خدمات چک دیجیتال کاملاً غیرحضوری است
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی گفت: فرایندهایی مانند ثبت و درخواست چک دیجیتال، صدور چک دیجیتال، انتقال و نقد کردن آن به صورت کاملاً الکترونیک امکان پذیر و قابل انجام است و مشتریان میتوانند برای بهرهمندی از این موارد به درگاههای بانکی به عنوان مبدأ ورودی این سرویس مراجعه کنند.
به گزارش سیتنا، مهران محرمیان درخصوص چک دیجیتال گفت: کلیه فرایندهایی که برای چک های کاغذی تاکنون وجود داشته است، به لحاظ قانونی برای چک دیجیتال نیز وجود دارد، با این تفاوت که عمده فرایندها به دلیل حذف فیزیک چک، عملاً به صورت دیجیتال و غیرحضوری قابل انجام است.
وی افزود: براین اساس مهمترین درگاه های بانکی مانند موبایل بانک، اینترنت بانک می توانند مورد استفاده قرار بگیرند و نیازی به حضور در شعبه وجود ندارد و تمامی مراحل به صورت غیرحضوری قابلیت اجرا دارد.
محرمیان درباره نحوه تقاضای دسته چک یادآور شد: به طور کلی هر بانکی که به این سامانه متصل شود، مشتریان آن بانک می توانند از طریق موبایل بانک و اینترنت بانک تقاضای دریافت دسته چک دیجیتال کنند. طبیعتاً پیش از درخواست چک دیجیتال باید مشتری نزد بانک حساب جاری داشته باشد و در صورت وجود حساب جاری دسته چک به راحتی و به صورت غیرحضوری قابلیت صدور دارد.
به گفته محرمیان بانک های پارسیان، صادرات و تجارت در حال حاضر دسترسی مشتریان حقیقی به چک الکترونیک را فراهم کرده اند و در آینده نزدیک نیز سایر بانکها این امکان را عملیاتی خواهند کرد.
مقام مسئول بانک مرکزی با بیان اینکه در مرحله فعلی تمرکز بر چک های معمولی و مشتریان حقیقی است، تصریح کرد: در مرحله فعلی چک های معمولی به این صورت امکان صدور دارد و در مراحل بعدی این اتفاق برای سایر چک های موردی و تضمین نیز محقق می شود. لازم به توضیح است در مرحله فعلی امکانات چک دیجیتال برای اشخاص حقیقی در دسترس است و در آینده برای اشخاص حقوقی، نیز این مهم عملیاتی می شود و در مراحل بعدتر نیز چک موردی و تضمین شده نیز به این موارد اضافه خواهند شد.
وی افزود: مهم ترین نکته ای که باید در حال حاضر پیاده سازی شود، مباحث مرتبط با اشخاص حقوقی است و گمان می کنم استقبال خوبی از چک الکترونیکی در بازار به عمل آید و در صورتی که مشکل فنی پیش نیاید و با بازخوردهایی که دریافت میکنیم در حدود یک ماه آینده این امکان برای اشخاص حقوقی نیز محقق می شود.
محرمیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین تمرکز را بر روی چک های معمولی قرار دادیم آن هم به این دلیل که بیشترین تعداد چک ها مرتبط با چک های معمولی است و نسبت به چک های معمولی و تضمین شده کاربرد بیشتری دارند و در نتیجه پس از آنکه فازهایی که به آنها اشاره شد با موفقیت انجام شد، برنامه ریزی های لازم برای چک های موردی و تضمین شده انجام می شود.
وی با بیان اینکه نیازی به حضور گیرنده چک در فضای دیجیتال نیست تأکید کرد: برای عملیاتی کردن این سامانه یکی از انتخاب ها این بود که فرد چک دیجیتال را در وجه کسی صادر کند که او نیز در این فضا حضور داشته و دارای چک دیجیتال باشد. از آنجایی که این امر استفاده از چک دیجیتال را بسیار محدود می کرد، در نهایت تصمیم بر آن شد چک دیجیتال زمانی که صادر می شود، مابقی فرایند می تواند مانند یک چک فیزیکی طی شود. بدین معنا نیازی نیست که گیرنده حتما در فضای دیجیتال، مجازی یا همان موبایل بانک و همراه بانک حضور داشته باشد؛ بلکه می تواند به صورت کاملاً سنتی به شعبه مراجعه کند و مابقی امور را پیش ببرد.
معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در پایان افزود: به این ترتیب ارتباطی میان افرادی که با فضای مجازی کاملاً آشنایی دارند و از سمت دیگر افرادی که با این فضا آشنایی ندارند میتواند شکل گیرد و کافی است شماره چک تحویل ذی نفع داده شود و آن فرد به صورت سنتی یا از طریق هر کدام از درگاهها سرویس مورد نیاز خود را دریافت کند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید