کدخبر :276605 پرینت
02 بهمن 1401 - 13:48

روزنامه دنیای‌ اقتصاد: رایتل سطح درآمدی پیش از پاییز خود را پس گرفت

روزنامه دنیای‌ اقتصاد نوشت: معاون فنی و مهندسی رایتل در نهمین جشنواره فناوری اطلاعات کشور از برنامه این شرکت برای تغییر استراتژی خود در بازار خبر داد و تاکید کرد که با تغییرات فعلی ایجاد‌شده، این شرکت توانسته افت درآمدی را که با محدودیت‌های اینترنتی آغاز شده بود، جبران کند و سطح درآمدی خود را از میزان ثبت‌ شده در شهریور ماه فراتر ببرد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، روزنامه دنیای‌ اقتصاد نوشت: در اواسط آذر ماه افشای نامه جنجالی مدیرعامل رایتل خطاب به وزیر ارتباطات و طرح احتمال ورشکستگی این اپراتور در صدر اخبار قرار گرفت.

در این نامه آمده بود که تداوم محدودیت‌های اینترنتی احتمالا این اپراتور را مجبور به خروج از بازار می‌کند و این موضوع واکنش وزیر ارتباطات را برانگیخت؛ در آن زمان عیسی زارع‌‌‌پور وزیر ارتباطات با تکذیب تاثیرات منفی محدودیت‌های اینترنتی اخیر بر درآمد رایتل، مشکلات مالی این زیرمجموعه شستا را ناشی از ضعف مدیریتی رایتل دانست و تاکید کرد که این اپراتور از گذشته با مشکل مواجه بوده است.

حالا اظهارنظر جدید یکی از معاونان رایتل نشان می‌دهد که گویا این شرکت توانسته از گرداب محدودیت‌های اینترنتی نجات یابد و با تغییر استراتژی بازار خود، سطح درآمدی اواخر شهریور ماه را پس گرفته و حتی از آن فراتر رود.

در نهمین جشنواره فناوری اطلاعات کشور که روز پنج‌شنبه ۲۲ دی ماه، با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی و دانشگاه شریف برگزار شده بود، مدیران شرکت‌های مختلف به بیان داستان موفقیت‌‌‌ها و شکست‌‌‌های خود پرداختند و تجربیات مدیریتی و کسب‌و‌کاری خود را با دانشجویان به اشتراک گذاشتند.

در یکی از سخنرانی‌‌‌های این رویداد، بابک کاردل، معاون فنی و مهندسی رایتل به بیان جزئیاتی از عملکرد این شرکت طی سال‌ها و ماه‌‌‌های اخیر پرداخت و در نهایت از تغییرات اخیر ایجاد‌شده در این شرکت پرده برداشت.

کاردل با بیان اینکه به‌رغم انکار وزیر ارتباطات، محدودیت‌های اینترنتی چند ماه اخیر تاثیر قابل‌‌‌توجهی در افت درآمدی این شرکت داشته، از تغییر استراتژی شرکت خبر داد و اظهار کرد برخلاف دو اپراتور اول بازار یعنی همراه اول و ایرانسل، این شرکت توانسته در پایان آذر ماه سطح درآمدی خود را نسبت به شهریور ماه و پیش از آغاز محدودیت‌ها، افزایش و به ۱۰۶‌درصد برساند.

این در حالی است که به استناد نمودارهای ارائه‌شده، این عدد برای دو اپراتور همراه اول و ایرانسل به ترتیب معادل ۷۸ و ۸۳‌ درصد درآمد آنها در شهریور ماه بوده است.

معاون فنی و مهندسی رایتل با بیان اینکه این اپراتور به عنوان سومین اپراتور تلفن همراه کشور، سرویس‌‌‌دهی به بیش از پنج میلیون کاربر را بر عهده دارد، گفت: تا امروز بخش اعظم درآمد رایتل از مصرف ترافیک بین‌الملل توسط کاربران بوده و با آغاز محدودیت‌های اینترنتی درآمد این شرکت حدود ۸۰‌درصد افت داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: ارزان‌‌‌تر بودن ترافیک داخلی نسبت به خارجی و نبود منابع محتوایی کافی بر بستر شبکه داخلی برای ترغیب کاربران به مصرف ترافیک، این شرکت را با بحرانی جدی برای بازگرداندن سطح درآمد و جبران زیان‌‌‌دهی ایجاد‌شده مواجه کرد و همین امر رایتل را بر آن داشت تا استراتژی کلی خود در بازار را تغییر دهد. 

کاردل در ادامه صحبت‌‌‌های خود از تغییرات ایجاد‌شده و تلاش برای تجهیز و ارتقای سایت‌‌‌های این شرکت به فناوری‌‌‌های نسل جدیدتر خبر داد و گفت: آمارهای جهانی نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۸، فناوری اصلی در سرویس‌‌‌دهی شبکه تلفن‌‌‌ همراه محدوده آسیای میانی، همچنان LTE باشد. ما فعلا تلاش کردیم تا سایت‌‌‌هایی را که از فناوری‌‌‌های نسل قدیم استفاده می‌‌‌کردند به نسل چهارم ارتقا دهیم تا بتوانیم درآمد بیشتری از مصرف کاربران کسب کنیم.

وی همچنین تاکید کرد که در راستای تغییر سیاست‌های کلی شرکت، در ادامه نیز قصد داریم به جای تمرکز بر مشتریان خرد، استراتژی خود را به‌‌‌ B۲B تغییر دهیم.

کاردل با بیان آنکه اثر چسبندگی کاربران به یک اپراتور باعث می‌شود که افزایش درآمد از طریق افزایش تعداد مشترکان (جذب مشترکان اپراتورهای دیگر) چندان ساده نباشد، گفت: به همین دلیل تلاش داریم تا به جای تمرکز بر افزایش صرف تعداد مشترکان، با ورود به بازارهای جدید، راه‌‌‌های درآمدی تازه‌‌‌ای برای شرکت ایجاد کنیم.

معاون فنی و مهندسی رایتل تاکید کرد، اساسا با ایجاد مزیت خدماتی و قیمتی، نمی‌توان توفیق چندانی در تغییر سطح درآمدی با تغییر رفتار کاربران کسب کرد و همین امر باعث شده تا بخش اعظم تمرکز خود در مدت پیش رو را بر مشارکت در توسعه پروژه‌‌‌های ملی و ایجاد تحول دیجیتال، همکاری با سازمان‌ها و مشارکت در طرح‌های هوشمندسازی بخش‌‌‌های تولیدی، سلامت، حمل‌‌‌ونقل و انرژی (کنتورهای هوشمند) قرار دهیم.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.