کد مطلب: 

283183

درآمدزایی رایتل از اجاره منابع فرکانسی به سایر اپراتورها؛ لزوم بررسی روند توسعه شبکه رایتل توسط رگولاتوری

از آنجا که طی سال‌های گذشته رایتل در جایگاه اپراتور سوم تلفن همراه کشور نتوانسته سهم قابل قبولی از بازار اپراتورهای ارتباطی کشور را به خود اختصاص دهد و تغییرات متعدد مدیریتی در این اپراتور هم راهگشا نبوده است، این اپراتور به منظور درآمدزایی، بخشی از پهنای باند فرکانسی که به منظور توسعه شبکه از سوی سازمان تنظیم مقررات در اختیارش قرار گرفته است را در قالب قراردادهای معین در اختیار سایر اپراتورها قرار داده است تا آنجا که به گفته مدیرعامل پیشین رایتل، تا یک چهارم درآمد این اپراتور از محل اجازه فرکانس بوده است.
درآمدزایی رایتل از اجاره منابع فرکانسی به سایر اپراتورها؛ لزوم بررسی روند توسعه شبکه رایتل توسط رگولاتوری

به گزارش سیتنا، یاسر رضاخواه، مدیرعامل پیشین رایتل پیرامون قرارداد اجاره فرکانس رایتل به همراه اول و ایرانسل گفته بود: «دو قراردادی که رایتل با اپراتورها دارد، قرارداد انتقال موقت منافع طیف است که انتقال موقت یا اجاره یک قرارداد موقت سه ساله محسوب می‌شود.»

یاسر رضاخواه با بیان وضعیت درآمد رایتل، افزود: «76درصد درآمد رایتل از محل عملیات و سرویس‌ها و 24 درصد آن از محل اجاره‌ فرکانس است.»

رضاخواه که آذرماه 1400 این توضیحات را ارائه داده بود، مدت زمان مانده قراردادهای سه ساله را رو به پایان اعلام کرده و گفته بود که قرارداد رایتل با همراه‌ اول پایان شهریور سال 1401 تمام می‌شود و قرارداد با ایرانسل هم پایان آذرماه 1401، اما وضعیت اجاره فرکانس رایتل به دو اپراتور دیگر پس از پایان قرارداد در سال گذشته اعلام نشده و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم توضیحی در اختیار رسانه ها قرار نداده است.

مدیرعامل وقت رایتل اشتراک‌گذاری زیرساخت‌‌های ارتباطی را در اغلب کشورهای دنیا مرسوم دانسته و ادامه داده بود: «این قرارداد، منحصر به رایتل نیست. یعنی اپراتورهای زیادی در کشورهای مختلف هستند که زیرساخت‌‌ خود را به اشتراک می‌گذارند. مثلا به راحتی می‌شود با یک جستجوی ساده در اینترنت این اشتراک‌گذاری امکانات را در اپراتورها مورد نظر قرار داد. اغلب اپراتورها از سایت مخابراتی گرفته تا کل شبکه رادیو یا قسمتی از شبکه خود را به اشتراک می‌گذارند. در کل دنیا این کار را به دلیل منافع اقتصادی انجام می‌دهند. بعضی مواقع توسعه در مناطق کمتر برخوردار برای برخی از اپراتورها چندان به صرفه نیست. یک اپراتور از نظر زیر ساخت در این مناطق رشد می‌کند و زیرساخت را با اپراتور دیگر به اشتراک می‌گذارد.»

مدیرعامل رایتل با اشاره به قوانینی که در کشور برای این منظور تدوین شده است، گفت: «در کشور ما هم برای این موضوع قوانین وجود دارد. مصوبه 245 کمیسیون تنظیم مقررات تحت عنوان انتقال موقت منافع طیف یا قوانین مربوط به تجارت ثانویه طیف، این امر را قانونمند کرده است.»

نسترن محسنی، معاون وقت امور رادیویی رگولاتوری پیرامون اجاره فرکانس اپراتور سوم به سایر اپراتورها در گفت‌وگو با سیتنا گفته بود: در موضوع واگذاری فرکانس توسط یک اپراتور به اپراتور دیگر، مقررات و دستورالعمل‌ وجود دارد و در مصوبه‌ی 245 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که تحت عنوان اصول حاکم بر انتقال منافع طیف فرکانس است، نحوه‌ی واگذاری بخشی از امتیازات بهره برداری از فرکانس توسط اپراتور ثانویه از فرکانس اپراتور اولیه تشریح شده است.

وی، افزود: اگر اپراتورها بدون کسب اجازه از رگولاتوری نسبت به واگذاری بخشی از فرکانس خود به اپراتور دیگری اقدام کنند، چه بسا قراردادی نیز در این میان منعقد شده باشد، از دید رگولاتوری مورد تایید نخواهد بود.

محسنی، بیان کرد: تحت مفهوم تجارت ثانویه طیف امواج رادیویی در بازه‌ها‌ی زمانی مشخص و یا در مناطق جغرافیایی مشخص که یک اپراتور نتوانسته شبکه‌ی خود را به حد مناسبی توسعه دهد، برای جلوگیری از هدر رفت منابع محدود و بسیار ارزشمند طیف فرکانسی، ذیل مقررات رگولاتوری، حق استفاده از فرکانس واگذار شده به اپراتور اول به اپراتورهایی که می‌توانند در آن منطقه از آن فرکانس استفاده کنند، منتقل می‌شود.

وی، گفت: از منظر دیگر باید توجه داشت که در حوزه‌هایی مثل حوزه‌ی موبایل که ارتباطات بر بستر منابع محدودی مانند فرکانس شکل می‌گیرد، عموما فعالیت بیش از سه یا چهار اپراتور به دلیل محدودیت منابع، ممکن نیست، لیکن از آنجایی که برای ایجاد یک بازار رقابتی حداقل به حضور سه اپراتور نیاز داریم، لذا رگولاتوری باید به آن حداقل‌های ممکن، یعنی حضور سه اپراتور در بازار و تقویت آنها دقت کند.

محسنی، تاکید کرد: اساساً فرکانسی تحت عنوان فرکانس اضافه وجود ندارد و اگر اپراتوری قرار است یکی از اپراتورهای موبایل کشور باشد، می‌تواند بهره‌برداری کوتاه مدت از فرکانس‌های واگذار شده به خود را بر اساس مصوبه‌ی 245 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به اپراتور(های) دیگر منتقل کند، اما در بلند مدت و حتی میان مدت این موضوع نمی‌تواند ادامه‌ یابد و اگر رگولاتوری به این نتیجه برسد که اپراتور سوم بدون برنامه‌ریزی موثر برای تبدیل شدن به یک قطب رقابتیِ قابل قبول؛ چه از نظر توسعه‌ی شبکه و چه از نظر سهم بازار، صرفاً ادامه انتقال فرکانس را خواستار است، تصمیمی ویژه‌ اخذ و بازنگری نگاه از سوی رگولاتوری اتفاق خواهد افتاد.

محسنی، گفت: در شرایط حال حاضر و با وجود تحریم‌ها که تامین تجهیزات دشوار است، یک بازیگر با سهم بازار بسیار کمتر از  دو بازیگر دیگر، با سختی‌های خاصی مواجه است و لذا در فرصت موقت اعطا شده، توجه شده است که ضمن آنکه بخشی از نیاز اپراتورهای اول و دوم همراه برای افزایش ظرفیت شبکه‌شان، موقتاً از محل فرکانس انتقالی اپراتور سوم تامین شود، توجه شده است که اپراتور سوم موبایل نیز از این فرصت برای رسیدن به نقطه‌ای بهره برد تا بتواند در مواجهه با تحریم و تورم، سیاست‌های توسعه‌ای خود را منسجم‌تر و پیشرونده تر اجرا کند و شبکه و سهم بازار خود را سریعتر توسعه دهد.

در نهایت؛ از آنجا که طی سال‌های گذشته رایتل در جایگاه اپراتور سوم تلفن همراه کشور نتوانسته سهم قابل قبولی از بازار اپراتورهای ارتباطی کشور را به خود اختصاص دهد و تغییرات متعدد مدیریتی در این اپراتور هم راهگشا نبوده است، این اپراتور به منظور درآمدزایی، بخشی از پهنای باند فرکانسی که به منظور توسعه شبکه از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اختیارش قرار گرفته است را در قالب قراردادهای معین در اختیار سایر اپراتورها قرار داده و به گفته مدیرعامل پیشین رایتل تا یک چهارم درآمد این اپراتور از محل اجازه فرکانس بوده است.

حال باید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بررسی دقیق روند توسعه شبکه در رایتل اعلام کند که آیا قرار است این اپراتور همچنان به جای گسترش شبکه ارتباطی و درآمدزایی از فروش سرویس‌ها و خدمات به مشترکان، از اجاره فرکانس کسب درآمد کند یا این اپراتور برای حوزه ارتباطی و جذب مشترکان جدید برنامه دارد؟

پیگیری خبرنگار سیتنا از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای پاسخ به شائبه‌های درآمدزایی رایتل از اجاره فرکانس، روند کند توسعه شبکه توسط این اپراتور و مشکلات متعدد مشترکان رایتل ادامه دارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3.9 (7 رای)
سیتنا 1
2023-07-25 23:56

افزودن دیدگاه جدید