کدخبر :268660 پرینت
22 اردیبهشت 1401 - 08:56

گزارش آگهی/ چطور اتریوم ۲ بخریم؟

اتریوم ۲، پروژه در دست اجرای اتریوم است که مراحل پایانی خود را طی می‌کند. این پروژه، ارزش‌های افزوده فراوانی را برای شبکه اتریوم به همراه خواهد داشت و به‌نوعی متضمن آینده این پلتفرم و ارز دیجیتال آن، اتر خواهد بود.

متن خبر

با تغییر اتریوم به اتریوم ۲، توکن این شبکه نیز به ETH 2.0 تغییر خواهد کرد. در واقع، دارندگان اتر، پس از راه‌اندازی اتریوم ۲، صاحب توکن­های ETH 2.0 خواهند بود.

سؤال بسیاری از افراد این است که چطور می‌توانند اتریوم ۲ را از اکنون خریداری کنند. پیش از پاسخ‌گویی به این سؤال، لازم است که ماهیت این شبکه را کمی توضیح دهیم. درصورتی‌که قصد سرمایه‌گذاری روی این توکن را دارید، این مقاله اطلاعات مفیدی به شما ارائه خواهد کرد.

اتریوم ۲ چیست؟

اتریوم، دومین شبکه بزرگ ارزهای دیجیتال بعد از بیت کوین است. این شبکه، باقابلیت‌های متعدد خود مانند قراردادهای هوشمند و Dapps (برنامه‌های غیرمتمرکز) و توکن­های NFT، عملکرد و ارزش‌های منحصربه‌فردی دارد. بااین‌حال، این شبکه کامل نیست و از جنبه‌هایی مانند امنیت و سرعت، موردانتقاد است.

پروژه اتریوم ۲ به مجموعه‌ای از ارتقاءهای آتی شبکه فعلی اتریوم گفته می‌شود که هدف آن، سریع‌تر، ارزان‌تر و مقیاس‌پذیرتر کردن این شبکه است. مجموع این عوامل به پایداری و امنیت بیشتر شبکه نیز منجر خواهند شد. گفته می‌شود در اتریوم ۲، سرعت تراکنش‌ها حداقل سه­برابر شده و از ۱۵ تراکنش به ۴۵ تراکنش در ثانیه خواهد رسید. توکن بومی این شبکه ETH 2.0 خواهد بود.

تفاوت اتریوم و اتریوم ۲

تفاوت عمده این شبکه در مکانیسم اجماع آن‌هاست که برای تائید تراکنش‌ها از آن استفاده می‌کنند. درحالی‌که اتریوم از اجماع اثبات کار یا PoW استفاده می‌کند، اتریوم ۲، مکانیسم اجماع اثبات PoS را به کار خواهد بست. مکانیسم PoW در شکل فعلی‌اش، یک فرآیند محاسباتی پیچیده و با مصرف انرژی بالاست که با حل معادلات پیچیده ریاضی توسط استخراج‌کنندگان، تراکنش‌ها اعتبارسنجی می‌کند. در این مکانیسم، استخراج‌کننده یا ماینری که بتواند زودتر به جواب معادله برسد، جایزه دریافت می‌کند.

در مکانیسم PoS به‌جای ماینرها، اعتبارسنج‌ها (Validators) باید تراکنش­ها را تائید کنند. این فرآیند، نسبت به PoW انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند؛ چراکه به قدرت محاسباتی بسیار کمتری نیز نیاز دارد. بنیاد اتریوم پیش‌بینی می‌کند که اتریوم ۲، ۹۹.۹۵ درصد انرژی کمتری نسبت به شبکه اتریوم فعلی انرژی مصرف کند.

زنجیره های مختلف روی اتریوم ۲

یکی از قابلیت‌های اتریوم ۲ این است که حضور و ظهور شبکه‌ها و زنجیره‌های دیگر بر بستر خود را به‌خوبی تسهیل می‌کند. این قابلیت که از طریق شاردینگ میسر می‌شود به زنجیره‌های مختلف، امکان حضور روی یک زنجیره مرکزی به نام Beacon را می‌دهد. این واقعیت، به‌ویژه برای پلتفرم‌های متاورس مبتنی بر بلاک چین، اهمیت زیادی دارد. همچنین انتظار می‌رود انواع صرافی برای خرید و فروش ارزهای متاورسی روی اتریوم ۲ ایجادشده و مبادلات بین ETH 2.0 و ارزهای متاورسی با سهولت بیشتری انجام شود.

خرید اتریوم ۲

با توجه به توضیحات ارائه‌شده، مشخص است که ETH 2.0 توکن جدیدی نیست. به‌این‌ترتیب، اساسا سؤال خرید اتریوم ۲ کمی غیر دقیق است. شاید سؤال درست این باشد که چطور می‌توان روی اتریوم ۲ سرمایه‌گذاری کرد یا آن را بدست آورد. استیکینگ اتریوم برای اتریوم ۲، اصلی‌ترین روش فعلی سرمایه‌گذاری روی ETH 2.0‌ است که در ادامه آن را شرح خواهیم داد.

استیکینگ اتریوم ۲ روی بلاک چین

به‌عنوان بخشی از این پروژه و برای کمک به آن، اعضای شبکه اتریوم می‌توانند توکن­های اتریوم خود را در این شبکه به اشتراک گذاشته یا اصطلاحا استیک (stake) کنند. این کار به ایمن‌سازی شبکه اتریوم ۲ کمک خواهد کرد. این کاربران در ازای استیکینگ انجام‌شده، پاداش دریافت خواهند کرد. در حال حاضر، سود مشارکت سالانه حدود ۷.۵ درصد از سوی بنیاد اتریوم، اعلام شده است.

تا زمانی که اتریوم ۲، به­ طور کامل راه‌اندازی نشود، نمی‌توان توکن­های استیک­شده و پاداش‌های آن‌ها را برداشت کرد. راه‌اندازی اتریوم ۲، شامل چهار فاز صفر، یک، ۱.۵ و دو بود که در حال حاضر، فاز دو در حال تکمیل است. طبق بیشتر پیش‌بینی‌ها، اتریوم ۲ تا سال ۲۰۲۴ به‌طور کامل راه‌اندازی خواهد شد.

شروع استیکینگ اتریوم ۲ نیازمند خرید Ethereum است. این ارز دیجیتال در تمامی صرافی‌های معتبر دنیا مانند بایننس و کوین­بیس و همچنین، صرافی‌های معتبر ایرانی مانند تبدیل و آبان­تتر و بیت ۲۴ موجود است.

استیکینگ اتریوم برای اتریوم ۲ عملا به معنی مشارکت در مکانیسم اجماع اثبات سهام شبکه اتریوم ۲ است. درواقع با این کار، کاربر باید سطح خود را به یک گره اعتبارسنج یا ولیدیتور ارتقاء دهد. شرط این ارتقاء در شبکه اتریوم، استیک­کردن حداقل ۳۲ اتریوم است. البته، استیکینگ از طریق صرافی‌ها نیز می‌تواند انجام شود. بسیاری از صرافی‌ها مانند کوین­بیس امکان استیکینگ اتریوم برای اتریوم ۲ را بدون تعیین حداقل مقدار اتریوم برای استیک، میسر کرده‌اند. در ادامه، مراحل و جزئیات این روش را نیز بررسی می‌کنیم.

استیک اتریوم ۲ از طریق صرافی ها

استیکینگ از طریق صرافی، درواقع، اتصال به شبکه اتریوم یا یک استخر ماینینگ از طریق یک واسطه است. هریک از صرافی‌ها میزان پاداش منحصربه‌فرد خود را دارند؛ اما به‌طورکلی، همه آن‌ها بین ۵ تا ۳۰ درصد به سهام­گذاران، پاداش می‌دهند.

برخلاف استیکینگ در شبکه اتریوم، برخی از صرافی‌ها امکان برداشت توکن­های استیک­شده و پاداش آن‌ها را به‌صورت دارایی‌های مشتق­شده مانند aETH در صرافی استیکر (Stkr) یا BETH در صرافی بایننس، فراهم کرده‌اند. لازم به ذکر است که پس از راه‌اندازی اتریوم ۲ و به‌منظور برداشت توکن­های اتریوم ۲ و پاداش‌های آن، کاربر باید توکن­های مشتق­شده‌ای را که قبلا دریافت کرده است، پس بدهد.

نکته مهم این است که پیش از انتخاب یک واسطه یا صرافی برای استیکینگ باید به‌اندازه کافی درباره آن، تحقیق کرده و از اعتبار و وجاهت قانونی آن، اطمینان حاصل کنید. همچنین، توصیه می‌شود از صرافی‌هایی برای این کار استفاده کنید که سخت‌گیری‌های کمتری در مورد کاربران ایرانی دارند.

بهترین صرافی‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات استیکینگ ETH 2.0 عبارت‌اند از:

صرافی بایننس
صرافی کوین­بیس
صرافی کراکن (Kraken)
صرافی کریپتودات­کام (crypto.com)
پلتفرم سوییس­برگ (Swissborg)
پلتفرم لیدو (Lido)

در ادامه و به‌عنوان‌مثال فرآیند استیک ETH 2 در صرافی کوین­بیس را بررسی می‌کنیم.

استیک ETH 2.0‌ در کوین بیس

استیک اتریوم ۲ در هر یک از پلتفرم‌هایی که این امکان را فراهم کرده‌اند، فرآیند تقریبا مشابهی دارد. در صرافی کوین­بیس کافی که مراحل زیر طی شوند:

ثبت‌نام در صرافی و احراز هویت. پس از این فرآیند، حساب کاربری کاربر ساخته‌شده و یک آدرس کیف پول میزبان به وی تعلق می‌گیرد.
شارژ کیف پول. شارژ کیف پول می‌تواند با استفاده از ارزهای فیات یا استیبل­کوین‌هایی مانند تتر انجام شود.
ورود به فرآیند خرید اتریوم. برای خرید در صرافی کوین­بیس مانند دیگر صرافی‌ها روش‌های متعددی مانند ثبت سفارش یا خرید آنی در نظر گرفته شده است. برای این کار، کاربر باید مقدار و قیمت خرید خود را مشخص کند.
استیک اتر. در وب‌سایت کوین­بیس به صفحه مخصوص اتریوم رفته، گزینه استیک را انتخاب کرده و مراحل تعیین‌شده را طی کنید.

[node:title]

سخن آخر

اتریوم ۲، پروژه اتریوم برای ارتقاء خودش است که گمان می‌رود تا دو سال آینده به‌طور کامل، راه‌اندازی شود. توکن اتریوم ۲، توکن جدیدی نیست و درواقع، نسخه به‌روزشده‌ای از اتر است. سرمایه‌گذاران می‌توانند از اکنون با استیک­کردن مستقیم دارایی اتریوم خود روی این شبکه یا در صرافی‌ها و پلتفرم‌هایی که خدمات استکینگ ارائه می‌دهند در این پروژه مشارکت کنند. شبکه اتریوم نیز به ازای این مشارکت به آن‌ها پاداش خواهد داد که پس از راه‌اندازی کامل پروژه، قابل‌برداشت خواهد بود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.