کدخبر :283344 پرینت
08 مرداد 1402 - 14:08

کشف بدافزار چینی در زیرساخت‌های آمریکا

بدافزار چینی اساساً بمب ساعتی است که می‌تواند به چین این توانایی را بدهد که با قطع برق، آب و ارتباطات پایگاه‌های نظامی ایالات متحده، استقرار یا تامین مجدد لجستیک ارتش آمریکا را متوقف یا کند سازد.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از نیویورک تایمز، به گفته مسئولان ارتش و مقامات اطلاعاتی و امنیت ملی آمریکا، دولت بایدن در جستجوی ویروس مخربی است که گمان می‌رود چین آن را در اعماق شبکه‌های عملیاتی آمریکا که شبکه‌های برق، سیستم‌های ارتباطی و منابع آبی پایگاه‌های نظامی در ایالات متحده و سراسر جهان را تغذیه می‌کنند، پنهان کرده است.

کشف این بدافزار، این نگرانی را ایجاد کرد که هکرهای چینی که احتمالاً برای ارتش چین کار می‌کنند، کدی را وارد کرده‌اند که برای مختل‌کردن عملیات نظامی آمریکا در صورت بروز درگیری، طراحی شده است.

به گفته مسئولان آمریکایی، یکی از مقامات کنگره اعلام کرد که این بدافزار اساساً «بمب ساعتی» است که می‌تواند به چین این توانایی را بدهد که با قطع برق، آب و ارتباطات پایگاه‌های نظامی ایالات متحده، استقرار یا تامین مجدد لجستیک ارتش آمریکا را متوقف یا کند سازد.

به گفته مقامات آمریکایی، چه‌بسا تأثیر این بدافزار بسیار گسترده‌تر باشد، چراکه همان سیستمی را هدف قرار می‌دهد که به خانه‌ها و مشاغل، خدمات ارائه می‌دهد.

نخستین نشانه‌های کلی حملات بدافزار در اواخر ماه مه ظاهر شد که «مایکروسافت» اعلام کرد کدهای رایانه‌ای مرموزی را در سیستم‌های مخابراتی در جزیره گوام در اقیانوس آرام، محل پایگاه هوایی گسترده ایالات متحده و اماکنی دیگر در این کشور کشف کرده است.

به گفته بیش از ده‌ها مقام و کارشناس صنایع آمریکا که طی دو ماه گذشته با آنها مصاحبه شده، این اقدام چین دست کم یک سال قبل از گزارش ماه مه بوده و اقدامات دولت آمریکا برای ردیابی و شکستن کد در حال اجرا است.

این مقامات می‌گویند ظاهرا ابعاد جاسوسی چین در ایالات متحده و تأسیسات آمریکایی خارج از کشور بیش از آن است که در ابتدا تصور می‌رفت. آن‌ها اذعان دارند که از گستره کامل حضور این ویروس در شبکه‌های سراسر جهان، بی‌اطلاع هستند.

کشف این بدافزار، سلسله جلسات اتاق وضعیت کاخ سفید را در ماه‌های اخیر ایجاب کرد و مقامات ارشد شورای امنیت ملی، «پنتاگون»، وزارت امنیت داخلی و سازمان‌های جاسوسی این کشور تلاش کردند ضمن فهم دامنه این مشکل، نحوه پاسخ را مشخص کنند.

مقامات دولت بایدن، اعضای کنگره، برخی از فرمانداران ایالت‌ها و شرکت‌های خدمات شهری در جریان این یافته‌ها قرار گرفتند و در مصاحبه با «نیویورک تایمز»، بر برخی از نتایج در مورد این عملیات، تاکید کردند.

نظریه مطرح در داخل دولت این است که این عملیات اساساً برای از کارانداختن ارتش یا ایجاد اختلال در روند حیات عادی در صورت بروز درگیری بوده است. به گفته مسئولان، جستجوهای اولیه برای یافتن کد یا ویروس در وهله اول بر مناطقی با تمرکز بالای پایگاه‌های نظامی، متمرکز است.

آدام هودج، سخنگوی موقت دولت بایدن گفت: «دولت بایدن به شکلی خستگی‌ناپذیر برای دفاع از ایالات متحده در برابر هرگونه اختلال در زیرساخت‌های حیاتی ما، در قالب هماهنگی تلاش‌های بین سازمانی برای حفاظت از سیستم‌های آبی، خطوط لوله، راه آهن و سیستم‌های هوانوردی و دیگر موارد، تلاش می‌کند.»

افشای علنی عملیات بدافزار، در برهه‌ پرتنش حاکم بر مناسبات واشینگتن و پکن، به موازات با جنگ تبلیغاتی شامل تهدیدات چین علیه تایوان و همچنین تلاش‌های آمریکا برای ممنوع کردن فروش نیمه‌رساناهای بسیار پیشرفته به دولت چین، صورت می‌گیرد.

به گفته یکی از مشاوران ارشد بایدن، کشف کد یا ویروس در زیرساخت‌های ایالات متحده، «این پرسش را ایجاد می‌کند که چین دقیقا برای چه چیزی آماده می‌شود و چه هدفی را دنبال می‌کند؟»

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.