کد مطلب: 

285720

چرا اجرای پروژه فیبرنوری در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت؟

در حالی که عموم کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در دنیا، در حال گسترش شبکه دسترسی به اینترنت فیبرنوری برای کاربران در کشورهایشان هستند تا انجا که بیش از نیمی از جمعیت اروپا در حال استفاده از اینترنت خانگی بر پایه فیبرنوری هستند، دولت سیزدهم نیز به منظور رفع ریشه‌ای مشکل اینترنت ثابت در کشور، افزایش سرعت و کیفیت دسترسی در این بخش و آینده‌نگری به توسعه‌های پیش رو در فناوری، پروژه ملی دسترسی منازل و کسب و کارها به شبکه فیبرنوری را در دستور کار قرار داد و در حال تمرکز ویژه برای پیشبرد سریع‌تر این پروژه است.
چرا اجرای پروژه فیبرنوری در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت؟

به گزارش سیتنا، از آنجا که توسعه زیرساخت‌های ارتباطات ثابت کشور در دوره‌های گذشته مورد غفلت واقع شده و این موضوع منجر به عدم توسعه متوازن زیرساخت اینترنت ثابت و همراه و هدایت انتقال حجم زیادی از ترافیک به سمت اپراتورها همراه شده بود، دولت سیزدهم به منظور رفع ریشه‌ای مشکل اینترنت ثابت کشور و افزایش سرعت و کیفیت دسترسی در این بخش، پروژه ملی دسترسی منازل و کسب و کارها به شبکه فیبرنوری را در دستور کار قرار داد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، یکی از برنامه‌های اصلی وزارت ارتباطات، توسعه زیرساخت ثابت عنوان شد و وعده افزایش سرعت اینترنت به وسیله توسعه این پروژه در کشور داده شد. به گفته عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات، شبکه زیرساختی کشور به جای اینکه فناوری های قدیمی نظیر VDSL را توسعه دهد به فکر توسعه فیبر نوری افتاد تا سرعت اینترنت را به حدود ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه افزایش دهد.

فیبرنوری راهگشای رفع مشکل سرعت اینترنت ثابت در کشور است

با مهیاشدن زیرساخت‌های مورد نیاز، در اسفندماه 1400 پروژه توسعه شبکه فیبرنوری به‌صورت رسمی افتتاح شد و برنامه سه ساله واگذاری 20 میلیون پورت تا پایان دولت سیزدهم کلید زده شد. همزمان با افتتاح این پروژه سایت پایش طرح به آدرس IRANFTTX.IR هم معرفی شد که مردم می‌توانند روند توسعه طرح و تعداد پورت های منصوبه را در این سایت ببینند. بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد از خانوارهای کشور به سرعت میانگین ۲۵ مگابیت بر ثانیه دسترسی داشته باشند.

به گزارش سیتنا، به اذعان کارشناسان، توسعه سراسری فیبرنوری باعث ایجاد زیرساختی برای آینده، اشتغال‌زایی، بهبود کیفیت دسترسی، افزایش سهم اقتصاد دیجیتال، ایجاد خدمات جدید، کاهش شکاف دیجیتالی، بهبود شرایط زیست‌محیطی، کاهش ترافیک در شبکه ارتباطات سیار و افزایش کیفیت آن و افزایش سرعت دسترسی می‌شود.

فیبرنوری پروژه‌ای است که علاوه بر افزایش سرعت دسترسی فعلی کاربران خانگی و تجاری به اینترنت ثابت، نتیجه‌اش را در سال‌های آینده نشان خواهد داد؛ زمانی که نسل پنجم اینترنت و استفاده کاربردی از هوش مصنوعی در زندگی روزمره به یک نیاز مهم بدل می‌شود، فیبرنوری می‌تواند راهگشا باشد.

پروژه فیبرنوری زیرساخت توسعه کشور در دهه های آینده است

در همین رابطه عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص آخرین وضعیت پیشرفت اجرای طرح فیبر نوری، گفت: طرح فیبرنوری منازل و کسب و کار‌ها در حال دنبال شدن است و در بیش از ۵۰۰ شهر اقدامات لازم با مدیریت شهری به عمل آمده است و کار اجرایی در بیش از ۱۵۰ شهر آغاز شده و در بیش از ۳۰ شهر تمام شده است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۳.۵ میلیون خانوار تحت پوشش هستند و انشاالله تا پایان امسال هشت میلیون خانوار و کسب و کار که هدف‌گذاری کردیم طبق برنامه انجام خواهد شد.

به گزارش سیتنا، زارع پور گفت: کشور را بین اپراتور‌های ارتباطی که مجوز دارند تقسیم کردیم و در ۲۰ استان کار شروع شده که بعد از اقدامات اولیه که تفاهم با شهرداری هاست، کار شروع می‌شود.

همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش در دیدار با استاندار بوشهر، با اشاره به اهمیت پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها، گفته بود: این پروژه اولویت دولت و زیرساخت توسعه کشور در دهه های آینده است و بر بستر آن می توانیم سرعت های چند صد مگابیتی به مردم ارائه کنیم.

وی با اشاره به اهمیت همکاری شهرداری ها برای اجرای این پروژه، افزود: تاکنون با 500 شهرداری در کل کشور برای اجرای این پروژه توافق نامه امضا شده و این کار به سرعت در سراسر کشور در حال اجرا است.

عیسی زارع پور همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید هم اعلام کرد: یکی از طرح های ما فیبرنوری منازل و کسب و کارهاست و یکی از اولویت ها ما مدارس است که در اردیبهشت ماه سال جاری تفاهم‌نامه‌ای را با آموزش و پرورش امضا کردیم که تا آخر دولت بتوانیم مدارس شهری را از طریق فیبرنوری به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم که این کار با سرعت دنبال می شود.

مزایای استفاده از اینترنت بر بستر فیبرنوری چیست؟

اما اینترنت فیبر نوری (fiber-optic internet) که به طور معمول به آن اینترنت فیبر هم گفته می‌شود یک اتصال باند پهن است که می‌تواند با کمترین زمان تاخیر، به سرعت 940 مگابایت در ثانیه برسد. این فن‌آوری از کابل فیبرنوری استفاده می‌کند که به طور حیرت‌انگیزی می‌تواند داده‌ها را با سرعتی حدود 70 درصد سرعت نور ارسال کند. بعلاوه، کابل‌های فیبر نوری به اندازه‌ سایر انواع کابل‌های قدیمی به شرایط آب و هوایی حساس نیستند و این مساله به کاهش قطعی در اینترنت فیبر کمک می‌کند.

در اینترنت فیبر نوری، امکان نفوذ و ایجاد اختلال در انتقال داده‌ها پایین است و در برابر انواع نویز مقاومت بالایی دارد؛ از این روی، می‌توان کابل‌های فیبرنوری را از کنار کابل‌های برق فشار قوی نیز عبور داد. این در حالی‌است که بیشتر نویزها روی کابل‌‌های مسی و سرعت اینترنت‌‌‌ آن‌ها تاثیر می‌گذارند.

به گزارش سیتنا، در کابل‌های مسی، افت سرعت و کیفیت داده در طول مسیر وجود دارد و میزان فاصله‌ی کاربر از مرکز مخابراتی، در تجربه سرعت بسیار مهم است؛ اما در فناوری فیبرنوری، طول مسیر تاثیری بر کیفیت اینترنت ندارد و در فاصله‌های طولانی نیز سرعت و کیفیت اینترنت در بهترین حالت حفظ می‌شود.

هزینه‌ی اینترنت فیبرنوری نسبت به ADSL در فواصل طولانی به مراتب پایین‌تر است و با گسترش روز افزون بسترهای فیبرنوری، هزینه‌ سخت افزار و تجهیزات مورد نیاز آن، کاهش یافته است. افزون بر آن، با وجود ظرفیت بالای فیبر نوری در انتقال داده، در صورت نیاز به توسعه بستر، نیازی به کابل کشی مجدد نیست که این موضوع صرفه اقتصادی چشم‌گیری به همراه خواهد داشت.

اینترنت فیبر نوری با بهره‌مندی از پهنای باند وسیع، ظرفیت بسیار بالاتری از ADSL در تبادل اطلاعات دارد و سرعت انتقال داده بر این بستر می‌تواند تا هزار برابر سرعت ADSL باشد.

اینترنت فیبر برای خانوارهایی که چند کاربر به طور همزمان از اینترنت استفاده می‌کنند، به تماشای فیلم می‌نشینند، بازی آنلاین انجام می‌دهند یا فایل‌های بزرگ را به طور همزمان ارسال و یا دریافت می‌کنند بسیار مناسب است. خانه یا محل کاری که مجهز به اینترنت فیبر است می‌تواند تجربه‌ای استثنایی را در تمام دستگاه‌ها و سیستم‌های متصل به اینترنت، از جمله امنیت خانه، ترموستات‌های هوشمند، گاز، یخچال و سایر وسایل متصل به اینترنت فراهم کند.

با توجه به مزایا و امتیازات یاد شده، لزوم توسعه شبکه فیبر نوری در طول سال‌های اخیر برای بسیاری از کشورهای جهان، آشکار شده است و به عقیده کارشناسان، رشد دسترسی و توسعه این فناوری سبب تسهیل پیشرفت در حوزه‌های ارتباطات، اینترنت اشیا، محاسبات ابری، راه‌اندازی سرویس‌های پرسرعت و بسیاری از صنایع فناورانه دیگر می‌شود و از همین روی، پروژه اتصال خانوار و کسب و کارها به شبکه فیبرنوری در دستور کار دولت قرار گرفت.

نیمی از کاربران اروپایی در حال استفاده از اینترنت خانگی بر پایه فیبر نوری هستند

به گزارش سیتنا، توسعه فیبرنوری در کشورهای پیشرفته جهان هم به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد. اتحادیه اروپا یک شورای اختصاصی تحت عنوان FTTH (Fiber To The Home) دارد که مشخصا ارائه اینترنت خانگی بر پایه فیبر نوری را پیگیری می‌کند. بر اساس آمار منتشر شده از این شورا، بیش از 50 درصد جمعیت اروپا در حال استفاده از اینترنت خانگی بر پایه فیبر نوری هستند و این شورا پیش بینی می کند تا ۵ سال آینده این رقم به ۷۰ درصد افزایش پیدا کند.

به گفته فیتوری، مدیر اجرایی شورای FTTH اروپا، اینترنت پهن‌باند پرسرعت نه تنها در دوره‌های بحرانی بسیار حیاتی است، بلکه برای رشد و گذر از دوران ناپایدار اقتصادی پس از آن نیز بسیار اهمیت دارد. او در ادامه با تأکید بر اهمیت اینترنت فیبر نوری، آن را یکی از «سیاست‌های ضروری» معرفی کرده بود که برای تحقق آن باید به سرعت کاغذبازی‌های اداری و دیگر موانع سر راه را برداشت و به کمک دولت‌ها و قانون‌گذاری‌ها، یک پوشش صددرصدی در قاره اروپا ایجاد کرد.

انتهای پیام

گزارش از مونا ارشادی فر

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-10-01 10:57

افزودن دیدگاه جدید