کدخبر :276607 پرینت
02 بهمن 1401 - 14:06

زیرو کلاینت یا تین کلاینت، کدام بهتر است؟

تین کلاینت و زیرو کلاینت بهترین گزینه‌ها برای جایگزینی کامپیوترهای بزرگ و قدیمی هستند.

متن خبر

گزارش آگهی/ تین کلاینت و زیرو کلاینت بهترین گزینه‌ها برای جایگزینی کامپیوترهای بزرگ و قدیمی هستند. زمانی که دستگاه‌های قدیمی فضای زیادی را در محل کار اشغال می‌کنند و به سیستمی کوچکتر و در عین حال کاربردی برای تعویض آن‌ها نیاز است، می‌توان به سراغ خرید یکی از این نمونه‌های کوچک رفت. اما کدام یک از این دو بهتر است؟ زیرو کلاینت یا تین کلاینت؟ برای پاسخ به این سؤال در ابتدا باید با ویژگی‌ها و خصوصیات کلی هر یک آشنا شد. سپس بر اساس این موارد به بررسی تفاوت‌های تین کلاینت و زیرو کلاینت پرداخت تا در نهایت بتوان بهترین را برای خود برگزید. در نتیجه در ادامه این مطلب تمامی نکات و مسائل مهم را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تین کلاینت

در مجموع می‌توان تین کلاینت را به عنوان نوعی کامپیوتر کوچک معرفی کرد. این دستگاه در ابعاد کوچک و وزن سبکی طراحی شده است و جایگزین مناسبی برای کیس کامپیوتر به حساب می‌آید. البته با در نظر گرفتن اینکه ابعاد کوچک قابلیت حمل و نقل آسان را هم به وجود آورده است، حتی می‌توان آن را به عنوان جایگزینی مناسب برای لپ‌تاپ هم در نظر گرفت.

در مقایسه با کامپیوترهای شخصی یا دسکتاپ، تین کلاینت از سخت‌افزار و قطعات کمتری برخوردار است. برای مثال در این دستگاه قطعه فن تعبیه نشده است و به‌طبع سروصدای کمتری تولید می‌کند. همچنین این نوع طراحی خاص و منحصر به فرد به مزیت مهم قابلیت استفاده در ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته منجر شده است. از این رو می‌توان از تین کلاینت در راستای مصارفی مثل مانیتورینگ و حراست استفاده کرد و حتی ماندگاری و دوام بالایی را دریافت نمود.

نکته قابل توجه و مهمی که در خصوص تین کلاینت به پرفروش و پرطرفدار بودن آن منجر شده است، امکان نصب ویندوز بر روی این دستگاه می‌باشد. در حقیقت حتی بسیاری از مدل‌های تین کلاینت اچ پی دارای ویندوز اورجینال و ویندوز ۱۰ به صورت پیش فرض هستند. ضمناً به دلخواه می‌توان نسخه مورد نظر یا سیستم عامل لینوکس را بر روی آن نصب کرد. مطالعه مقاله مزایا و معایب تین کلاینت می‌تواند در آشنایی بیشتر شما با تین کلاینت موثر باشد.

زیرو کلاینت

[node:title]

زیرو کلاینت دستگاهی با ظاهر مشابه به تین کلاینت است اما با این حال دارای تفاوت‌های مهمی هستند. به طور کلی زیرو کلاینت سیستمی مبتنی بر سرور مرکزی می‌باشد و برای اجرای دستورات و انجام پردازش‌ها به اتصال به یک سرور اصلی نیاز دارد. در نتیجه در حالت آفلاین نمی‌توان از آن استفاده کرد. البته این نوع طراحی و عملکرد خاص به مزایا و ویژگی‌های منحصر به فردی هم منتهی شده است.

برای مثال زمان استفاده از زیرو کلاینت خبری از حافظه محلی نیست و تمامی اطلاعات مربوطه تنها بر روی سرور مرکزی ذخیره می‌شوند. همچنین تمامی پردازش امور هم در همان سرور به انجام می‌رسد. به این ترتیب احتمال سرقت اطلاعات یا ویروسی شدن این دستگاه به حداقل ممکن رسیده است. در ضمن در این حالت سرعت بالایی را هم ارائه خواهد کرد. البته این سرعت تا حدود زیادی به انواع پروتکل‌های زیرو کلاینت بستگی دارد. این انواع شامل چنین مواردی می‌شوند:

  • پروتکل RDP
  • پروتکل Citrix
  • پروتکل PCoIP

همچنین تعدادی از نمونه‌ها تنها از یکی از پروتکل‌ها و بعضی مدل‌ها از همه پروتکل‌ها پشتیبانی می‌کنند.

تفاوت های تین کلاینت و زیرو کلاینت

اگرچه گاهی زیرو کلاینت و تین کلاینت در موارد مهمی نظیر طراحی ظاهری و ابعاد کوچک به یکدیگر شباهت دارند، اما در مسائلی نظیر توان پردازشی، وابستگی به سرور، کاربردها، قیمت و امکان نصب ویندوز نسبت به یکدیگر تفاوت و تمایز پیدا کرده‌اند.

توان پردازشی

[node:title]

به طور خلاصه می‌توان گفت گاهی توان پردازشی زیرو کلاینت نسبت به تین کلاینت بیشتر است. در واقع توان پردازشی و قدرت عملکرد زیرو کلاینت‌ها به نوع پروتکل و سرور مرکزی وابسته است و از این رو با انتخاب سروری قدرتمند می‌توان از آن حتی در راستای پردازش‌ها و امور سنگین استفاده نمود. در مقابل توان تین کلاینت‌ها به مدل و ساختار خود دستگاه بستگی دارد و برای برخورداری از نمونه‌ای قدرتمند باید در خرید آن دقت کافی را نسبت به مشخصات به خرج داد.

وابستگی یا عدم وابستگی به سرور

مشخصاً یکی از تفاوت‌های بارز تین کلاینت و زیرو کلاینت مربوط به نحوه عملکرد و اتصال به سرور است. زیرو کلاینت برای انجام امور و پردازش‌ها حتماً باید از طریق پروتکل به یک سرور مرکزی متصل شود. در حالی که تین کلاینت با بهره‌گیری از سیستم عامل ویندوز خود می‌تواند عملکردی مشابه با پی سی را بدون نیاز به سرور رقم بزند.

کاربردها

نوع کارکرد و عدم اتصال یا اتصال هر یک از این دستگاه‌ها به سرور مشخص کننده کاربرد آن‌ها است. برای مثال از تین کلاینت بیشتر برای مصارف روزمره ساده یا اداری و سازمانی استفاده می‌شود. در حالی که زیرو کلاینت با اتصال به یک سرور قدرتمند می‌تواند برای امور سنگین یا شبکه سازی مورد استفاده قرار گیرد.

قیمت

در مجموع در بین قیمت تین کلاینت و قیمت زیرو کلاینت تفاوت چندانی وجود ندارد و این مسئله بیشتر به نوع و مدل دستگاه بستگی دارد. با این حال در بعضی موارد قیمت زیرو کلاینت نسبت به تین کلاینت مناسب‌تر است. البته برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها باید به فروشگاهی مطمئن با قیمت‌های مناسب مراجعه کرد.

تین کلاینت بخریم یا زیرو کلاینت

در نهایت برای تصمیم‌گیری در خصوص اینکه تین کلاینت بهتر است یا زیرو کلاینت، باید ویژگی‌ها و تفاوت‌های مذکور را در نظر گرفت. سپس بر اساس نیاز و کاربرد خود یکی از این دو مورد را انتخاب کرد. همچنین برای انتخابی بهتر می‌توانید از کارشناسان فروش مجموعه تین سیس مشاوره رایگان دریافت نمایید.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.