کدخبر :284477 پرینت
06 شهریور 1402 - 14:20

تامین سرمایه طرح‌های استارت‌آپی کشور با هم‌سرمایه‌گذاری 900 میلیارد تومانی صندوق‌ نوآوری و صندوق‌های پژوهش و فناوری

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: صندوق نوآوری در فرایندهای هم‌سرمایه‌گذاری با صندوق‌های پژوهش و فناوری برای تامین سرمایه مورد نیاز طرح‌های استارت‌آپی، تاکنون 900 میلیارد تومان هم‌سرمایه‌گذاری انجام داده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، چهل و هشتمین رویداد «دوشنبه‌های استارت‌آپی» با هدف جذب سرمایه در حوزه کشاورزی صبح امروز دوشنبه ششم شهریور ماه جاری با حضور 10 استارت‌آپ فعال در این حوزه در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

دکتر مصطفی بغدادی، مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری ضمن معرفی خدمات این صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعال در زیست بوم نوآوری کشور بیان کرد: در سال‌های گذشته با گسترش زیست‌بوم نوآوری کشور بدنه غیر دانش‌بنیان اکوسیستم فناوری نیز با رشد بسیار خوبی مواجه شد. از سوی دیگر یکی از رویکردهای صندوق، گسترش توزیع خدمات خود در تمام زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور است، چرا که امروزه تنها شرکت‌های دانش‌بنیان نیستند که زیست‌بوم نوآوری کشور را تشکیل می‌دهند و شرکت‌های فناور و استارت‌آپ‌ها نیز از دیگر بازیگران این بخش هستند.

وی افزود: در سال‌های گذشته تلاش همکاران ما این بوده است که با رویکردهای مختلف از زیست‌بوم استارت‌آپی کشور حمایت کنیم. اصلی‌ترین ابزار ما در این زمینه نیز «هم‌سرمایه‌گذاری» بوده است. برای حمایت از استارت‌آپ‌های فعال شاید می‌توانستیم به صورت مستقیم وارد فرایند سرمایه‌گذاری شویم و به بازار سرمایه‌گذاری خطرپذیر ورود کنیم اما این سیاست را درست نمی‌دانستیم چون تعادل بازار به هم می‌ریخت چرا که ژن دولتی را به استارت‌آپ‌ها تزریق می‌کرد و صندوق نوآوری نیز درگیر فرایند شرکت‌داری می‌شد و نتیجه انتهایی این فرایند برای زیست‌بوم نوآوری کشور مطلوب نبود. پس ترجیح دادیم کنار بایستیم و بازیگران مالی بخش خصوصی را برای تعامل با زیست‌بوم استارت‌آپی کشور به‌کار گیریم و در بخش‌های مختلف رشد یک استارت‌آپ با بازیگران مختلف، فعالیت تعریف کنیم.

بغدادی بیان کرد: به طور مثال در بخش اول فعالیت یک استارت‌آپ که باید «دره مرگ» را طی کند، بیشترین نقش را شتابدهنده‌ها ایفا می‌کنند؛ بدین منظور بسته‌ای برای تقویت شتابدهنده‌های دانش‌بنیان تدوین کردیم و از سوی دیگر نیز وارد فرایند هم‌سرمایه‌گذاری با آن‌ها شدیم. 

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: در بخش بعدی فعالیت استارت‌آپ‌ها که نیاز به منابع بیشتری پیدا می‌کنند کنار صندوق‌های پژوهش و فناوری ایستادیم. تا پیش از آغاز فعالیت صندوق نوآوری، تعداد این صندوق‌ها کم و منابع آنها ناچیز بود اما اکنون با حمایت صندوق نوآوری تعداد صندوق‌های پژوهش و فناوری به 69 صندوق رسیده و امروز همه استان‌های کشور و دانشگاه‌های مادر صاحب صندوق پژوهش و فناوری هستند و از سوی دیگر در حوزه‌های تخصصی مانند نانو، کشاورزی، تجهیزات پزشکی و ... نیز صندوق‌های پژوهش تاسیس شده و در حال فعالیت هستند.

بغدادی در ادامه با بیان اینکه صندوق نوآوری در فرایندهای هم‌سرمایه‌گذاری با صندوق‌های پژوهش و فناوری برای تامین سرمایه مورد نیاز طرح‌های استارت‌آپی، تاکنون 900 میلیارد تومان هم‌سرمایه‌گذاری انجام داده است، گفت: ما در صندوق نوآوری در مراحل بالاتر رشد یک استارت‌آپ، با صندوق‌های جسورانه بورسی وارد همکاری می‌شویم. تا پیش از فعالیت صندوق نوآوری تعداد این صندوق‌ها نیز به عدد 11 و منابعشان نیز به زحمت به هزار و 300 میلیارد تومان  می‌رسید، اما امروز با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی تعداد صندوق‌های جسورانه بورسی به 28 صندوق رسیده و اکنون این صندوق‌ها بیش از 5 هزار میلیارد تومان منابع دارند.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه سیاست اصلی این صندوق تقویت بازیگران بخش خصوصی در زیست‌بوم تامین مالی نوآوری بوده است، گفت: برای اینکه این نقش‌ها بهتر اتفاق بیفتد رویدادهای بهم‌رسانی را در صندوق برگزار کردیم. یکی از این رویدادها «دوشنبه‌های استارت‌آپی» بوده که امروز چهل‌وهشتمین برنامه از این رویداد برگزار می‌شود. در این رویداد به سراغ طرح‌هایی می‌رویم که آماده ورود به بازار هستند و نیاز به تامین سرمایه دارند و از مراحل اولیه شتابدهی گذشته‌اند. از سوی دیگر از سرمایه‌گذاران نیز دعوت می‌کنیم تا در جریان طرح‌های استارت‌آپی قرار گیرند و در آن سرمایه‌گذاری کنند.

بغدادی در پایان خاطرنشان کرد: در 47 رویداد گذشته بیش از 780 ساعت آموزش و منتورینگ و مشاوره داشتیم و کمک کردیم تیم‌ها بتوانند با ادبیات سرمایه‌گذار آشنا شوند و طرح‌های خود را در سطحی حرفه‌ای‌تر ارائه کنند. برگزاری 570 جلسه B2B و نشست مشترک میان سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر و همچنین 70 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بر طرح‌های استارت‌آپی نیز از دیگر دستاوردهای این رویدادها بوده است.

تامین امنیت غذایی در رأس برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی

در ادامه این رویداد مجتبی خیام نیکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان ترویج، آموزش و تحقیقات کشاورزی با بیان اینکه تجربه سال‌های گذشته در رویدادها و موضوعات مختلف نشان می‌دهد که موضوعات فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارت‌آپ‌ها بسیاری اوقات مشترک و مکمل همدیگر است و همپوشانی آن‌ها می‌تواند قابلیت‌های کم‌نظیری را به عرصه اجرا درآورد، گفت: یکی از موضوعاتی که امروز به شکل فوق‌العاده‌ای برای ما اهمیت دارد، تامین امنیت غذایی در کشور است. در اینباره فناوری حتما یکی از بخش‌هایی است که می‌تواند در تامین پایدار امنیت غذایی در کشور نقشی بی‌بدیل ایفا کند.

خیام نیکویی با اشاره به نیاز وزارت جهاد کشاورزی به سامانه‌های پیش‌بینی و داده‌محور برای تولید محصولات کشاورزی، تصریح کرد: ما از این جهت به این سامانه‌ها نیاز داریم تا بدانیم در چه مقطعی چه مقدار از چه محصولی را به تولید رسانیم. سال‌هاست که کشور با این مسئله مواجه است که نوسانات قیمت یک محصول سبب می‌شود سال بعد، آن محصول به شکل گسترده کشت شود و به همین سبب قیمت آن افت کند و ضرر کشاورزان باعث عدم تمایل به کشت دوباره شود و دوباره قیمت محصول مذکور را بالا ببرد. قسمت عمده‌ای از مشکل بیانگر آن است که اطلاعات درستی از میزان سطح زیر کشت نداریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: راهکارها و تجهیزاتی که امروز استارت‌آپ‌ها ارائه دادند حاکی از تمرکز آن‌ها بر موضوعات فوق‌العاده دارای اهمیت است. از صاحبان ایده و فناوری می‌خواهیم پس از این جلسه نشست‌های مشترکی با هم داشته باشند و در نقاطی که احساس می‌کنند فعالیت مشترک دارند به هم ملحق شوند.

رییس سازمان ترویج، آموزش و تحقیقات کشاورزی همچنین اظهار کرد: ما با مسائل متعددی روبه‌رو هستیم که وضعیت کشاورزی را دچار نوسان کرده است. ممکن است دچار خشکسالی و تنش آبی شویم و سطح زیر کشت  در یک سال دچار کاهش شود، بنابراین باید راهکارهای فناورانه‌ای در این زمینه پیش‌بینی کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه برآورد تولید بدون در نظر گرفتن آفات و تنش‌های زیستی و غیرزیستی واقعی نخواهد بود، گفت: از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌خواهیم که مجموعه عوامل منجر به تولید را ببینند و بخش کشاورزی را در پایدار شدن میزان تولید یاری دهند. ما اگر بتوانیم برآورد صحیحی از داده‌ها و اطلاعات داشته باشیم، می‌توانیم تحول بزرگی برای عدم خسارت به کشاورزی را شاهد باشیم. 

ضرورت شکل‌گیری پارک تخصصی و دستگاهی حوزه کشاورزی

در ادامه این رویداد نیز محسن جهانشاهی، رییس پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی در سخنانی با بیان اینکه باید بر ضرورت شکل‌گیری پارک تخصصی و دستگاهی حوزه کشاورزی متمرکز شویم، گفت: این ضرورت از آنجا ناشی می‌شود که بدانیم پارک ملی کشاورزی و منابع طبیعی چه تفاوتی با پارک‌های استانی و دانشگاهی دارد. در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی ما می‌دانیم یکی از نکاتی که ارزشمند است، زمینی است که باید در اختیار صاحب‌ ایده گذاشته شود. در واقع برای حمایت مطلوب از صاحبان ایده و فناوری در حوزه کشاورزی نیاز به امکانات خاصی داریم که امکان دارد پارک‌های موجود نتوانند پاسخگو باشند. 

وی افزود: بنابراین یکی از تفاوت‌های پارک علم و فناوری حوزه کشاورزی وجود عرصه عملی مطلوب است که در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد. نکته دیگری که در حوزه کشاورزی اهمیت دارد این است که وقتی ایده را به محصول تبدیل می‌کنیم مجوزهای خاصی باید اخذ کرد؛ این مجوزها می‌توانند در زمینه‌های سلامت، امنیت غذایی و سازگاری با محیط زیست باشد که مبادی صدور مجوزها در همه این زمینه‌ها خود وزارت جهاد کشاورزی است. بنابراین انتظار می‌رود شرکت‌هایی که در پارک دستگاهی حوزه کشاورزی مستقر می‌شوند مسیری سهل برای دریافت مجوز تولید و تجاری‌سازی محصولات خود داشته باشند. 

جهانشاهی دیگر نقطه تمایز بخش پارک علم و فناوری تخصصی و دستگاهی حوزه کشاورزی با دیگر پارک‌ها را توانایی برای اتصال به بازار محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: اگر شرکتی در پارک، محصولی را تولید کرده است نیاز به بازارهایی برای عرضه آن نیز دارد. اینجا هم جایی است که وزارت جهاد کشاورزی باید ورود کند، چرا که بازار را در اختیار دارد. 

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.