کدخبر :275754 پرینت
09 دی 1401 - 23:18

تبدیل ایران به کشوری با بیشترین ترافیک مخرب، بعد از اعمال محدودیت‌های اینترنتی

گزارش سالیانه رادارکلودفلیر نشان می‌دهد که از انتهای سپتامبر 2022 و همزمان با اعمال محدودیت‌های اینترنتی در ایران، نوع ترافیک ایران تغییر کرده و به اولین کشور دارای ترافیک مخرب تبدیل شده است؛ که در این میان، استفاده گسترده مردم از ابزارهای رایگان/ناشناس و نامعتبر برای دور زدن محدودیت‌های اینترنتی و محدود شدن دسترسی به سرویس‌های نرم افزاری مانند گوگل پلی و در نتیجه آپدیت نشدن بسیاری از ابزارها، باعث بروز این تغییر ترافیکی شده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، مظفری، مدیر ارشد فناوری در یک هلدینگ دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات طی رشته توئیتی اعلام کرد:

برای بررسی وضعیت اینترنت و آمارهای عمومی اون، مشکلاتی که در نقاط مختلف دنیا ممکنه وجود داشته باشه از ابزارهای مختلفی استفاده میکنم. هر کدوم از جنبه های مختلف اینترنت رو مورد بررسی قرار میدن. مطالعه اونها برای افرادی که علاقمند به نگاه کلان در حوزه تکنولوژی هستند میتونه جذاب باشه.

هفته قبل رادارکلودفلیر گزارش سالیانه ی خودش رو منتشر کرد. این گزارش در سه دسته بندی کلی تنظیم شده:

بخش ترافیک که به تغییرات و نکات مرتبط با ترافیک اینترنت، سرویسها پرکاربرد در جهان، ترافیک های غیر واقعی و اختلالات اینترنتی پرداخته.

بخش مهاجرت که به روند توسعه خدمات مختلف در اینترنت اشاره میکنه. هدفش بیشتر نشون دادن روند رشد تغییرات در خدمات و سرویسهای پرکاربرد اینترنتی هست.

[node:title]

بخش امنیت که امارهای مرتبط با نوع حملات اینترنتی و گسترش فیشینگ رو تحت بررسی قرار داده.

ترافیک: بصورت کلی ترافیک اینترنت در دنیا ۲۳٪ افزایش داشته. برای من جالبه، اتمام پاندمی باعث شد که مردم کمتر در خونه باشند و انتظار این بود که همونطور که در عضویت برخی شبکه های سرگرمی مثل نتفلیکس کاهش وجود داشت، ترافیک اینترنت هم کاهش داشته باشه.

[node:title]

گوگل همچنان در صدر سرویسهای معروف و پر استفاده قرار داره. یوتیوب در سرویسهای ویدیو، فیسبوک در شبکه اجتماعی، آمازون در تجارت الکترونیک، روبلاکس در بازی، اپل موزیک در موسیقی، پی پال در خدمات مالی، باینانس در خدمات کریپتو، بی بی سی و گلوبو در خدمات خبری بیشترین تقاضا را داشتند.

[node:title]

در بخش مربوط به نوع ترافیک اینترنت، کلودفلیر ترافیک رو به دو بخش اصلی تقسیم میکنه، ترافیک تولید شده توسط ربات های مخرب و ترافیک تولید شده توسط انسان. خیلی از ما بصورت روزمره با صفحه ای مواجه شدیم که ازمون خواسته با انتخاب چند شکل نشون بدیم که ربات نیستیم! این یکی از مدلهای تشخیص ترافیک ربات از انسان هست. مدل های دیگه ای هم استفاده میشه و در مجموع این آمار از مجموع بازدیدهای ده ها میلیون وب سایتی هست که از کلودفلیر استفاده میکنند. بیش از ۳۰٪ از کل ترافیک اینترنت توسط ربات های مخرب تولید میشه.

[node:title]
کشورهایی که بیشترین ترافیک مخرب رو داشتند، ترکمنستان، جزایر بریتیش ویرجین و جمهوری سیشل هستند ولی از انتهای سپتامبر نوع ترافیک ایران تغییر کرده و تبدیل شده به اولین کشور دارای ترافیک مخرب. این دقیقا همزمان با محدودیت های گسترده در اینترنت کشور هست.

[node:title]

[node:title]

از نگاه من استفاده گسترده و انبوه عامه ی مردم از ابزارهای رایگان/ناشناس و نامعتبر برای دور زدن محدودیت ها یکی از عوامل این تغییر هست. محدود شدن دسترسی به سرویسهای نرم افزاری مانند گوگل پلی که باعث میشه جلوی اپدیت بسیاری از ابزارها گرفته بشه یکی دیگه از عوامل هست.

 در بخش مربوط به اختلالات اینترنتی آمارهای ثبت شده نشون میده که بیشترین اختلالات سراسری مربوط به ایران بوده این اختلالات براساس بررسی هایی که کردم شامل اختلال در برق ساختمان LCT - آتش سوزی ساختمان LCT - آتش سوزی حوضچه مخابرات و محدودیت گسترده در اینترنت هستند که همگی در سال ۲۰۲۲ رخ داده است. (تسلسل مشکلاتی که در مرکز رخداد باعث شده که تلاش برای توزیع جغرافیایی خدمات بیشتر بشه، هرچند هنوز تغییر شگرفی رخ نداده و با توجه به نیاز به کارهای زیرساختی و توسعه ای که هزینه زیادی رو به شرکت ها تحمیل میکنه در کوتاه مدت نقشه شبکه در کشور تغییر محسوسی بکنه)

[node:title]

مهاجرت به سرویسهای نوین:
آمارها نشون میده مصرف استارلینک بیش از ۱۵ برابر شده.بخش زیادی از این توسعه مربوط میشه به گسترش سریع استفاده از اون در اوکراین.

[node:title]
ماستودون که در حال حاضر بعنوان یکی از راهکارهای جایگزین توییتر مورد توجه قرار گرفته. بعد از قطعی شدن واگذاری توییتر به ایلان ماسک به شدت مورد توجه قرار گرفته و مهاجرت به سمتش شروع شده.

[node:title]

مهاجرت به سمت نسخه ۶ از آدرسهای اینترنتی موسوم به IPv6 در سال جازی به بیش از ۳۶٪ رسیده. امسال هند، مالزی و عربستان فعالیت خوبی در این روند داشتند.با توجه به کمبود آدرسهای IPv4 در دنیا، توسعه شبکه های موبایل، توسعه اینترنت اشیا، توسعه ابزارهای شبکه محور بدون مهاجرت به نسخه جدید ناممکن هست. (در کشور ما در حال حاضر چنین روند و رویکردی وجود ندارد. بخشی از عدم تمایل به این موضوع مسایل مالی و سود شرکت های ارایه دهنده خدمات از اجاره آدرس های V4 هست، بخشی از عدم وجود تقاضا که خودش بدلیل عدم رشد در بخش های نوین مثل اینترنت اشیا نشأت میگیره و در نهایت عدم نقش آفرینی رگولاتوری در این موضوع)

[node:title]

مهاجرت به موبایل برای استفاده از اینترنت، ایران در سال جاری از رتبه ۹ در ابتدای سال به رتبه های اول و دوم در میانه سال تبدیل شده و از ماه سپتامبر همزمان با اختلالات و محدودیت های سراسری اینترنت در کشور، از نمودار حذف شده. (دسترسی به سرویسهای با اینترنت همراه مختل شده) (عدم توسعه اینترنت ثابت طی سالهای گذشته باعث شد که مردم به اینترنت همراه عادت کنند و توسعه نامتوازن روی اون شکل بگیره.)

[node:title]

[node:title]

بخش امنیت هم خیلی تخصصی میشه.واسه همین چیزی در موردش ننوشتم.

* آمارها از کلودفلیر هست ولی تحلیل ها نظرات من از اونهاست.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.