پاسخ به سوالات مطروحه پیرامون جزئیات طرح اتصال متقابل بین پیامرسانهای داخلی
قابلیت اتصال متقابل یا اتصال چهار پیام رسان بله، ایتا، گپ و آی گپ به یکدیگر به این معنی است که کاربران هر یک از آن ها میتوانند به مخاطبان خود در سه سکوی دیگر پیام ارسال کنند. پیش از این برخی کاربران برای ارسال پیام به لیست مخاطبینی که در پیام رسان آن ها عضو نبودند به مشکل بر می خوردند، اما اکنون با این اتصال امکان برقراری ارتباط بین چهار پیام رسان وجود دارد.
به گزارش سیتنا به نقل از دولت، یکی از مشکلاتی که عموما کاربران پیام رسان های داخلی از آنها گلایه داشتند تعدد آنها بوده که در نتیجه ارتباط بین کاربران را با سختیهایی مواجه می کرد. بر همین اساس پیشنهاد ایجاد امکان ارتباط بین پیامرسان های داخلی مطرح شد. این پروژه به لطف خدا و با حمایت وزارت ارتباطات و فناوی اطلاعات و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی انجام شده است. اکنون کاربران چهار پیام رسان ایتا، بله، گپ و آیگپ می توانند علاوه بر تبادل پیام، انواع مختلف فایل را هم برای یکدیگر ارسال کنند. در این روش نیاز به نصب هیچ نرم افزار دیگری وجود ندارد و پیام رسان دیگری هم ایجاد نشده است، صرفا و صرفا یک قابلیت به پیام رسان های داخلی اضافه شده است. به زبان ساده تر، هم معماری شبکه و هم سیاستهای کلی پیامرسانها هیچگونه تغییری نکرده و تنها یک قابلیت جدید به پیامرسانهای مشارکت کننده در این طرح اضافه شده و سایر سرویسهای آنها مثل تماس صوتی و تصویری، پخش زنده، فروشگاههای اینترنتی و... مطابق گذشته به فعالیت خود ادامه داده و مشتریان خود را حفظ خواهند کرد. سیاست های کلان و طرح تجاری که قبلا هر شرکت برای ادامه مسیر خود ترسیم کرده است نیز کماکان به قوت خود باقیست.
برای استفاده از این قابلیت (فعالسازی قابلیت اتصال متقابل یا اینترکانکشن در پیامرسان های ایرانی) باید بصورت زیر عمل کرد:
پس از بروزرسانی پیام رسان خود به آخرین نسخه، وارد حساب کاربری خود شوید/ سپس از بخش تنظیمات پیامرسان وارد بخش امنیت و حریم خصوصی شده و گزینه ارتباط با سایر پیام رسانهای ایرانی را فعال کنید/ با این اقدام قابلیت «اتصال متقابل» فعال می شود و می توانید در لیست مخاطبین خود که همین امکان را در پیامرسان خود فعال کرده باشند، علاوه بر تبادل پیام متنی، انواع فایلها را نیز رد و بدل کنید/ برای استفاده از این قابلیت، با جستجوی نام مخاطب مورد نظر و کلیک روی «آیکن بی نهایت» می توانید ببینید مخاطبین شما عضو کدام یک از پیامرسانهای بومی هستند. سپس از بین پیامرسانهای مقصد، پیام رسان مد نظرتان را انتخاب کرده و پیام را ارسال کنید.
شبهات احتمالی
۱) امنیت اطلاعات چگونه تامین می شود؟
پیامهای مبادله شده بین سرورهای پیامرسانها با استفاده از آخرین فناوریهای موجود بصورت رمزنگاری مبدا به مقصد(end to end encryption) رمزنگاری شده و عملا امکان رمزگشایی آنها در طول مسیر وجود ندارد.
۲) با اجرای این طرح رقابت بین پیام رسانها از بین میرود؟
اتفاقا با اضافه شدن این قابلیت نه تنها رقابت بین پیامرسانها از بین نمیرود، بلکه افزایش نیز خواهد یافت. هر پیامرسانی که دارای مزیتهای رقابتی و کیفیت سرویسدهی بالاتری باشد به مرور سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص خواهد داد. ضمن اینکه سایر قابلیتهای پیامرسانها مانند تماس صوتی، تصویری، عملیات بانکی، فروشگاههای اینترنتی و... مانند قبل در بستر خودشان ارائه میشود.
۳) اگر این طرح خوب است چرا پیامرسانهای بزرگی مثل واتساپ و تلگرام آن را اجرا نکرده اند یا در کشورهای توسعه یافته هنوز اجرا نشده است؟
اتفاقا اتحادیه اروپا نیز الزام اتصال پیام رسان های بزرگ با پیام رسانهای بومی خود را در بخشی از قانون بازارهای دیجیتال(DMA) در سال ۲۰۲۲ تصویب کرده است، بر همین اساس پیامرسان های بزرگ فعال در اروپا از سال ۲۰۲۳ میلادی مکلف به پیاده سازی امکان اتصال متقابل با پیامرسانهای کوچکتر هستند.
۴) چرا این طرح با تاخیر چند ماهه انجام شده است، وعده وزیر ارتباطات دهه فجر سال گذشته بوده است؟
وزیر در یکی از مصاحبههای خود در سال گذشته وعده داد که این طرح تا دهه فجر یا تا پایان سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد. علی رغم تمام پیچیدگیهای فنی و حقوقی که وجود داشت، در پایان سال ۱۴۰۱ این طرح فاز آزمایشی خود را با موفقیت به پایان رساند، اما در آن فاز تنها امکان ارسال و دریافت پیام متنی وجود داشت. بر همین اساس تصمیم گرفته شد امکان ارسال و دریافت فایل نیز عملیاتی شود که این فاز نیز در پایان فروردین ماه سال جاری با موفقیت انجام شد.
۵) آیا در این طرح حریم خصوصی کاربران رعایت می شود، به عنوان مثال فرض کنید شخصی نمیخواهد مخاطبین او بدانند در کدام پیامرسانهای داخلی عضو است؟
استفاده از این قابلیت برای کاربران اختیاری است، کاربر برای فعالسازی این قابلیت باید به بخش تنظیمات پیامرسان مراجعه کرده و آن را فعال کند، بنابراین تا زمانی که خود کاربر این کار را انجام ندهد، این قابلیت فعال نخواهد شد، به زبان ساده این قابلیت بصورت پیش فرض برای کاربران فعال نیست.
۶) اگر فردی همزمان آیگپ، گپ، بله و ایتا داشته باشد، اولویت پیام وارده از مخاطب از طریق اینترکانکشن با کدام پیامرسان است؟
سازوکار ارسال پیام به نحوی است که فرستنده انتخاب می کند که گیرنده در کدام پیام رسان پیام خود را دریافت کند. هنگام ارسال پیام از سمت فرستنده، انتخاب پیام رسان مقصد توسط فرستنده صورت می پذیرد. به عنوان مثال شما میتوانید از پیام رسان بله به هر یک از سه پیامرسان دیگری که مخاطب مورد نظرتان در آن عضو است، پیام ارسال کنید.
۷) با فعال سازی این قابلیت محتوای پیامهای تبادل شده توسط کاربران در جاهای دیگری هم ذخیره میشود؟
قابلیت MXB تنها به عنوان یک گذرگاه تبادل پیام بین پیامرسانها مورد استفاده قرار میگیرد و ارتباطی با ذخیره محتوای پیامها ندارد.
۸) محل تأمین هزینه چنین طرحی کجاست؟
طراحی و پیاده سازی این طرح با حمایت و راهبری وزارت ارتباطات و البته همکاری مدیران و استفاده از ظرفیت تیمهای فنی خود پیامرسانها مشارکت کننده در آن انجام شده است. وزارت ارتباطات بخش قابل توجهی از زیرساخت مورد نیاز را در اختیار این طرح قرار داده است و ظرفیت نیروی انسانی فنی نخبه پیامرسانهای داخلی هم پای کار آمده است.
۹) امکان دارد با اجرای چنین طرحی پیامرسانها دچار اختلا در سرویسدهی شوند، یا سایر قابلیتهای آنان مثل تماس صوتی و تصویری و... دچار اشکال شود؟
این پروتکل خللی در سرویسدهی سایر قابلیت پیامرسانها به همراه نخواهد داشت و تنها به عنوان یک قابلیت جدید اضافه خواهد شد. البته فعال سازی این قابلیت نیز اختیاری است.
۱۰) آیا امکان برقراری تماس صوتی و تصویری میان پیامرسانها ممکن است؟ مکانیسم آن چگونه است؟
در ابتدای این پروژه، امکان برقرای تماس صوتی و تصویری بین پیامرسانهای مختلف فراهم نیست، اما ممکن است در ادامه با توجه به استقبال و تقاضای کاربران این امکان نیز اضافه گردد.
۱۱) آیا امکان تشکیل گروه و کانال توسط کاربر با کاربران سایر پیام رسان ها که این قابلیت را فعال کردهاند وجود دارد؟
در این فاز فعلا امکان تشکیل گروه و کانال بین پیامرسانهای مختلف وجود ندارد. در برنامه فاز بعدی این امکان هم انشالله اجرایی خواهد شد.
۱۲) آیا قرار است این پیامرسانها باهم ادغام شودند و مثلا یک پیامرسان دولتی ایجاد شود؟
خیر، نه قرار است این پیامرسانها با هم ادغام شوند و نه قرار است پیامرسان جدیدی ایجاد شود، بلکه تنها یک قابلیت به پیام رسان ها اضافه شده و در حاکمیت شرکتی، سهامداری و حتی ماهیت خصوصی آنها هم هیچگونه تغییری ایجاد نخواهد شد.
۱۳) در صورت استفاده از این قابلیت هزینه اضافه ای توسط کاربران باید پرداخت شود؟
خیر، استفاده از این قابلیت هزینهای برای کاربران نخواهد داشت، کاربران تنها مانند قبل هزینه ترافیک اینترنت مصرفی خود را بر اساس میزان استفاده از اینترنت پرداخت خواهند کرد.
۱۴) در صورت فعال سازی این قابلیت توسط یک کاربر، مخاطبین افراد در سایر پیامرسانها چه اطلاعاتی از کاربر را مشاهده خواهند کرد؟
در این صورت مخاطبین کاربر تنها می توانند مشاهده کنند کاربر در کدامیک از پیامرسانهای داخلی عضو است. تنها محتوای پیامهای ارسالی کاربر نیز برای مخاطب او ارسال میشود و نه هیچ چیز دیگری.
۱۵) آیا فقط پیام رسانهای منتخب امکان مشارکت در این طرح را دارند؟
خیر، پیام رسانهایی که به حدی از بلوغ از نظر تعداد کاربران فعال(مطابق مصوبه مرکز ملی فضای مجازی) رسیده باشند و دارای مجوز از وزارت ارتباطات باشند امکان مشارکت در این طرح را خواهند داشت.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید