کدخبر :284318 پرینت
02 شهریور 1402 - 07:44

آثار خلق شده توسط هوش مصنوعی شامل کپی‌رایت نمی‌شود

قاضی دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده برای ناحیه کلمبیا، نظر اداره کپی‌رایت آمریکا را تأیید کرد که آثاری که بدون دخالت انسان و به صورت کامل توسط هوش مصنوعی آفریده شده‌اند، تحت حمایت قانون کپی‌رایت قرار نمی گیرند.

متن خبر

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، بریل هاول، قاضی دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در ناحیه کلمبیا، نظر اداره کپی‌رایت آمریکا را تأیید کرد که آثاری که بدون دخالت انسان ایجاد شده‌اند، تحت حمایت قانون کپی‌رایت قرار نمی گیرند.

او جمعه ۱۸ اوت اعلام کرد آثاری که به صورت کامل توسط هوش مصنوعی آفریده شده‌اند، شامل قانون کپی‌رایت یا حق مالکیت معنوی نمی‌شوند.

سایت «پولیتیکو» گزارش داد: این حکم اهمیت زیادی دارد و بخش مهمی از دعواهای حقوقی آینده خواهد بود، زیرا وکلا و مخترعان، محدودیت‌های قوانین حق مالکیت معنوی در زمینه هوش مصنوعی را به چالش می‌کشند.

استفان تالر، دانشمند کامپیوتر، تلاش کرد تا یک اثر هنری تجسمی با عنوان «ورودی اخیر به بهشت» را در اداره کپی‌رایت آمریکا ثبت کند. این اثر با استفاده از سیستم کامپیوتری به نام «ماشین خلاقیت»، متعلق به تالر آفریده شده است. او می‌خواست حق مالکیت معنوی را از هوش مصنوعی به خود منتقل کند ولی موفق نشد و به دادگاه شکایت کرد.

سرنوشت این پرونده به دلیل محبوبیت فوق‌العاده سیستم‌های پیشرفته هوش مصنوعی که به کاربران اجازه می‌دهد تصاویر و آثار هنری را به سادگی خلق کنند، بسیار مورد توجه قرار گرفت.

تالر به اداره کپی‌رایت آمریکا گفته بود که این اثر «به صورت مستقل» توسط سیستم کامپیوتری او ایجاد شده است و به همین دلیل قاضی هاول فقط باید درباره اینکه آیا قطعه مورد نظر شامل قانون حق مالکیت معنوی می‌شود، تصمیم بگیرد.

حکم این قاضی بازتاب‌دهنده رهنمودهای صادر شده توسط اداره کپی‌رایت آمریکا است که دخالت انسانی را یکی از «لازمه‌های» دریافت حق مالکیت معنوی می‌داند. قاضی با تکیه بر همین اصل، گفت که نمی‌توان به اثری که توسط ماشین خلق شده باشد، حق مالکیت معنوی داد و این حق را به انسان منتقل کرد.

اداره کپی‌رایت رایت ایالات متحده از «تصمیم صحیح» دادگاه استقبال کرد ولی وکلای تالر هنوز در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

جیمز گریملمن، استاد حقوق دیجیتال و اطلاعات در دانشکده حقوق کرنل، می‌گوید: «این حکم مطلقاً چیزی را تغییر نمی‌دهد زیرا وضعیت موجود این بوده است که آثار تولید شده توسط هوش مصنوعی قابل کپی رایت نیستند.»

گریملمن در ادامه افزود که‌ تالر به دنبال اثبات ایده بزرگ‌تری بود و می‌خواست قاضی را مجاب کند که هوش مصنوعی به تنهایی می‌تواند آفریننده یک اثر باشد و نیازی به مشارکت انسانی ندارد.

استفان تالر در ماه های اخیر چند بار تلاش کرده است تا مرزهای قوانین مالکیت معنوی در زمینه هوش مصنوعی را برای تشخیص نوآوری‌های رایانه‌‌ای تغییر دهد ولی تاکنون موفق نشده است.

دادگاه عالی ایالات متحده در ماه آوریل گذشته حاضر به پذیرش شکایت‌ تالر علیه اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا نشد. او‌ می‌خواست اختراعی را به نام خود ثبت کند که توسط سیستم هوش مصنوعی ساخته شده است.

در ژانویه، رویترز گزارش داد که تالر به طور جداگانه برای به دست آوردن «پتنت» از طرف سیستم اختراع هوش مصنوعی خود در ۱۸ حوزه قضایی در سراسر جهان مبارزه کرده است.

حکم اخیر تا حدی وضعیت موجود را تثبیت کرد ولی مشخص نیست که چه میزان مشارکت انسانی برای دریافت حق مالکیت معنوی مورد نیاز است و هنوز پاسخ مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

قاضی هاول نوشت: «ما در حال نزدیک شدن به مرزهای جدید در زمینه کپی‌رایت هستیم، زیرا هنرمندان هوش مصنوعی را در جعبه ابزار خود قرار می‌دهند تا در تولید آثار جدید بصری و دیگر شاخه‌های هنری استفاده شود.»

به عقیده کارشناسان، با توجه به گسترش سیستم‌های متنوع هوش مصنوعی و استفاده هنرمندان و حتی کاربران معمولی از آنها برای آفرینش هنری، حق مالکیت معنوی یکی از چالش‌های بزرگ حقوقی در سال‌های آینده خواهد بود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.