کدخبر :280513 پرینت
25 اردیبهشت 1402 - 13:09

تفاوت هارد سرور و اس اس دی سرور

هارد دیسک یا Hard Disk Drive (HDD) یک قطعهٔ سخت‌افزاری است که برای ذخیره‌سازی و دسترسی به اطلاعات در کامپیوترها و سرورها استفاده می‌شود.

متن خبر

گزارش آگهی/ همان‌طور که می‌دانید، هارد دیسک در انواع ظرفیت‌ها و سرعت‌های مختلف تولید می‌شود. بسته به حجم کاری‌ای که در کامپیوتر انجام می‌دهید، ممکن است نیاز داشته باشید که از هارد دیسک با بیشترین ظرفیت ممکن استفاده کنید تا بتوانید انواع فایل‌های پرحجم را ذخیره کنید.

همچنین با توجه به دقت اطلاعات و نیاز به استفادهٔ سریع، هارد دیسک در سرورها با سرعت‌های بالا و با برخی ویژگی‌های ایمنی اضافی تولید می‌شود. در ادامهٔ این مقاله درمورد تفاوت‌های هارد سرور و اس اس دی سرور به شکل کامل توضیح داده می‌شود.

سرور چیست و چرا به هارد قوی نیاز دارد؟

سرور (Server) یک کامپیوتر قدرتمند است که برای ارائه خدمات به شبکه‌ها و دیگر کامپیوترها در یک شبکه کاربرد دارد. درواقع سرور به‌عنوان یک مرکز اصلی برای ارسال و دریافت داده‌ها و اطلاعات در یک شبکه عمل می‌کند. تفاوت اصلی سرور با کامپیوتر معمولی در این است که سرور به‌صورت دائمی و بدون وقفه قابلیت اجرا و کارکرد دارد. کاربران می‌توانند این دستگاه را برای مصارف گوناگونی مانند پایگاه داده، فایل سرور، سیستم‌های پشتیبانی و ... به‌کار بگیرند.

برای تولید و اجرای سرورهای مناسب برای کاربران، برخی از شرکت‌ها مانند Dell، HP، IBM و... محصولات و سیستم‌های مناسبی تولید و ارائه کرده‌اند. این سیستم‌ها ممکن است از دستگاه‌های خاصی به‌عنوان هارد، منابع پردازشی و حافظه استفاده کنند تا کارکرد سریع‌تری داشته باشند و به کاربران بهترین تجربه‌ٔ کاری را ارائه دهند.

از سرورها چه استفاده‌هایی می‌شود؟

سرورها برای ارائه خدمات و نگه‌داری اطلاعات همراه با پایداری و عملکرد باکیفیت استفاده می‌شوند. در زیر برخی از کاربردهای سرورها را ذکر می‌کنیم:

۱- سرویس‌دهی شبکه: سرویس‌دهی شبکه یکی از کاربردهای اصلی سرور است. سرورها به شبکه‌ها کمک می‌کنند تا از طریق شبکه بتوانند اطلاعات و داده‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. سرویس‌هایی مانند شبکه‌های نظارت و مدیریت نیز بخش دیگری از خدمات سرورهاست.

۲- سرویس‌دهی ابری: سرویس‌دهی ابری متشکل از ارائه خدماتی مانند پردازش، ذخیره‌سازی، پایگاه داده، یادداشت و دیگر خدمات است که توسط شرکت‌های بزرگی مانند آمازون و مایکروسافت و غیره ارائه می‌شود.

۳- کاربردهای تجاری: سرورها برای کاربردهای تجاری نیز به‌کار می‌روند. استفاده از سرورهای SAP و Oracle در برنامهٔ تجاری، همچنین برنامه‌های همکاری، بانکی و سیستم‌های پرداخت، نمونه‌ای از این کاربردهاست.

۴- پایگاه داده: سرورهای پایگاه داده بخش دیگری از کاربردهای سرورها به‌شمار می‌روند، چراکه از آن‌ها برای ایجاد پایگاه داده‌های کارکردی در برنامه‌های تجاری، برنامه‌های حسابداری و غیره استفاده می‌شود.

با توجه به نوع و سایز سرورها و کاربردهایشان، این لیست می‌تواند تا حد زیادی گسترده شود. درحالت کلی، سرورها معمولاً به‌منظور ارائه خدمات، ذخیره‌سازی داده‌ها، پردازش داده‌ها و مدیریت شبکه‌های کامپیوتری به‌کار می‌‌روند.

[node:title]

هارد سرور چیست؟

هارد سرور یا سرور هارد دیسک به هارد دیسک‌هایی گفته می‌شود که در سرورها برای ذخیره‌سازی و دسترسی به اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. هاردهای سرور‌ به دلیل مصرف بالا از نظر انرژی، سرعت خواندن و نوشتن، دوام بالا و دیگر ویژگی‌های قابل توجه، مورد استفادهٔ شرکت‌های زیادی قرار می‌گیرند.

سرورهای داده سنتر و بزرگ شرکت‌ها، عمدتاً از هاردهای مخصوص سرور برای ذخیره‌سازی داده‌ها و ارائه خدمات به مشتریان استفاده می‌کنند. هاردهای مخصوص سرور با ظرفیت‌های متفاوتی تولید می‌شوند و اکثراً از نوع SAS و SATA هستند. در طراحی هارد سرور‌ها، دوام و سرعت خواندن/نوشتن داده‌ها بسیار مهم است.

از دیگر ویژگی‌های لازم در هاردهای سرور، دارا بودن سیستم‌های خودکار بازیابی خطاها را می‌توان نام برد. این سیستم‌ها می‌توانند در صورت خرابی یکی از هاردها در آینده، داده‌ها را بازیابی کنند و از ایجاد اختلال در کار و از کار افتادن سرور جلوگیری کنند.

شرکت‌های معروف تولیدکنندهٔ هارد سرور

چندین شرکت بزرگ درزمینهٔ تولید هاردهای سرور فعالیت می‌کنند. برخی از این شرکت‌ها عبارتند از:

Seagate: یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان هاردهای سرور است که طیف گسترده‌ای از هاردهای SAS، SATA و NVMe را ارائه می‌دهد.

Western Digital: شرکت Western Digital نیز یکی دیگر از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان هاردهای سرور در جهان به‌شمار می‌رود. این کمپانی محصولاتی را با نام‌های HGST و WD تولید و ارائه می‌کنند.

Toshiba: توشیبا نیز محصولاتی ازجمله هاردهای سرور SAS و SATA تولید می‌کند و یکی از شرکت‌های برتر در حوزهٔ تولید هاردهای دستیابی است.

Hitachi: شرکت Hitachi از گروه HGST و Western Digital است و به تولید هاردهای سرور SAS، SATA و SSD می‌پردازد.

Intel: شرکت اینتل درزمینهٔ تولید هاردهای SSD برای سرور فعالیت دارد و هاردهای معروف به Intel DC را به بازار می‌دهد که قطعاً نام آن‌ها را شنیده‌اید.

HP: شرکت HP نیز یکی از تولید‌کنندگان بزرگ هاردهای سرور اس اس دی سرور اچ پی است. این شرکت در طیف وسیعی از هاردهای سرور ازجمله SAS، SATA و NVMe فعالیت می‌کند و محصولات متنوعی در این زمینه ارائه می‌دهد. به‌علاوه، HP برای مشتریان خود تجهیزات شبکه، دستگاه‌های تخصصی، ذخیره‌سازی و امنیتی و دیگر فناوری‌های مطلوب سازمانی هم ارائه می‌دهد.

موارد نام برده شده فقط بخشی از شرکت‌های برتر درزمینهٔ تولید هاردهای سرور هستند و نمی‌توان گفت تمام تولیدکنندگان هارد سرور به این لیست ختم می‌شود. بسیاری از شرکت‌های دیگری نیز در این بازار فعالیت دارند.

[node:title]

تفاوت‌های هارد سرور و اس اس دی سرور

تفاوت‌های بین هارد دیسک سرور و SSD سرور به شکل کلی از سه جنبه بررسی می‌شود: سرعت، قابلیت اطمینان و قیمت.

سرعت: SSDها به‌طور قابل توجهی سریع‌تر از هارد دیسک‌ها هستند؛ با زمان پاسخ‌دهی ده‌ها برابر کوتاه‌تر! این قابلیت باعث می‌شود که اجرای فایل‌ها و برنامه‌ها به‌طرز چشمگیری سریع‌تر انجام شود.

قابلیت اطمینان: از آنجایی که هارد دیسک‌ها برخلاف یک SSD دارای قطعات حرکتی هستند، در صورتی که صدمه ببینند، به‌طرز قابل ملاحظه‌ای در معرض ریسک دسترسی به داده‌ها قرار می‌گیرند. این درحالی است که SSDها به دلیل عدم وجود قطعات حرکتی درونی، بسیاری از معضلات هارد دیسک‌ها را ندارند.

قیمت: از آنجایی که حلقه حرکتی درونی در هارد دیسک وجود دارد، در مقایسه با SSDها برای هر گیگابایت داده، هزینهٔ بالاتری دارند.

کدام هارد برای سرورها مناسب‌تر است؟

هرچند گفته شد که اس اس دی‌ها سرعت بالاتری دارند؛ اما بیشتر سرورها از هر دو نوع هارد دیسک استفاده می‌کنند تا ترکیبی از سرعت بالا و قابلیت اطمینان بیشتر را ارائه دهند. در بسیاری از حالات، SSDها به‌عنوان یک درایو اولیه در سرور استفاده می‌شوند که برای اجرای اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های پردازشی که به سرعت بالا نیاز دارند بسیار مناسب است. در حالی که هارد دیسک‌ها به‌عنوان یک گزینهٔ ذخیره‌سازی اصلی برای داده‌های بزرگ و کمیاب استفاده می‌شوند.

چگونه هارد مناسب برای سرور انتخاب کنیم؟

انتخاب هارد مناسب برای سرور، بستگی به ترکیبی از نیازهای شما برای سرعت، ظرفیت، قابلیت اعتماد و بودجه دارد. در ادامه به برخی از مواردی که باید در نظر داشته باشید برای انتخاب هارد مناسب برای سرور اشاره می‌کنیم:

نوع سرور: انتخاب هارد مناسب برای سروری که در حال ساخت است یا شاید می‌خواهید به سرور خود اضافه کنید، نیازمند بررسی نوع سرور و مشخصات فنی آن است تا به شما کمک کند نوع مناسب هارد سرور را انتخاب کنید.

سرعت: اگر برای سرور خود هارد دیسک یا SSD را انتخاب می‌کنید، باید با در نظر گرفتن سرعت هر یک از آن‌ها، انتخاب خود را انجام دهید. SSDها به‌طور قابل توجهی سریع‌تر از هارد دیسک‌ها هستند، با زمان پاسخ‌دهی بسیار کوتاه. اگر سرور شما برای پردازش داده‌های بزرگ و تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود، SSDهای با سرعت بیشتر انتخاب مناسبی هستند.

ظرفیت: ظرفیت هارد همیشه باید برای مخزن داده‌های شما کفایت کند. انتخاب ظرفیت هارد براساس نیازهای شما باید با توجه به فضای لازم برای ذخیره‌سازی داده‌ها باشد.

قابلیت اطمینان: با توجه به استفادهٔ شما از سرور، بهتر است یک هارد با قابلیت اطمینان بالاتر را در نظر بگیرید. بهتر است بررسی کنید که هاردی که انتخاب می‌کنید چقدر ضریب اعتماد دارد و در صورتی که به مشکل برخوردید، چه تنظیمات و قابلیت‌های دیگری برای ایمنی داده‌های شما وجود دارد.

قیمت: در فرایند انتخاب هارد مناسب برای سرور، قیمت همواره فاکتوری حیاتی است. باید بررسی کنید که با محدودیت بودجهٔ خود، به چه نوع هاردی احتیاج دارید و به دنبال راه‌حلی با کیفیت اقتصادی برای نیازهای خودتان باشید.

درنهایت باید توجه داشت که انتخاب هارد مناسب برای سرور، نیازمند تحقیق، بررسی و برنامه‌ریزی دقیق است. هرچه بیشتر درمورد هاردهای مختلف و نیازهای خودتان آگاهی پیدا کنید، احتمال این‌که یک هارد مناسب‌تر انتخاب کنید بیشتر می‌شود.

جمع‌بندی؛ هارد سرور بهتر است یا اس اس دی سرور؟

با توجه به آنچه درمورد هاردهای سرور و اس اس دی‌های سرور گفته شد، انتخاب بین هارد و SSD سرور، بستگی به نیازهای شما از سرعت و ظرفیت دارد. SSDها به دلیل سرعت بالای خود، از نظر در دسترس بودن داده‌ها، دسترسی سریع به داده‌ها، و زمان سوئیچ کوتاه، برای برنامه‌هایی که به پردازش سریع نیاز دارند مناسب‌تر هستند. برنامه‌هایی که در آن‌ها لازم است دسترسی و تعامل مکرر با برخی داده‌ انجام شود.

اما اگر شما به دنبال ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر هستید یا کاری که نیاز نیست با سرعت بالا انجام شود، مانند بکاپ‌گیری، ذخیره‌سازی گسترده و فضای ذخیره‌سازی سنتی، به هارد سرور نیاز دارید. نهایتاً باید گفت که هرگز یک انتخاب مطلق و بدون مشکل برای همه‌ٔ نیازها و استفاده‌های متعدد وجود ندارد. بنابراین برای انتخاب کردن بهترین گزینه، باید به نیازها و خواسته‌های خود واقف باشید و سپس براساس نیازهای خود، هارد مناسب خریداری کنید.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.