود.

ری کورزل، آینده‌پژوه، معتقد است تا سال ۲۰۴۵، پدیده تکینگی ظهور خواهد کرد، به این معنی که هوش مصنوعی فراتر از توانایی‌های انسان عمل می‌کند.

او اضافه کرد سیستم‌های هوش مصنوعی خودآگاه خواهند شد و شاید انسان‌ها چاره‌ای جز ادغام با فناوری نداشته باشند یا ریسک عقب ماندن را بپذیرند.

به گزارش «سان»، پیش‌بینی‌های کورزل معمولاً دقیق هستند و از ۱۴۷ پیش‌بینی او از دهه ۱۹۹۰، میزان دقت او ۸۶ درصد بوده است.

مرز بین انسان و فناوری سال‌هاست که محو شده است، مثلاً ماشین ها شبیه کامپیوترهای بزرگ چرخ‌دار شده‌اند.

اما به گفته کورزل، جهان فردا با دنیای امروزی که ما در آن زندگی می کنیم کاملاً متفاوت خواهد بود.

با ظهور سیستم‌های چت مبتنی بر هوش مصنوعی مانند ChatGPT، برخی تصور می‌کنند که تکینگی یا Singularity قبل از پایان دهه رخ خواهد داد.

ملانی سوبین، آینده‌پژوه، توضیح می‌دهد که «تکینگی» حول دسترسی به هوش مصنوعی مافوق بشری می‌چرخد که از توانایی‌های انسان، چه از نظر فکری و چه از نظر خلاق، فراتر می‌رود.

وی اظهار داشت که در دهه های آینده باید نقش انسان در تولید ارزش اقتصادی را بازتعریف کنیم، به خصوص اگر ماشین ها در زمینه های مختلف موثرتر شوند.

اما نگرانی‌هایی که او و همکارانش را نگران می‌کند، ایجاد سیستم‌های هوش مصنوعی فوق‌هوشمند و کنترل آن‌ها، عمدتاً توسط ایالت‌ها است.

به گفته این کارشناس، توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی در کشورهای خاص ممکن است منجر به استفاده از آنها در برخی کاربردها مانند هوش نظامی شود که تهدیدی برای امنیت ملی یا غذایی و زیرساخت های حیاتی مانند شبکه های برق خواهد بود.

او گفت که یک رقابت وجود دارد که در آن شرکت‌های «بی‌وجدان» درگیر توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی پیشگام هستند، که در آن موسسات بزرگ به دلیل منابع زیادی که به این برنامه‌ها اختصاص می‌دهند، دست بالا را دارند.

وی افزود که دسترسی به این سیستم ها نقش اساسی در تعیین نفوذ کشورها و شرکت ها در آینده خواهد داشت.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.