درآمدزایی 400 هزار میلیارد تومانی شرکتهای دانش بنیان تا پایان آذر ماه
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: میزان درآمد شرکت دانشبنیان در زمینههای مختلف فناوری در سال 99 به 200 هزار میلیارد تومان، در سال 1400 به 300 هزار میلیارد تومان و تا پایان آذر ماه 1401 شرکتهای دانشبنیان به 400 هزار میلیارد تومان رسیده است که نشان از روند صعودی درآمدزایی این شرکتها دارد.
به گزارش سیتنا، روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، نهمین جشنواره فناوری اطلاعات کشور با حمایت صندوق نوآوری و به همت دانشگاه صنعتی شریف در محل این صندوق برگزار شد. این رویداد که با محوریت بخشهای مختلف فناوری اطلاعات برگزار شد در چندین دوره قبل با حمایت صندوق نوآوری برگزار شده است.
در آغاز این رویداد دکتر سیاوش ملکیفر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن خوشآمدگویی به فعالان حوزه فناوری اطلاعات و مسئولان حاضر در جلسه، به تشریح خدمات صندوق نوآوری پرداخت. وی از این گفت که صندوق نوآوری مولود قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان است که در سال 89 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
ملکیفر بیان کرد: در آن سال بنا شد معادل ریالی سه میلیارد دلار که به سه هزار میلیارد تومان میرسید برای صندوق نوآوری در نظر گرفته شود. از آن روز تاکنون صندوق نوآوری وظیفه حمایت از شرکتهای دانشبنیان و شکلدهی به نظام تامین مالی نوآوری در کشور را به عهده گرفته است.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه امروزه هفت هزار و 957 شرکت دانشبنیان در زمینههای مختلف فناوری در حال فعالیت در کشور هستند، گفت: میزان درآمد این شرکتها در سال 99 به 200 هزار میلیارد تومان، در سال 1400 به 300 هزار میلیارد تومان و تا پایان آذر ماه 1401 شرکتهای دانشبنیان به 400 هزار میلیارد تومان رسیده است که نشان از روند صعودی درآمدزایی این شرکتها دارد.
تولیدات دانشبنیان باید سهم پنج درصدی از کل اقتصاد کشور را به خود اختصاص دهند
وی با اشاره به سهم زیر یک درصدی شرکتهای دانشبنیان از تولید ناخالص داخلی کشور، گفت: برنامههای کلان کشور بر این بنا استوار شده است که ایران به سوی اقتصاد دانشبنیان حرکت کند و برای نیل به این هدف دستکم تولیدات دانشبنیان باید سهم 5 درصدی از کل اقتصاد کشور را به خود اختصاص دهند.
ملکیفر تاکید کرد: صندوق نوآوری در این میان با تمام قوا بهدنبال توسعه بازار شرکتهای دانش بنیان و تولیدات این شرکتها است.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از سخنان خود خدمات این صندوق به زیستبوم نوآوری کشور را در چهار دسته اصلی تسهیلات، توانمندسازی، ضمانتنامه و سرمایهگذاری اعلام کرد و گفت: ما در این راستا بیش از 70 نوع خدمت را به شرکتهای دانشبنیان ارائه میکنیم. این صندوق به مدد اهرمی کردن منابع خود توانسته است با دو هزار و 600 میلیارد تومان منابع، 18 هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکتهای دانشبنیان اعطا کند. از سوی دیگر 10 هزار میلیارد تومان حجم ضمانتنامههایی بوده که با حمایت صندوق برای شرکتهای دانشبنیان صادر شده است. صندوق با بخشهای مختلف وارد فرایند همسرمایهگذاری نیز شده که تاکنون 414 میلیارد تومان ارزش این همسرمایهگذاریها بوده است.
وی در ادامه سخنان خود به ارائه چند نمونه از تجربههای موفق شرکتهای دانشبنیان در توسعه بازار خود در حوزههای حمل و نقل و کشاورزی اشاره کرد.
ملکیفر در پایان خبر داد: برای توسعه خدمات صندوق نوآوری به اقتصاد دانشبنیان کشور سهشنبه شب در جلسه شورای راهبری فناوریها و تولیدات دانشبنیان به ریاست رییس جمهور مصوب شد تا طی پنج سال منابع صندوق به 100 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند که ظرفیت بسیار خوبی را برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور فراهم میکند.
چهار شرط مهم برای موفقیت در حوزه فناوری اطلاعات
در ادامه این رویداد نیز دکتر محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با ارائه برخی تجربههای موفق و ناموفق از فعالیتهای حوزه فناوری اطلاعات در کشور اظهار کرد: یکی از سوالات مهمی که امروز همه کشورها با آن درگیر هستند این است که چرا پروژههای ساختمانی با موفقیت تمام به اتمام میرسند اما در حوزه فناوری اطلاعات بیش از 60 درصد کسب و کارها و طرحها شکست میخورند؟
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: چهار شرط مهم برای موفقیت در یک کار در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد: مردم، فرایندهای مورد استفاده، سازماندهی کار و فناوری. از سوی دیگر نباید از یاد ببریم که در یک طرح مربوط به فناوری اطلاعات، فرایند طراحی از ساخت جدا نیست، مسئلهای که باعث شده تا بسیاری از صاحبنظران پیشنهاد دهند که یک کارگزار فناوری اطلاعات در ساخت یک طرح باید در هر مرحله از فرایند کاری خود، روند اجرای طرح و مراحل تکمیل آن را به اطلاع کارفرما برساند.
خوانساری افزود: تجربه میگوید نیازمندیهای کارفرما در حوزه فناوری اطلاعات قابل احصا نیست و در طول زمان پروژه نیازمندیها سر و شکل میگیرد. شیوه هماهنگی مدام با کارفرما این خصلت را خواهد داشت که اصلاح در یک مرحله بسیار سهلتر و سریعتر از اصلاح اساسی پروژه پس از نهایی شدن آن است. در واقع چنین شیوهای کار را به دایرههای کوچک تبدیل میکند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما به دنبال ایجاد بازارهای جدید هستیم و در این بازارها آنچه باید کشف کنیم نیازی است که مصرفکنندگان و مردم دارند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید