کدخبر :275371 پرینت
28 آذر 1401 - 16:10

ببینید| استفاده بیش از 90 درصد افراد بالای 18 سال از ابزارهای پرداخت الکترونیکی

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در حوزه خدمات بیش از 90 درصد افراد بالای 18 سال حساب بانکی دارند و از ابزارهای پرداخت الکترونیکی در حال استفاده هستند که در این شاخه وضعیتمان وضعیت خوبی است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، علی صالح آبادی در کنفرانس تحول دیجیتال، بانک و بیمه، توسعه شمولیت مالی با هدف دسترسی مطلوب مشتریان به خدمات بانکی را از دیگر اهداف بانک مرکزی برشمرد و عنوان کرد: ماهانه بیش از سه و نیم میلیارد تراکنش در بستر نظام های پرداخت در شبکه بانکی انجام می شود و در حوزه خدمات بانکی بیش از 90 درصد افراد بالای 18 حساب بانکی دارند که از ابزارهای پرداخت استفاده می کنند و از این منظر وضعیت مطلوبی در کشورهای منطقه داریم. همچنین 99.9  درصد خدمات بانکی امکان ارائه به صورت غیرحضوری را داراست که نشان از پیشرو بودن شبکه بانکی در سطح منطقه است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در حوزه پرداخت تسهیلات از حد استاندارد فاصله داریم و با پیاده سازی فناوری لندتک به دنبال گسترش شمولیت مالی در این حوزه نیز هستیم.

رئیس شورای پول و اعتبار حمایت از فناوری های نوآورانه مالی را از دیگر برنامه های بانک مرکزی در حوزه تحول دیجیتال برشمرد و گفت: از چندماه گذشته با هماهنگی شرکت خدمات انفورماتیک سندباکس حمایت از فناوری های نوین مالی و موضوع بانکداری باز، پیگیری می شود.

وی با اشاره به اهمیت حکمرانی داده در بانک مرکزی گفت: اطلاعات متعددی از انواع تراکنش ها در شبکه بانکی وجود دارد و با استفاده از فناوری، با هوشمند کردن و استفاده درست از آن در جهت سیاستگذاری بهره می بریم.

صالح آبادی با تاکید بر اجرایی کردن حکمرانی ریال عنوان کرد: موضوع حکمرانی ریال یکی از محورهای موردبحث در بانک مرکزی است که اگر به درستی انجام شود، هم شفافیت در شبکه بانکی بیشتر شده و هم پولشویی، تقلب و فساد به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. همچنین فناوری های نوین، زنجیره بلوک، قرارداد دیجیتال نیز در راستای تحقق حکمرانی ریال به ما کمک می کند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: رابطه بانک مرکزی و بانک ها بر بستر تحول دیجیتال به رابطه شفاف و مبتنی بر حکمرانی ریال منجر می شود و همچنین رابطه بانک ها و مشتریان با هدف دسترسی بدون مراجعه حضوری به شعب را فراهم می کند. در حال حاضر 20  هزار شعبه در سرار کشور فعالیت دارد که همچنان قابلیت کاهش را دارد و با فرهنگ سازی و استفاده از بسترهای فنی و مکانیزه کردن خدمات به دنبال گسترش استفاده از این ابزارها هستیم. 

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.